پولِ سینما اندازۀ یک ماشین‌فروشی هم نیست!

مسعود کیمیایی همچنان خبرساز است و گمانه‌زنی‌ها درباره سرمایه‌گذار فیلم جدید او ادامه دارد. او در جشن تولد اخیرش گفته بود: «آقایی که تا الان چند فیلمش هم فروش خوبی داشته، قرار است اثر بعدی من را بسازد.»

اشاره کیمیایی، ذهن‌ها را به سمت محمدصادق رنجکشان برد، به طوری که حتی یکی از خبرگزاری‌ها این ذهنیت را قطعی دانست و به شکل علنی، او را سرمایه‌گذار فیلم تازه کیمیایی خواند.

در این زمینه، بهترین گزینه خود رنجکشان بود، اما وقتی برای اطلاع از جزئیات همکاری با کیمیایی با او تماس گرفتیم، خبری از سرمایه‌گذاری برای «خون شد» - تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی که سال گذشته مجوز ساخت آن صادر شده بود- نبود. در ادامه اما صحبت به موارد دیگر هم کشیده شد و تبدیل به این گفت‌وگویی شد که پیش روی شماست.

زمزمه‌هایی است مبنی بر همکاری شما با مسعود کیمیایی و سرمایه‌گذاری برای فیلم جدید ایشان. این موضوع صحت دارد؟

واقعیت را بخواهید نه.

آقای کیمیایی در مراسم جشن تولدش، از سرمایه‌گذاری نام برد که خیلی با نشانه‌های شما همخوانی داشت و ذهن‌ها را سمت شما برد.

این تصور ایشان است و فعلا بنا به همکاری نیست. البته ایشان یک روز در دفتر ما مهمان بودند و این بحث را هم مطرح کردند. ما هم گفتیم ان‌شاءا... ببینیم خدا چه می‌خواهد. اگر زنده بودیم و به شرط حیات، شاید بعدا این اتفاق بیفتد، اما فعلا چیز خاصی وجود ندارد. این چیزی هم که مطرح شده، نقطه نظرات ایشان بود.

یعنی شما فیلمنامه «خون شد» را نخوانده‌اید؟

فیلمنامه را خوانده‌ام. آوردند دفتر و ما هم آن را خواندیم، ولی فعلا قرار نیست ما کاری را انجام دهیم. بلافاصله مطبوعات شروع به گمانه‌زنی کردند.

حتی یکی از خبرگزاری‌ها هم خبر این همکاری را منتشر کرده است.

ما دل‌مان خواست به سینما کمک کنیم و واقعا نیت‌مان هم خیر بود، چون علاقه داشتیم. اما متاسفانه کلی حرف و حدیث درست کردند.

قبول دارید که همکاری با کیمیایی، خوشایند است و می‌تواند اعتبار بیاورد؟

بله، من که مخلص آقای کیمیایی هستم و برای ایشان به عنوان یک بزرگ‌تر و استاد احترام قائلم، کما این‌که ممکن است در یک فضای آرام و موقعیت مناسبی دیگر، این اتفاق بیفتد و ما در خدمت ایشان باشیم. اما فعلا من به این نتیجه نرسیدم. ضمن این‌که ایشان این حرف را در جشن تولدشان مطرح کردند. جالب است بدانید که تولد هر دوی ما یک روز است و من هم متولد هفتم مرداد هستم. منتها کسی برای ما جشن نگرفت و یک شمع هم نبود که ما فوت کنیم! به هرحال ایشان بزرگ هستند و باید هم برایشان جشن بگیرند.

کیمیایی در همان جشن تولدش، گلایه کرده بود که چرا برای کارگردان‌هایی چون او و داریوش مهرجویی، سرمایه‌گذار نیست.

یک آقایی با ایشان در فیلم قاتل اهلی به عنوان تهیه‌کننده همکاری کرد که منجر به اختلاف شد. به نظرم احترام بزرگ‌ترها و پیشکسوت‌ها برای همه واجب است و من هم کنارشان هستم. همین الان فیلم آقای رضا گوران (سرکوب) اکران می‌شود که یک فیلم اولی است. کسی حاضر نبود برای ایشان سرمایه‌گذاری کند، اما من سرمایه‌گذاری کردم. این کار را هم دلی انجام دادم. به نظرم فیلم خوبی است و امیدوارم برای این جوان (گوران) اتفاقات خوبی بیفتد.

طرح دیگری هم در دست دارید؟

اواخر سال گذشته، کاری را با آقای حمید نعمت‌ا... شروع کردیم به نام «قاتل و وحشی» که تا الان که با شما صحبت می‌کنم، هنوز کلید نخورده است. فعلا در مرحله پیش تولید هستیم، ضمن این‌که من با آقای نعمت‌ا... طی کردم که قرارداد بازیگران را گران نبندیم، چون بحث‌هایی مطرح است که به دلیل دستمزدهای بالا، هزینه تولید فیلم‌ها زیاد می‌شود. برای همین ما هم گفتیم اگر دستمزد هنرپیشه‌ای گران بود، نمی‌خواهیم در این فیلم باشد. آقای نعمت‌ا... هم دنبال این است که با قیمت‌های خوبی فیلم را تمام کند که اتفاق بدی نیفتد.

یکی از بحث‌هایی هم که وجود دارد، همین مساله پرداخت دستمزدهای بالا و نامتعارف در برخی فیلم‌هاست که نظم و موازنه تولید را به هم می‌زند. با این توصیفات شما مخالف این وضع هستید؟

من که مخالفم، همه فیلم‌هایی که سرمایه‌گذاری کردم، مشخص است و تهیه‌کننده‌ها و عواملی که در این فیلم‌ها با من همکاری کردند، می‌توانند توضیح دهند که در فیلم‌های من چنین اتفاقی نیفتاده است. ما چنین پولی نداشتیم که وارد یک فیلم کنیم و بعد هم جواب ندهد. ما نیامدیم که سینما را به‌هم بریزیم. ما عاشق سینما و تئاتر بودیم. این روزها مشغول کارهای خوبی در پردیس تئاتر شهرزاد هستیم. این دو سال و نیم که وارد فضای سینما و تئاتر شده‌ام، مدام برخی آقایان از پول کثیف حرف می‌زنند و درباره آن می‌نویسند. بالاخره نهادهای نظارتی بررسی کرده‌اند، پس چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد. چرا مصداقی نمی‌گویند که پول چه کسی کثیف است؟ من از جام‌جم خواهش می‌کنم، درباره این مساله مصداقی بنویسد. تا سیه‌روی شود، هرکه در او غش باشد.

اخیرا در اکران ویژه سرکوب گفتید  سرمایه‌گذاران و سرمایه‌ها را از سینما نرانید. منظورتان چه کسانی است؟

نمی‌دانم، شاید کسانی هستند. فقط تاکید می‌کنم، اگر دلخوری و گلایه و نقدی وجود دارد، با ایهام نباشد. سرمایه هرکس مشکل داشته، وضعیتش مشخص است. حرفم این است که اجازه دهید سرمایه به سینما بیاید، چون سینما یک صنعت است. 240 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سینما که چیزی نیست، پول یک ماشین‌فروشی عباس‌آباد هم نیست. تمام تراکنش یک سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سینما اندازه درآمد یک ماشین‌فروش نیست. این زشت است که می‌نویسند پول کثیف و طرف رفته پولش را در سینما بشورد. جای شستن ندارد، مگر رختشورخانه است؟ من که روی فیلم‌های بدی سرمایه‌گذاری نکردم؛ روی فیلم سرکوب سرمایه‌گذاری کردم، در فیلم‌های سرخ‌پوست و متری شیش و نیم سرمایه‌گذاری کردم. در فیلم بی‌حسی موضعی (حسین مهکام) سرمایه‌گذاری کردم که وقتی اکران شد، ببینید چه فیلم خوبیست.

 اگر فیلمی یک خرده خراش داشته باشد، سراغش نمی‌روم. واقعا هم انجام ندادم. نمی‌گویم آدم واردی هستم، اما سعی کردم انتخاب‌های درستی داشته باشم. البته من گلایه دارم، چون وقتی در فیلمی سرمایه‌گذاری می‌کنم، چند ماه حدود 80-70 نفر مشغول به کار هستند. سفره‌ای پهن می‌شود و به هرحال زندگی عده‌ای می‌گذرد. اگر پول من مشکل داشت، قوه قضاییه حتما ورود می‌کرد، این را قبلا هم گفته‌ام، من یک ریال به هیچ بانک و بنگاه اقتصادی بدهکار نیستم. حساب مالیات شرکتم، تا سال 96 تسویه است. وقتی آدمی این‌طوری وارد سینما می‌شود، حیف است این حرف‌ها را بزنید. واقعا حساب و کتابم را بررسی کنید و اگر اشکالی در آن وجود دارد، بگویند./جام جم

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۱۹ امرداد ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده