هرکسی پول داشته باشد کارگردان می‌شود!

رضا سخایی که در یک دهه و نیم اخیر به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در پروژه های زیادی از جمله «هوو»، «اشباح»، «قسم» و.. حضور داشته در ویدیویی روایت جالبی از نحوه ورود فیلمسازان اول به سینما داشت و گفت: من و امثال من سالهاست دستیاری کرده ایم  ولی وزارت ارشاد بهمان مجوز کارگردانی نمی دهد مگر اینکه یک تهیه کننده معرفی کنیم! سراغ هر که برای تهیه می روم می گوید چقدر پول برای تولید می آوری؟ یعنی چه؟ یعنی هر که بتواند پول بیاورد می تواند کارگردان شود؟ کار به جایی رسیده که تهیه کننده فقط به فکر سهم خودش از سرمایه وارده به کار است و با سرنوشت فیلم هیچ کاری ندارد! خیلی زشت است که تهیه کننده به من میگوید n تومان بهم بده تا برایت پروانه بگیرم !

چطور است که ارشاد در کارگردانی را باز کرده تا هر که پول دارد تبدیل شود به کارگردان؟ چرا در تهیه کنندگی را باز نمی گذارد تا لااقل آنها که مدتهاست تجربه دستیاری دارند بتوانند تهیه کننده فیلم خودشان باشند؟ تکلیف من که می خواهم با سرمایه محدود و بدون بازیگران گران فیلم بسازم چیست؟ چرا باید پول بدهم به فلان تهیه کننده تا برایم پروانه بگیرد؟ تهیه کننده باید به فکر توانایی کارگردان باشد نه سرمایه ای که کارگردان وارد کار می کند!

در مناسبات غلط مدیریتی، سینمای مستقل، فکر مستقل، شرافت مستقل و تعهد مستقل در حال از بین رفتن است. خجالت آور است که افرادی با جای مهر بر پیشانی، کارت تهیه کنندگی می گیرند و بودجه های ارگانی را می بلعند و پس از مدتی همان جای مهر را هم پاک می کنند! این تهیه کنندگان ریاکار به بهانه ارادت بودجه های هنگفت می گیرند و بعد از مدتی هم نقش اپوزیسیون بازی می کنند! این یعنی انتهای ریاکاری! و متأسفانه معلوم نیست سر از کجا درخواهند آورد؟

 وی افزود: بچه های مستقل سینما نه پول می خواهند و نه رانت؛ فقط مجوز کار می خواهند. آقایان مدیر! اینکه هر که بتواند دو میلیارد پول بیاورد می تواند کارگردان شود آبروی سینما و تهیه کنندگی را برده و همین است که بیسوادی را در فیلمها رواج داده! به خدا خسته شدیم از این وضعیت؛ چرا آدمهای باسواد و توانمند نمی توانند مجوز کار بگیرند!؟ چرا این شرایط مافیایی را تعدیل نمی کنید؟ چرا یک ارگان باید بیاید و با پول هنگفت ، ده فیلم ده فیلم تولید کند و بقیه باید بیکار بمانند تا بمیرند؟ چرا نیروهای مستعد و توانمند بدون حق حساب دادن به فلان تهیه کننده حتی نمی توانند پروانه ساخت بگیرند؟ تا کی باید صبر کنیم تا اوضاع درست شود؟ تا کی باید صبر کرد؟

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده