هفت بازیگران پرکار دیروز که امروز بیکار شده‌اند

پخش فیلمی از صدیقه کیانفر، هنرپیشه پیشکسوت ایرانی، که روی تخت بیمارستان صحبت‌های تکان‌دهنده‌ای را خطاب به کارگردانان مطرح می‌کرد، واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی دربرداشت. این بازیگر در پیامی تصویری، از بیکاری و دوری از عرصه بازیگری گلایه کرده و گفته بود حتی از رادیو هم که خانه اول او بوده است، دیگر پیشنهاد کار ندارد.

در نهایت با پخش گسترده این فیلم در صفحه بازیگران و مردم، پس از چندی اعلام شد که چندین پیشنهاد کاری برای همکاری با کیانفر داده شده که انتظار جز این هم نبود. اما آیا صدیقه کیانفر تنها بازیگری است که به گفته خود از فرط بیکاری، بیمار و راهی بیمارستان شده است؟ایلنا در ادامه نوشت؛ در این سطور سعی کردیم به معرفی چند نفر از بازیگرانی بپردازیم که با آثار خود مدت‌ها برای مردم خاطره ساختند اما امروز خبری از بازی آنها در آثار تازه تلویزیون و سینما نیست.

فتحعلی اویسی؛ از همکاری با بزرگان سینما تا بازی در سریال‌های مناسبتی

فتحعلی اویسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ایران بوده که در آثار فیلمسازان مطرحی همچون داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، علی حاتمی و مسعود کیمیایی به ایفای نقش پرداخته است.

اویسی که زاده ۲۱ دی ۱۳۲۴ در روستای نمونه فردو و فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال ۱۳۵۳ است، در سال ۵۷ فعالیت هنری خود در ایران را با بازی در فیلم قدغن علیرضا داوودنژاد آغاز کرده و سپس در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی، ۳۰ مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش می‌پردازد.

بازی در فیلم‌های ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، بانو (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، جهان پهلوان تختی (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و مومیایی ۳ (محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) ازجمله آثار به یاد ماندنی این بازیگر به شمار می‌آید که همچنان بینندگان خود را دارند.

اویسی همچنان در عرصه خوانندگی وارد شده و آهنگ "می‌زند باران به شیشه" او بارها از رسانه ملی پخش شده است.

با تمام این تفاسیر در حال حاضر خبری از فعالیت‌های تازه این هنرمند در دسترس نبوده و آخرین فعالیت او به بازی در مجموعه "معمای شاه" مربوط می‌شود که سال ۹۵ روی آنتن تلویزیون رفت. اویسی در مجموعه معمای شاه نیز ایفاگر نقش یک زندانی سیاسی بود که البته نقش پررنگی به شمار نمی‌آمد.

ابوالفضل پورعرب؛ سوپراستار دهه هفتاد را چطور فراموش کردیم؟

ابوالفضل پورعرب  سوپراستار دهه هفتاد سینمای ایران و بازیگر بسیاری از مجموعه‌های خاطره‌انگیز تلویزیون بوده که این روزها فعالیتی در عرصه بازیگری ندارد.

پورعرب فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشسرای هنر بوده و کار خود در حرفه بازیگری را از تئاتر آغاز کرده است. نخستین کار حرفه‌ای این بازیگر در سینما دستیار کارگردانی فیلم دزد و نویسنده در سال ۱۳۶۴ بود. سپس برای نخستین بار در نقش کوتاهی در فیلم زخمه ظاهر شد. البته ورود حرفه‌ای او به عرصه بازیگری در سینما را باید از بازی در فیلم عروس به کارگردانی بهروز افخمی حساب کرد که در سال ۶۹ طرفداران بسیاری را برای او به ارمغان آورد و پورعرب را تبدیل به جوان اول سینمای دهه ۷۰ ایران کرد.

آخرین فعالیت پورعرب در عرصه بازیگری به بازی در فیلم "به وقت خماری" اثر محمدحسین لطیفی مربوط بوده که در سال ۹۶ اکران شده است.

سعید پیردوست؛ بازیگر مورد علاقه کیمیایی و مدیری

سعید پیردوست، بازیگر سینما و تلویزیون بوده که شاید بسیاری او را با بازی در آثار مهران مدیری به خاطر بیاورند. اما این بازیگر در آثار کارگردانی دیگری همچون مسعود کیمیایی نیز به ایفای نقش پرداخته و امروز کم‌کارترین روزهای دوران کاری خود را سپری می‌کند.

این بازیگر یکی از کاراکترهای اصلی سریال‌های نقطه‌چین، پاورچین و شب‌های برره مهران مدیری بود و با بازی در این آثار در بین مردم به شهرت قابل قبولی دست یافت اما حال که دیگر مدیری برای تلویزیون سریال نمی‌سازد، فعالیت چندانی در تلویزیون ندارد.

بازی در مجموعه لبخند ماهی به کارگردانی سعید بصیری که محصول سال ۹۳ تلویزیون است، آخرین فعالیت او در رسانه ملی به شمار می‌آید.

البته چند سالی بوده که پیردوست در سینما عهده‌دار نقش‌های کم‌رنگی است. آخرین فعالیت او در سینما نیز مربوط به بازی در فیلم آنجا همان ساعت بوده که آخرین اثر سیروس الوند به شمار می‌آید و هنوز اکران نشده است.

غلامحسین لطفی؛ دلیل شش سال خانه‌نشینی و بیکاری چیست؟

غلامحسین لطفی‌ متولد ۲۰ آبان ۱۳۲۸ در قزوین بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۱ و دکترای افتخاری تئاتر است.

این بازیگر با بازی در مجموعه "آینه" و "خانه به دوش" بیش از پیش در بین مردم به شهرت رسید و در آثار بسیاری به ایفای نقش پرداخت اما در حال حاضر خبری از فعالیت‌های او در دسترس نیست.

چندی پیش بهنوش بختیاری نیز با انتشار پستی در صفحه شخصی خود خبر از بیکاری شش ساله غلامحسین لطفی داد و از تهیه‌کنندگان و کارگردانان خواست که تا هنرمندان زنده هستند، به یاد آنها باشند و به جای استفاده از افرادی که برای نقش پول پرداخت می‌کنند، از هنرمندان واقعی استفاده کنند.

محمود بصیری؛ شباهتی که دردسر ساز شد

محمود بصیری بازیگر محبوب تلویزیون در سال‌های نه چندان دور رسانه ملی بوده که پس از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به شدت کم کار و در مقاطعی بیکار شد.

این‌طور شایعه شده بود که به دلیل شباهت ظاهری بصیری با مقام اجرایی کشور اجازه فعالیت این هنرمند در تلویزیون و سینما داده نشد و حتی این مسئله در دیدار برخی هنرمندان با احمدی‌نژاد در مرداد ۱۳۹۱ مطرح و درخواست شد تا مشکل او حل شود.

البته با پایان یافتن ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز بصیری هیچگاه نتوانست همچون گذشته در قاب تلویزیون و سینما به فعالیت بپردازد. آخرین فعالیت این هنرمند مربوط به بازی در فیلم "سیگنال موجود است" اثر مهدی مظلومی بوده که در سال ۹۳ تولید شده است.

ژاله علو؛ هفتاد سال بازیگری در ایران

ژاله علو یکی از پیشکسوتان عرصه بازیگری و گویندگی بوده که سابقه فعالیت او در سینما به بیش از ۷۰ سال می‌رسد. علو زاده ۱ فروردین ۱۳۰۶ در تهران بوده که در سال ۱۳۸۹ به عنوان هنرمند برگزیده هشتمین همایش چهره‌های ماندگار کشور نیز از او تقدیر به عمل آمد.

بازی در آثاری همچون فیلم "مهمان مامان" اثر داریوش مهرجویی، فیلم "داش آکل" اثر مسعود کیمیایی و فیلم "آدم برفی" اثر داوود میرباقری و سریال‌ "روزی روزگاری" اثر امرالله احمدجو به ایفای نقش پرداخته است. آخر حضور او در تلویزیون به مجموعه "مختار نامه" اثر داوود میرباقری مربوط بوده که در سال ۸۹ تولید شده است.

 ژاله علو در آخرین فعالیت سینمایی‌اش بازی در فیلم ملک سلیمان را تجربه کرده که در سال ۸۷ به نمایش عموم گذاشته شد و حال خبرهایی حاکی از حضور این هنرمند در فیلم "مجبوریم" رضا درمیشیان منتشر شده که هنوز به نمایش درنیامده است. در صورت اکران این فیلم، این هنرمند با گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا روی پرده سینماهای کشور می‌رود.

ساعد هدایتی؛ استقبال از دورهمی دردسر ساز شد!

ساعد هدایتی یکی دیگر از بازیگران کم‌کار این روزهای سینما و تلویزیون بوده که اغلب بازی‌های او در سریال‌های مهران مدیری را به خاطر داریم. البته هدایتی در آثار کارگردانان دیگری نیز به ایفای نقش پرداخته و در این سال‌ها به نوعی خود را به عنوان یک بازیگر پیگیر مطرح کرده است. اما خود او چندی پیش در صحبت با رسانه‌ای گفته بود که بعد از اینکه مهران مدیری تاحدی سریال سازی را رها کرد و سراغ برنامه سازی رفت، بیکاری به سراغ او آمده و کمتر فرصت کار در پروژه‌های تصویری را پیدا می‌کند.

آخرین فعالیت هدایتی به بازی در مجموعه "دنگ و فنگ روزگار" در سال ۹۷ مربوط می‌شود که با فاصله چند سال از بازی در مجموعه "در حاشیه" به او پیشنهاد شده و در آن به ایفای نقش پرداخته است.

 

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده