یعنی برنامه‌سازان تلویزیون، اینقدر ساده ‌لوح‌اند؟

روزنامه شهروند نوشت: جعبه جادو انگار در این روزها تبدیل شده به جعبه حاشیه، جعبه جنجال، جعبه سوتی‌ها و گاف‌های عجیب‌وغریب، جعبه هشتگ‌های داغی که تلویزیون و تلویزیونی‌ها را در فضای مجازی ترند می‌کند.

بعد از چندوقتی که شبکه سه و داستان‌های تمام‌نشدنی تصمیمات عجیب مدیران این شبکه تلویزیون را تبدیل کرد به منبع تمام‌نشدنی حاشیه؛ حالا در دو روز اخیر سوتی برنامه «هزار راه نرفته» نام شبکه دو تلویزیون را در فضای مجازی داغ کرده است. ماجرا به برنامه «هزار راه نرفته» بازمی‌گردد. برنامه‌ای که بعد از ١٠‌سال دوباره روی آنتن آمده و قرار است روی سبک زندگی اسلامی- ایرانی مانور دهد. اما در یکی از قسمت‌های اخیرش چنان گافی داده که حتی صدای رسانه‌های اصولگرا را هم درآورده و به‌طور مشخص خبرآنلاین آن را «ملغمه‌ای از دورویی، دروغ، نیرنگ و تمسخر» نامیده‌ که «نتیجه‌ای جز ضربه‌زدن به دین و اعتقاد مردم نخواهد داشت».

جنجال جدید

بله؛ حکایت نمایشی دروغین است که در شبکه دو روی صحنه آمد! نمایشی که بازیگران اصلی‌اش یک زوج اینفلوئنسر بودند. زوجی که تا دیروز با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایشان که نشان از یک سبک زندگی متفاوت از سبک محبوب مسئولان تلویزیون داشت، در فضای مجازی چهره شده بودند، اما جلوی دوربین شبکه دو به یکباره تبدیل شدند به زوجی که از زندگی گذشته خود توبه کرده و راهی تازه آغاز کرده‌اند. زوجی که با پوششی تلویزیون‌پسند جلوی دوربین نشستند و از سبک زندگی جدیدشان گفتند. دم خروس اما خیلی زود دست آنها و البته ساده‌لوحی برنامه‌سازان ذوق‌زده از تورکردن این زوج را رو کرد تا تنها عایدی این برنامه برای تلویزیون جنجال و حاشیه‌ای جدید باشد.

اتهام : تبلیغ دروغ

ساعاتی بعد از این‌که این زوج جوان که در فضای مجازی برای خود نام‌ونشانی دارند، از «توبه‌کردن» و «باحجاب‌شدن» گفتند؛ ویدیویی از یک «مهمانی مختلط» منتشر شد که نشان می‌داد اینها شاید تنها برای یکی‌دوساعت نقاب سبک زندگی موردپسند تلویزیون را به صورت زده بودند. این موضوع در اندک‌زمانی بدل شد به سیل مجازی انتقاد از تلویزیون؛ که سعی در تبلیغ سبک زندگی محبوبش دارد.

البته مسیر این سیل خیلی زود و با هدایت مجازی‌های خاص تغییرجهت یافت و زوج فریبکار را سیبل انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی کرد. زوج اینفلوئنسری که متهمند از تلویزیون برای تبلیغ بیشتر صفحه خود سوءاستفاده کرده و تماشاگران را به بازی گرفته‌اند. درحالی ‌که همگان می‌دانند که اگرهم در این میان مقصری وجود داشته باشند، کمترین تقصیر بر گردن زوجی‌ست که اگر تلویزیون نمی‌خواست ازشان در جهت تبلیغ شعارهای موردنظرش استفاده کند، داستان‌شان این‌قدر توی بوق‌وکرنا نمی‌شد و انتشار فیلم جدیدشان تا این‌ حد حواس کاربران فضای مجازی را به ‌خود مشغول نمی‌کرد.

سیل  انتقادات

ساعاتی بعد از برنامه رسانه‌های اصولگرا به تلویزیون و سازندگان برنامه جنجالی تاختند. خبرنامه سینما انقلاب اولین رسانه از این جنس بود که با کلیدواژه‌ سلبریتی پلاستیکی و یک پرسش منطقی تلویزیون را گوشه رینگ برد: «چرا تهیه‌کننده، ناظر پخش، سردبیر، مدیر گروه و... حتی اسم این افراد به‌ ظاهر تواب را در اینستاگرام سرچ نکرده‌اند و بدون تحقیق به آنتن شبکه دوسیما در لحظات افطار راه یافته‌اند»؟

کامنت‌های پای این مطلب نشانگر اوج انتقاد از تلویزیون بود:   «یک پک کامل برای ترویج دروغ، نفاق، معرفی الگوی نامناسب، بی‌مسئولیتی، دین‌زدگی و بی‌اعتمادی به صداوسیما». یا: «در روزهایی که ویدیوهای جشن روزمعلم با صدای ساسی‌مانکن وایرآل می‌شود؛ صداوسیما هم یک زوج سلبریتی پلاستیکی را به‌عنوان الگو معرفی می‌‌کند».  درکل این موضوع موجب شد تا طیف وسیعی از مردم عادی تا سیاستمداران و حتی از مژده لواسانی تا سیدمحمود رضوی به مدیران شبکه دو حمله کنند .

زوج معروف

زوجی که در تمام انتقادات تنها به‌عنوان زوج معروف یا اینفلوئنسر و... ازشان یاد شده؛ در فضای مجازی نام‌ونشانی برای خود دارند. نازی و امیرعظیمی؛ که تنها یکی از پیج‌هایشان بیش از ٣٥‌هزار دنبال‌کننده دارد و به ‌نظر می‌رسد تلویزیون اتفاقا به‌ دلیل همین مخاطب داشتن روی آنها انگشت گذاشته.

این دو که به هیچ قیمتی حاضر نشدند پرسش‌های خبرنگار « شهروند» را درباره برنامه و فعالیت‌های قبل و بعدشان پاسخ گویند، در پیجی تحت عنوان نازی_امیر_عظیمی عکس‌ها و ویدیوهایشان را به‌ اشتراک می‌گذارند، ساعاتی بعد از انتشار ویدیوی جدیدشان در صفحه شخصی‌شان از هک‌شدن پیج‌شان گفتند: «بچه‌ها پیج ما هک شده و لطفا فیلم و عکس‌های این صفحه رو منتشر نکنید». بعدتر توضیحات تکمیلی هم آمد: «این فیلم‌ها که منتشر شده، مال قبل از برنامه تلویزیون بوده. ما دنبال حاشیه و داستان نیستیم و نمی‌خواهیم این قضیه نه برای ما و نه برای صداوسیما مشکل‌ساز شود». در آخر هم این زوج گفتند که «هرکس این فیلم‌ها و عکس‌ها را منتشر کند، پیگیری قضائی خواهیم کرد»...

نازی و امیر ادعا می‌کنند که «هیچ دروغی نگفته‌ایم و هیچ کار خلافی انجام نداده‌ایم. فیلم و عکس‌هایی که منتشرشده برای روزهای قبل بوده که زندگی پرحاشیه‌ای داشتیم». نازی و امیر ادعا کرده‌اند که «واقعا زمان ضبط برنامه اینستاگرام نداشتیم».

تلویزیون ساده!

این‌که یک زوج سبک زندگی مورد علاقه خود را داشته باشند، به خودشان ربط دارد، اما این‌که رسانه ملی به این سادگی گول بخورد، موضوعی نیست که به این راحتی‌ها بتوان هضمش کرد. اما در سال‌های اخیر این اتفاق بارها رخ داده و افراد متعددی از تلویزیون استفاده‌های تبلیغاتی کرده‌اند.

چندماه پیش بود که یک دکتر- خواننده بدصدا توانست خندوانه را سکویی قرار دهد برای شناخته‌شدن و کنسرت‌گذاشتن. قبل‌تر از آن یک مدل برنامه ماه عسل را جنجالی کرده بود. آخرش هم مشخص شد که میهمان اصلی برنامه نیامده بوده و متولیان برنامه خیلی شتابزده یکی را که در حقیقت کارش مدلینگ عروس بوده، به ‌شرط پاک‌کردن پست‌های اینستاگرامی‌اش به‌عنوان طراح به برنامه آورده‌اند!

پیشتر هم یادمان است که یکی در تلویزیون ادعا کرده بود که دارویی خاص برای نوعی بیماری ساخته؛ که بعدتر معلوم شد باعث تشدید بیماری آن گروه از بیماران می‌شود. رشیدپور هم یکبار با دعوت از یک نابغه خردسال قلابی سوژه شد و بار دیگر هم با ادیب فیلسوفی که بعدها ادعای داشتن ارتباط با ماوراءالطبیعه کرد و بازداشت شد. زوجی که با صحبت درباره کتک‌زدن زن توسط همسر فضای جامعه را ملتهب کردند، پدری ‌که ادعا می‌کرد فرزندش سرطانی‌ست و در فاصله‌ای کوتاه یک‌میلیارد تومان جمع کرد و... موارد دیگری از خاطرات‌مان درباره شتابزدگی در دعوت از میهمانان است که برای تلویزیون حاشیه ساخته‌اند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده