جزئیات بازگشت فرزان دلجو به ایران برای فیلمسازی

محمد مجاهد که با نام هنری "فرزان دلجو" در سینمای قبل از انقلاب اسلامی به عنوان بازیگر و کارگردان فعالیت میکرد به طور رسمی از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی درخواست کرده به وی پروانه فیلم سازی دهد.

به گزارش شایان فیلم از سینماروزان فزان دلجو در معیت تهیه کننده ای به نام  محمدهاشم سبوکی که سابقه تولید فیلمهایی ماندگار مانند "سرب" و "آوار" و "مارال" را در کارنامه دارد تقاضای ساخت فیلمی با نام "سوال" را تحویل معاونت نظارت ارشاد کرده است!

فرزان دلجو که در سالهای پیش از انقلاب همراه با برادر خود امیر مجاهد تولید فیلمهایی جوان پسند مانند "بوی گندم" و "شب غریبان" و "ماهیها درخاک می میرند" را انجام داده بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ترک کرد و به آمریکا رفت.

دلجو به غیر از مجری گری در برخی شبکه های ماهواره ای لس آنجلسی در سالهای اخیر با نگارش کتاب خاطرات #محمودقربانی( همسر سابق گوگوش) با عنوان "کاملا خصوصی" بر سر زبانها افتاد. دلجو در "کاملا خصوصی" حملاتی تند و تیز به خاندان پهلوی و از جمله  اشرف پهلوی انجام داده بود و به نظر میرسد نگارش همین کتاب هم که شده می تواند او را به صدور مجوز فیلم سازی در دولت اعتدال امیدوار کند!

جزییات بازگشت فرزان دلجو به ایران در گفتگو با تهیه کننده اش

انتشار خبر درخواست پروانه  فرزان دلجو برای کارگردانی پروژه ای به نام “سوال” بازخوردهای فراوانی در میان مخاطبان داشت و بسیاری از مخاطبان خواستار طرح جزییاتی بیشتر از پروژه شدند. از این رو به سراغ محمدهاشم سبوکی تهیه کننده قدیمی سینما و مدیر “شیرازفیلم” که قصد دارد فیلم دلجو را تولید کند رفتیم و درباره کم و کیف پروژه از او پرسیدیم.

 محمدهاشم سبوکی که بعد از ملودرام "مارال" نزدیک دو دهه است فیلم دیگری را تولید نکرده درباره همکاری با فرزان دلجو برای تولید  سوال   گفت: وزارت ارشاد موافقت ضمنی با احیای موسسه  شیرازفیلم کرد و از ما خواست یک فیلمنامه هم برای تولید ارائه دهیم و ما هم "سوال" را ارائه دادیم.

سبوکی که پیشتر هم به دنبال تولید "بابای ایرانی" با دلجو بود و به جایی نرسید ادامه داد: "سوال" یک فیلمنامه تازه مجزا از  بابای ایرونی است و هیچ ربطی به آن ندارد. فرزان دلجو خودش "سوال" را نگاشته و خودش هم بناست کارگردانش باشد.

سبوکی با بیان اینکه دلجو بازیگر اصلی فیلم است ادامه داد: فیلم تنها یک بازیگر ایرانی دارد که آن هم فرزان دلجو است و مابقی بازیگران مقابل دلجو از هالیوود می آیند. داستان "سوال" هم مانند تیم بازیگرانش دوملیتی است و بخشی از آن در ایران و بخشی در آمریکا فیلمبرداری خواهد شد.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال سینماروزان که آیا مجوز حضور فرزان دلجو در ایران صادر شده بیان داشت: فرزان دلجو مانند بهروز وثوقی نیست که بگویند پرونده سیاسی دارد و به همین بهانه مانع بازگشتش شوند. فرزان دلجو نه مشکل سیاسی دارد و نه مشکل امنیتی و حتی پاسپورت ایرانیش هم صادر شده و اگر پروانه ساخت "سوال" صادر شود به ایران می آید و بلافاصله پروژه وارد پیش تولید خواهد شد.

محمدهاشم سبوکی درباره چگونگی تأمین سرمایه "سوال" گفت: در تمام کارهایم سرمایه گذار خودم بوده ام و عادت نداشتم جیب این و آن را بزنم تا فیلم تولید کنم!! اصلا سابق بر این چنین وضعی نبود که تهیه کنندگی مساوی با کارتی باشد که به کمک سرمایه گذار می آید تا مجوز بگیرد. صفر تا صد سرمایه "سوال" را خودم خواهم داد و پرداخت داستانی هم طوریست که به بازگشت سرمایه بینجامد.

سبوکی با بیان که مضمون "سوال" برخلاف تولیدات غالب سینمای تجاری، کمدی نیست؛ گفت: "سوال" کمدی نیست بلکه یک ملودرام کاملا انسانی و جذاب درباره قرارگیری آدمیان در موقعیتهای بحرانی است. به مانند تمام تولیدات قبلیم از  سرب تا "مارال" فیلمی می سازم که به شعور مخاطب احترام بگذارد.

محمدهاشم سبوکی درباره اینکه آیا برای پخش فیلمش فکری کرده که بعد از تولید در دام مافیای اکران نیفتد گفت: فیلمی تولید می کنیم که ایرانیان سراسر جهان از تماشای آن لذت ببرند و اگر تولیدمان مطابق برنامه پیش برود یقین بدانید که مشکل پخش هم نخواهیم داشت و حتی مافیا هم خودش پیشقدم شود برای اکران!!

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۱۶ امرداد ۱۳۹۸






نظرات کاربران




    ف ۱۰:۱۷ - ۹۹/۰۲/۱۸

    انشالله که موفق بشید آقای دلجو

    بهار ۲۱:۱۰ - ۹۸/۱۱/۱۲

    خیلی دوست دارم از نزدیک ببینیمتون هرجا هستید موفق باشید

    سیما ۰۱:۱۸ - ۹۸/۰۵/۲۷

    امیدوارم ایشون رو هر چه زودتر در ایران و سینماهای کشور ببینیم

    سامان ۰۱:۱۸ - ۹۸/۰۵/۲۷

    اسم ایشان محمد فرزان دلجو است نه محمد مجاهد.


معرفي فيلم هاي روي پرده