سری‌ فیلمهای پرسودی که سینما را متحول کردند

این روز‌ها دو فیلم داستان اسباب‌بازی ٤ و انتقام‌جویان گیشه‌های آمریکا و جهان را تسخیر کرده‌اند. داستان اسباب‌بازی ٤ در دومین هفته فروش داخلی‌اش در آمریکا ٥٧‌میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم در فروش خارجی‌اش در آمریکای شمالی ٢٣٦‌میلیون دلار و در فروش خارجی‌اش در سراسر جهان ٤٩٩‌میلیون دلار فروش داشته است.

فیلم سینمایی انتقام‌جویان نیز در فروش جهانی‌اش بیش از یک‌میلیارد و ٥٩٠‌میلیون دلار فروش داشته است. فروش بالای این دو فیلم نشان می‌دهد ساخت فیلم‌های دنباله‌دار با شخصیت‌های ثابت همچنین در هالیوود با استقبال مواجه است و تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها از فروش جهانی این فیلم‌ها مطمئن هستند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید نگاهی است به تعدادی از این فیلم‌ها در سراسر جهان که با فروش فوق‌العاده‌ای روبه‌رو بود‌ه‌اند:

ماداگاسکار ١ تا ٤

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٢٧٠‌میلیون دلار

این انیمیشن زیبا به راحتی توانست گیشه سینما‌های جهان را تسخیر کند. ماجرای فیلم مربوط به یک زرافه، شیر، گورخر و اسب‌آبی می‌شد که به همراه چند پنگوئن از باغ‌وحشی در نیویورک فرار می‌کنند و سر از قاره‌های دیگر درمی‌آورند. البته آن‌ها در تمامی این سفرهایشان تلاش می‌کنند به باغ‌وحش نیویورک برگردند، اما مدام به دیگر قاره‌های جهان می‌روند. ماجرا‌های آن‌ها در آفریقا، ماداگاسکار و اروپا سری فیلم‌هایی دیدنی رقم زده است.

سوپرمن

فروش جهانی: ٢میلیارد و ٣٨٩‌میلیون دلار

شاید بتوان گفت مجموعه فیلم‌های سوپرمن یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌های فهرست این صفحه است. فیلمی که بعد‌ها موجب شد فیلم‌هایی نظیر مرد عنکبوتی از آن الهام بگیرند. البته برخی از قسمت‌های این فیلم در فروش جهانی چندان با استقبال مواجه نشد، اما به نظر می‌رسد سازندگان این مجموعه فیلم‌ها در آینده برنامه‌هایی برای بازگرداندن سوپرمن بر روی پرده سینما‌های جهان دارند.

مرد آهنین

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٤٢١‌میلیون دلار

کمپانی مارول با ساخت این فیلم سود سرشاری به دست آورد. رابرت داونی جونیور در نقش مرد آهنین ظاهر شد. این فیلم که براساس سری کتاب‌های مصور ساخته شده، یکی از بهترین نمونه‌هایش نمایش ابرقهرمان‌ها بر پرده سینماست. درحالی‌که حدود ١٠‌سال از پخش نخستین قسمت این مجموعه فیلم‌ها می‌گذرد، هنوز هم موفقیت‌هایش در اذهان باقی مانده و رابرت داونی جونیور نیز علاقه‌ای به ترک همکاری با کمپانی مارول ندارد.

سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٤٤٥‌میلیون دلار

سال ٢٠٠٥، کریستوفر نولان، کارگردان مشهور آمریکایی سراغ داستان مشهور بتمن رفت و نسخه‌ای از این قهرمان به سینما ارایه کرد که هنوز در اذهان باقی مانده است. بتمن نولان زمانی وارد گیشه‌ها شد که فیلم‌هایی نظیر مرد عنکبوتی و مردان ایکس نیز بر روی پرده بود. اما کریستوفر نولان توانست با سه‌گانه بتمن نه‌تن‌ها راه خود را در گیشه باز کند، بلکه در اسکار نیز موفقیت‌هایی به دست آورد.

آواتار

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٧٨٣‌میلیون دلار

 

اگرچه هنوز جیمز کامرون سری دوم فیلم آواتار را نساخته است، اما همین نسخه اول نیز توانست با موفقیت بی‌نظیری مواجه شود. جیمز کامرون مثل همیشه در ساخت این فیلم از جلوه‌های ویژه بدیع و تازه استفاده کرد. اکثر سکانس‌های فیلم در استودیو و با استفاده از فناوری موشن پیکچرز ساخته شده است. کامرون قراردادی برای ساخت چهاردنباله با فاکس قرن بیستم امضا کرد که در حال فیلمبرداری هستند. آواتار ٢ در ١٧ دسامبر ٢٠٢١ و آواتار ٣ در ٢٢ دسامبر ٢٠٢٢ اکران خواهند شد.

ماموریت غیرممکن

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٨٠٠‌میلیون دلار

این فیلم نیز در صنعت سینما با موفقیت بی‌نظیری روبه‌رو شد. هر چند هر قسمت از این سری فیلم‌ها یک کارگردان مجزا داشته، اما تعدد کارگردان‌ها موجب تضعیف داستان فیلم نشده است. علاوه‌بر‌این حضور تام کروز در همه قسمت‌های این فیلم وزن این فیلم را در گیشه افزون کرده است. تام کروز در برخی از قسمت‌ها در تهیه فیلم شراکت کرده و برخی از صحنه‌های بدل‌کاری را نیز خود به تنهایی انجام داده است.

هابیت

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٩٣٢‌میلیون دلار

البته هابیت هرگز به اندازه ارباب حلقه‌ها موفق نبوده است. برخی از منتقدان نیز چندان از این فیلم استقبال نکردند، اما باید گفت که در این فیلم نیز صحنه‌های به‌یادماندنی گنجانده شده است. در این فیلم برخلاف ارباب حلقه‌ها زمان و مکان وقوع رخداد‌ها معلوم نیست، اما این فیلم در گیشه با موفقیت روبه‌رو شد. شاید تماشاگران انتظار دیدن فیلمی همانند ارباب حلقه‌ها را داشتند.

بازی‌های گرسنگی

فروش جهانی: ٢‌میلیارد و ٩٥٩‌میلیون دلار

کتاب بازی‌های گرسنگی نخستین بار سال ٢٠٠٨ منتشر شد و به سرعت هالیوود اقدام به ساخت فیلم براساس این کتاب کرد. جنیفر لارنس بازی به‌یادماندنی در سه قسمت این فیلم ارایه کرد. روند تحولات در این فیلم به سرعت صورت می‌پذیرد و داستان فیلم به گونه‌ای است که مدام بیننده را غافلگیر می‌کند. درنهایت بازی درخشان جنیفر لارنس او را کاملا به یک ستاره تبدیل کرده است.

عصر یخبندان

فروش جهانی: ٣‌میلیارد و ١٨١‌میلیون دلار

عصر یخبندان دومین انیمیشنی است که توانسته خود را در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های دنباله‌دار هالیوود قرار دهد. تاکنون چهار قسمت از این انیمیشن ساخته شده است و همه آن‌ها با موفقیت در گیشه مواجه شدند. داستان مربوط به گرم‌شدن کره‌زمین و آب‌شدن یخ‌ها در عصر یخبندان است و حیواناتی که مجبورند با تبعات این تغییرات آب‌وهوایی دست‌وپنجه نرم کنند. شخصیت‌پردازی مناسب و توالی اتفاقات در این انیمشین از آن‌ها فیلمی دیدنی ساخته است.

گرگ و میش

فروش جهانی: ٣‌میلیارد و ٣١٧‌میلیون دلار

این فیلم براساس یک داستان مصور آنلاین ساخته شد. شاید رمز موفقیت این فیلم پرداختی بود که نویسنده به زندگی خون‌آشام‌ها داشته است. برخلاف دیگر فیلم‌های مربوط به خون‌آشام‌ها آن‌ها تنها در شب‌ها فعالیت نمی‌کنند. خون‌آشام‌های این فیلم در روز نیز فعال هستند و به خوبی خود را با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، هماهنگ کرده‌اند و حتی از خوردن خون انسان امتناع کرده و تنها به خوردن خون حیوانات می‌پردازند و اصول اخلاقی منحصر به خود را دارند.

شرک

فروش جهانی: ٣‌میلیارد و ٥٤٧‌میلیون دلار

انیمیشن سوم فهرست ما یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینمای آمریکا بوده است. داستان درباره غولی است که در یک مرداب زندگی می‌کند و به واسطه اتفاقاتی عاشق دختر پادشاه وقت می‌شود. در این انیمیشن افرادی نظیر کامرون دیاز به صداپیشگی پرداخته‌اند. شخصیت‌پردازی قوی و روند پرهیجان داستان فیلم موجب شده این فیلم با استقبال بسیار خوبی در گیشه مواجه شود.

پارک ژوراسیک

فروش جهانی: ٣‌میلیارد و ٦٩٤‌میلیون دلار

وقتی استیون اسپیلبرگ برای نخستین بار فیلم پارک ژوراسیک را براساس کتاب هیجان‌انگیز مایکل کرایتون ساخت، کسی فکرش را نمی‌کرد که قرار است سری دیگری از فیلم ساخته شود. فیلم اسپیلبرگ البته انقلابی در جلوه‌های ویژه ایجاد کرد. فیلم، داستان زنده‌کردن دوباره دایناسور‌ها توسط کشت آزمایشگاهی و ایجاد پارکی برای آنهاست تا مردم هم بتوانند از آن‌ها بازدید کنند.

من نفرت‌انگیز

فروش جهانی: ٣‌میلیارد و ٧٢٠‌میلیون دلار

چهارمین انیمیشن چند قسمتی فهرست ما، من نفرت‌انگیز نام دارد. شاید یکی از مهمترین عوامل فروش موفق این فیلم شخصیت‌های «مینیون» بودند که به فیلم اضافه شدند. این شخصیت‌ها آن‌قدر محبوب شدند که به‌زودی روی تی‌شرت‌ها هم راه یافتند و به سرعت به برندی تجاری تبدیل شدند. ظاهرا کودکان از شخصیت‌های خوش‌خنده و جسور و بی‌مبالات خوششان می‌آمد. عروسک‌های مینیون نیز به‌زودی بازاری بزرگ برای خود تشکیل دادند.

دنیای سینمایی دی‌سی

فروش جهانی: ٣‌میلیارد و ٧٥٢‌میلیون دلار

دنیای سینمایی دی‌سی مجموعه فیلم‌های ابرقهرمانی آمریکایی است که در یک دنیای مشترک واقع شده‌اند و بر پایه شخصیت‌های کمیک‌های دی‌سی کامیکس ساخته شده‌اند و به وسیله برادران وارنر منتشر می‌شوند. این دنیای مشترک، همانند دنیای دی‌سی در کمیک‌بوک‌ها با عناصر داستانی بازیگران و شخصیت‌های مشترک شکل گرفته‌است.

ساخت این فیلم‌ها از سال۲۰۱۳ شروع شده و هفت فیلم منتشر شده و بیش از ١٠ فیلم دیگردرحال توسعه است. فیلم‌ها توسط تیم بزرگی از افراد نوشته و کارگردانی می‌شوند و هرکدام معمولا بازیگران مختلف زیادی دارند؛ ازجمله هنری کویل، بن افلک، گل گدوت، ازرا میلر، جیسون موموآ و ری فیشر که هرکدام درچندین فیلم نقش‌آفرینی خواهند کرد.

تبدیل‌شوندگان

فروش جهانی: ٤‌میلیارد و ٣٨٢‌میلیون دلار

فیلمی اکشن و علمی- تخیلی محصول سال۲۰۰۷ به کارگردانی مایکل بی است. در این فیلم بازیگرانی همچون شایا لابوف، مگان فاکس، جان تورتورو، هوگو ویوینگ، جاش دوهامل، ترسی گیبسون، پیتر کالن، مارک رایان، جان ویت، مایکل اونیل کوین دان، جولی وایت، آنتونی اندرسون، ریچل تیلور، آمائوری نولاسکو، زاک وارد، برنی مک، تراویز وان وینکل و گلن مورشور ایفای نقش کردند. دنباله این فیلم تبدیل‌شوندگان، انتقام شکست‌خوردگان نام دارد.

دزدان دریایی کارائیب

فروش جهانی: ٤‌میلیارد و ٥٠٥‌میلیون دلار

دزدان دریایی کارائیب با نقش‌آفرینی جانی دپ، کایرا نایتلی و ارلاندو بلوم سال‌ها حاکم بی‌چون و چرای گیشه‌های سینما بود. جلوه‌های ویژه بی‌نظیر، فیلمبرداری سه‌بعدی و نقش‌آفرینی بی‌نظیر جانی دپ در نقش عمو گنجشکه موجب شد تا این فیلم مسیر موفقیت را در پیش بگیرد. البته داستان جذاب و گیرای این فیلم نیز در موفقیت آن بی‌تأثیر نبود. این فیلم در ٥ سری ساخته شد که همه آن‌ها در گیشه موفق بودند.

مرد عنکبوتی

فروش جهانی: ٤‌میلیارد و ٨٥٨‌میلیون دلار

مرد عنکبوتی محبوب‌ترین چهره سینمایی است که براساس کتاب‌های مصور ساخته شده است. نخستین فیلم از سری فیلم‌های مرد عنکبوتی را سام ریمی ساخته است که با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. داستان حول محور ابرقهرمانی می‌چرخد که در زمان‌های مورد نیاز به کمک مردم شهر می‌آید. هیچ‌کس از هویت اصلی مرد عنکبوتی اطلاع ندارد. مسلما او نیز به مانند دیگر ابرقهرمان‌ها نظیر بتمن و سوپرمن دشمنانی دارد که به دنبال نابودی‌اش هستند، اما این مرد عنکبوتی است که در این جدال‌ها پیروز می‌شود.

مردان ایکس

فروش جهانی: ٥‌میلیارد و ١٦‌میلیون دلار

نخستین‌بار برایان سینگر بود که ولوورین را به سینمای جهان معرفی کرد. تاکنون ۱۱ قسمت از این مجموعه فیلم‌ها ساخته شده‌است و برنامه برای ساخت چند قسمت دیگر نیز هست. سری فیلم‌های مردان ایکس جزو پرفروش‌ترین مجموعه فیلم‌های تاریخ محسوب می‌شود. حق استفاده از شخصیت‌های گروه مردان ایکس و شخصیت‌های مرتبط با آن در فیلم‌های سینمایی متعلق به کمپانی فاکس قرن بیستم است، بنابراین فیلم‌های این مجموعه توسط این کمپانی تولید شده‌اند و شخصیت‌های آن نیز (به استثنای کوئیک سیلور) در دیگر فیلم‌هایی که با اقتباس از شخصیت‌های کمپانی مارول ساخته شده است (مانند انتقام‌جویان) حضور ندارند.

سریع و خشن

فروش جهانی: ٥‌میلیارد و ١٣٧‌میلیون دلار

این فیلم نیز یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دنباله‌دار است که تاکنون ٨ قسمت از آن ساخته شده است. این فیلم به‌خصوص مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو و کسانی است که جنون سرعت و رانندگی دارند. سرویس پخش اینترنتی فیلم نیز اعلام کرده قصد دارد انیمیشنی براساس این فیلم بسازد. ون دیلز و پل واکر از بازیگران اصلی این مجموعه فیلم‌ها بودند، حتی مرگ نابهنگام پل واکر در سال ٢٠١٥ نیز نتوانست به روند موفقیت این فیلم ضربه وارد آورد.

ارباب حلقه‌ها

فروش جهانی: ٥‌میلیارد و ٨٩٥‌میلیون دلار

این سه‌گانه براساس رمانی از تالکین نویسنده مشهور آمریکایی ساخته شده است. درونمایه فیلم آمیخته به افسانه‌ها و اسطوره‌ها است. پیتر جکسون این فیلم را کارگردانی کرده است. این فیلم در اسکار نیز موفقیت‌های چشمگیری از آن خود کرده و جوایزی را به نفع خود درو کرد. پیتر جکسون خود نیز از میان تهیه‌کنندگان این فیلم بوده است. بسیاری از صحنه‌های این فیلم در طبیعت نیوزیلند فیلمبرداری شده است.

جیمز باند

فروش جهانی: ٧‌میلیارد و ٧٧‌میلیون دلار

همه، سری فیلم‌های جیمز باند را می‌شناسند. این فیلم و شخصیت مامور دو صفر هفت آن‌قدر معروف شد که به تدریج به بخشی از فرهنگ غربی تبدیل شد. ساخت سری فیلم‌های جیمز باند سابقه‌ای طولانی دارد. زمانی شون کانری نقش جیمز باند را بازی می‌کرد. راجر مور، پیرس برازنان، جورج لازنبی و این اواخر دانیل کریگ هرکدام طی سال‌ها نقش جیمز باند را بازی کردند. هر بازیگری برای یک نسل از مخاطبان نقش جیمز باند را بازی کرده است. جیمز فعلی، اما بسیار پیچیده‌تر از نمونه‌های قبلی است.

هری‌پاتر

فروش جهانی: ٨‌میلیارد و ٥٣٢‌میلیون دلار

فیلم براساس رمان پرفروش جی‌کی رولینگ ساخته شده است. کتابی که این نویسنده را نیز یک‌شبه ثروتمند کرد. داستان فیلم درباره یک مدرسه جادوگری است که تعدادی بچه در آن به آموختن مشغول هستند. موفقیت کتاب و فیلم آن‌قدر زیاد بود که نسلی از کودکان همواره با خواندن بخشی از کتاب به خواب می‌رفتند. در برهه‌ای تب فیلم‌های هری‌پاتر در اروپا و آمریکا همه‌گیر شده بود. بعد‌ها فیلم‌های دیگری در این ژانر ساخته شد، اما هیچ‌کدام به موفقیت هری‌پاتر نرسیدند.

جنگ ستارگان

فروش جهانی: ٨‌میلیارد و ٧١٢‌میلیون دلار

نخستین سری از فیلم‌های جنگ ستارگان ٤٠‌سال پیش به کارگردانی جورج لوکاس ساخته شد. جنگ ستارگان در واقع دروازه ورود سینمای آمریکا به ساخت فیلم‌های فانتزی فضایی بود. بسیاری از شخصیت‌هایی که در آن زمان جورج لوکاس ساخته بود، وارد زندگی روزمره مردم شدند و عروسک‌ها و برند‌های زیادی از روی آن‌ها ساخته شد. این سری فیلم‌ها هنوز هم از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شوند.

کهکشان سینمایی مارول

فروش جهانی: ١٣‌میلیارد و ٥٠٧‌میلیون دلار

مرد آهنی نخستین فیلمی بود که از این مجموعه منتشر شد و فاز اول دنیای سینمایی مارول را کلید زد و با ساخت انتقام‌جویان فاز اول به پایان رسید. مرد آهنی آغازگر فاز دوم مارول بود و این فاز با فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران به پایان رسید. طرح مارول این‌گونه بود که برای هرشخصیت یک فیلم جداگانه بسازد و بعد در یک فیلم تقاطعی، آن‌ها را دور هم جمع کند. فایگی ابتدا از «دنیای سینمای مارول» استفاده کرد، اما بعدا آن را به «دنیای سینمایی مارول» تغییر داد. روزنامه شهروند - نوشین اسدی

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۰۴ امرداد ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده