گوی بلورین جشنواره کارلووی واری در جمهوری چک ماند

فیلم «جنگجوی صلیبی کوچک» به کارگردانی واتسلاو کادرنکا جایزه گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره کارلووی واری را از آن خود کرد و به این ترتیب بعد از پانزده سال فیلمی از جمهوری چک جایزه اصلی این جشنواره را برد. این فیلم علاوه بر گوی بلورین، مبلغ 25 هزار دلار هم جایزه نقدی دریافت کرد.

در مراسم اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره کارلووی واری که شنبه شب در تالار بزرگ هتل ترمال این شهر برگزار شد، هیات داوران پنج نفره جشنواره جایزه ویژه خود را به فیلم «مردها گریه نمی‌کنند» به کارگردانی الن درلیه‌ویچ از بوسنی اهدا کرد. این در حالی‌ست که جایزه بهترین کارگردان به پیتر ببیاک از اسلواکی رسید که کمدی سیاه «خط مرزی» را کارگردانی کرده است.این سه فیلم که جوایز اصلی را در بخش مسابقه اصلی به خود اختصاص دادند، از خبرسازترین آثار حاضر در جشنواره بودند. دیگر فیلم مهم امسال «پرنده‌ها در کیگالی آواز می‌خوانند» درباره کشتار سال 1994 در رواندا بود که جایزه بهترین بازیگر زن را به شکل مشترک برای دو بازیگر اصلی‌اش دریافت کرد. این فیلم را یوان کاس کروز و کریشتف کروز که زن و شوهری لهستانی هستند، کارگردانی کرده‌اند.

اما در دیگر بخش رقابتی جشنواره کارلووی واری که «شرقِ غرب» نام دارد و مسابقه فیلم‌های اروپای شرقی است، یک فیلم روسی جایزه اصلی را برد. این فیلم با نام عجیب «چطور ویکتور ملقب به سیر الکسی ملقب به جذاب را به خانه سالمندان برد» به کارگردانی الکساندر هانت جایزه بهترین فیلم «شرقِ غرب» را برد. دیگر فیلم قابل توجه این بخش با عنوان «ده‌ده» که داستانش در شمال غربی گرجستان می‌گذرد، جایزه  ویژه هیات داوری این بخش را به دست آورد. این فیلم را مریم خاچوانی فیلمساز گرجستانی کارگردانی کرده است.همچنین جایزه بهترین فیلم مستند بلند به «کلی بچه، یک میمون و یک قلعه» اهدا شد. در بخش مستند یک جایزه ویژه هم به «کارگاه مکالمه» به کارگردانی برنارد رانستاین از اتریش داده شد.

جایزه روزنامه پراوو نیز به فیلم امریکایی «ویند ریور» اهدا شد که بازیگر اصلی‌اش جرمی رنز در مراسم اختتامیه جایزه ویژه رئیس جشنواره را دریافت کرد. رنر بعد از دریافت جایزه با لحن طنز گفت که امیدوار است دریافت این جایزه به این معنا نباشد که پیر شده است! برگزار کنندگان جشنواره کارلووی واری در پایان پنجاه و دومین دوره این رویداد اعلام کردند که 505 سانس نمایش فیلم داشته‌اند و بیش از 140 هزار بلیت فروش رفت. در مجموع 207 فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره روی پرده رفتند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده