گزارش اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم کودک

آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان شب گذشته (چهارم شهریورماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد.به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از پخش کلیپی مشتمل بر معرفی مهمترین‌ اقدامات انجام شده در این دوره، از جمله افزوده شدن بخش وب سری، پخش فیلم‌ها در مناطق محروم با استفاده از سینما سیار، برگزاری جلساتی برای تحلیل اقتصادی فیلم‌ها و... محمد سلوکی، مجری برنامه روی صحنه آمد و یاد و خاطره داریوش اسدزاده را زنده کرد.

سپس قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان ویژگی‌های متمایز این دوره را برشمرد و گفت: اکنون شاهد اختتامیه جشنواره ای هستیم که از ابعاد و جهات مختلف دارای اهمیت ویژه ای است و اولین ویژگی آن نیز تقویت حس مشارکت است.وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان در همه بخش‌های جشنواره مشارکت فعالی داشتند و ۲۶ خبرنگار و ۳۲ داور نوجوان مشارکت جویانه در آن ایفای نقش کردند.

نوروزی خاطر نشان کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان مسئولیت اجتماعی را به شدت افزایش داد و به حق برای کودکان بود. در این دوره همه مسئولان و فیلمسازان و هنرمندان و نوجوانان با اتحاد و انسجام توانستند سینما را به محیط شهر و نقاط محروم و سیل‌زده ببرند و زمینه‌ای را فراهم کنند که حتی کودکان معلول، نابینا و... نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

برپایی حراجی آثار هنری برای کمک به کودکان کار، تقویت صنعت سینما با حضور مسئولان بازار فیلم‌ خارجی از دیگر مواردی بود که نوروزی آن را دستاورد جشنواره برشمرد و به امضای تفاهم نامه سینمایی بین روسیه، ایران و کره جنوبی نیز اشاره کرد.وی تصریح کرد: این جشنواره با برپایی آیین اختتامیه به پایان نمی رسد و باشگاه مخاطبان و مدرسه سینمایی آن مشغول به کار خواهد بود تا زمینه را برای فعالیت هنرمندان در طول سال فراهم کند.

به احترام کودکان حاضر در سالن، علیرضا تابش، دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان طی اقدام ارزشمندی از سخنرانی پرهیز کرد.در ادامه، سلوکی، ضمن تشکر از حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی کشور برای تشکیل هیئتی ویژه برای ایجاد رده بندی سنی برای فیلم ها از همگان دعوت کرد به تماشای کلیپی بنشینند که هنرمندانی مثل کیومرث پوراحمد، وحید نیکخواه آزاد، مرضیه برومند، پوران درخشنده و ... در آن از تلاش‌های علیرضا رضاداد، دبیر شش دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان تقدیر می‌کردند.

سپس بیژن بیرنگ، با تاکید بر اهمیت قدرشناسی گفت: جامعه‌ای که در آن قدرشناسی جایی نداشته باشد یک جامعه فشل است. او از رضاداد به خاطر بودنش تشکر کرد و همراه با سیدعباس صالحی، معصومه ابتکار، پوران درخشنده، علیرضا تابش، قدرت الله نوروزی و عباس رضایی لوح تقدیری را به پاس سالها تلاش و نگاه دغدغه‌مند به علیرضا رضاداد اهدا کرد.

علیرضا رضاداد نیز پشت تریبون رفت و گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به جشنواره فیلم کودک و نوجوان به حادثه‌هایی که کشور درگیر آن بود اشاره کرده و من نیز لازم می‌دانم با توجه به شعار سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که رویای کودکان سیل زده را بسازیم است،

به صورت اختصاصی از نرگس کلباسی و حبیب احمدزاده که مدت هاست برای کمک به سیل زدگان تلاش می‌کنند تشکر کنم. باید بگویم که لازم است همه ما چنین کارهایی انجام بدهیم و غم را از دوش کودکان و جوانان برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین اظهار کرد: سینمای کودک و نوجوان بخشی از هویت سینما و به طور خاص، سینمای ایران است. اگر به دنبال سینمای انسانی هستیم، سینمای کودک ما را به آن نزدیک می‌کند. اگر به دنبال رویاپردازی های پاک هستیم سینمای کودک ما را به آن نزدیک می‌کند و اگر به دنبال سینمای اجتماعی هستیم تا کنار هم بنشینیم و از دیدن فیلم لذت ببریم سینمای کودک این امکان و ده‌ها امکان دیگر را برای ما فراهم‌ می‌کند.

 

سیدعباس صالحی ادامه داد: به همه کسانی که در دهه های متوالی پیشین به این سینمای پاک تر، انسانی تر و رویایی تر فکر کردند و جشنواره فیلم کودک و نوجوان را پیش بردند تبریک می‌گویم.وی افزود: بعد از انقلاب ۲۰۰ فیلم کودک در ایران ساخته شده و گاهی شاهد رکود و گاهی شاهد دوره‌هایی طلایی در این سینما بوده ایم.

صالحی خاطر نشان کرد: اکنون به نظر می‌رسد شاهد توجهی مجدد به این سینما هستیم. در سال ۹۷، ۱۵ فیلم کودک در سینماها اکران شد و اینکه در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال گذشته یک فیلم کودک و نوجوان حضور دارد بیانگر این است که داریم به آن دوران طلایی برمی گردیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینمای کودک و نوجوان را بخشی از هویت ایران دانست که اگر ضعیف شود دیگر نمی‌توان از یک سینمای مقتدر در ایران حرف زد.

عباس رضایی، استاندار اصفهان در ادامه متنی را قرائت و طی آن از همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر کرد. در بخشی از این متن آمده بود: سخن گفتن از کودکان صحبت از فرداست و نسخه شفابخش ما تربیت نسل جدید است. اگر به علاقه‌مندی کودکان دقت کنیم به این نتیجه می رسیم که برای آموزش باید از روش های نو استفاده کرد و باید هنرمندان را ترغیب کرد تا از این زاویه هنری به مسائل نگاه کنند و به کمک ما بیایند.

اهدای جوایز:

جایزه وب سری در بخش کسب و کار به کیان قاسم پور برای فیلم «اوزیا» اهدا شد.

دیپلم افتخار بخش کسب و کار نیز به گلنوش شریفی برای فیلم «خداحافظ هیولا» تعلق گرفت.

همچنین دیلپم افتخار نوآوری هنری به پژمان مالمیر برای «کله شکم شکم کله» اهدا شد.

در بخش بعدی نوبت به اهدای جایزه مرکز توسعه سینمای کودک رسید و برای اهدای این جایزه بیژن بیرنگ، پوران درخشنده و داریوش بابائیان روی صحنه آمدند، در این بخش نیز دیپلم افتخار مرکز توسعه سینمای کودک به امیرحسین قهرایی برای کارگردانی فیلم «بازیوو» اهدا شد.

قهرایی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: ممنونم که جایزه را به من اهدا کردید، جایزه برای فیلم «بازیوو» است که خیلی برای آن زحمت کشیده شد. از مدیر تولید، مدیر تصویربرداری، تهیه‌کننده و نویسنده اثر بسیار قدردانی می‌کنم که در حوزه فیلم کودک با ما همکاری کردند.

همچنین اعلام شد در این بخش تقدیر ویژه برای فیلم «تورنا2» در نظر گرفته شد اما به دلیل حضور سیدجواد هاشمی در هیات داوران این فیلم از رقابت خارج شد.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه نوبت به اهدای جایزه زاون رسید و سیاوش گلشیری و همراهانش برای اهدای جایزه روی صحنه حاضر شدند.

دیپلم افتخار زاون به مایکل شارر برای فیلم «جادوگر کوچک» اهدا شد.

در ادامه مراسم، نوبت به جوایز بخش داوری کودک و نوجوان ایران رسید و سپس بیانیه داوران این بخش خوانده شد.

پروانه زرین بهترین فیلم کودک به حمیدرضا قطبی برای فیلم «قطار آن شب» تعلق گرفت و بابک نبی‌زاده برای فیلم «اقیانوس پشت پنجره» پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان را از آن خود کرد.

در بخش بعدی، نوبت به مسابقه سینمای بین‌الملل رسید و در بخش اول پس از پخش کلیپ معرفی بخش سیفژ، هیئت داوران این بخش متشکل از دراگان میلینکوویچ فیمون و محمد بخشی برای اهدای جوایز روی صحنه حضور پیدا کردند و جایزه ویژه سیفژ به فیلم «شاهین‌ها» به تهیه‌کنندگی آنا وگدیس گیسلدوتر و تورهالو گونارسون اهدا شد.

مندیپ ابرایان رییس یونیسف در ایران، به همراه هیات همراه در داوری برای اهدای جوایز یونیسف روی صحنه آمدند. در این بخش از آیلین رشیدیان برای بازی در فیلم «قطار آن شب» تقدیر شد، همچنین از لیدا فضلی کارگردان پویانمایی «این سو آن سو» نیز تقدیر به عمل آمد. جایزه اصلی یونیسف نیز به بابک نبی‌زاده برای فیلم «اقیانوس پشت پنجره» تعلق گرفت.

بابک نبی‌زاده پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از همسرم که شرایط زندگی‌ام را تحمل کرد و کنارم ایستاد، از حبیب ایل‌بیگی که حضورش سال‌های سال برای سینمای ایران لازم است، سیدجلال چاووشیان که مانند برادر پشت من ایستاد، فاضل نظری، حسین ربانی و همه کسانی که در کانون ما را در ساخت این فیلم یاری کردند، قدردانی می‌کنم.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز داوران کودک و نوجوان بین‌الملل رسید و هیات داوران روی صحنه حضور پیدا کردند.

پروانه زرین بهترین فیلم در این بخش به «هکر» به تهیه‌کنندگی ساینه لیبک جانسن و مورتن کافمن رسید.

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه پویانمایی به فیلم «ابری» به تهیه‌کنندگی فیلیپ دیویاک اهدا شد.

همچنین دیپلم افتخار هیئت داوران کودک و نوجوان «لوییز و لوکا- ماموریت به ماه» به تهیه‌کنندگی کورنلیا بویسن سینووه هرشدال رسید.

پروانه زرین بهترین فیلم پویانمایی بلند به «جیکوب، می می و سگ‌های سخنگو» نیز به تهیه‌کنندگی سابینه آندرسون تعلق گرفت.

در بخش دیگر مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش فیلم‌های سینمایی و کوتاه داستانی بخش بین‌الملل رسید.

در این بخش پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه به «پسر دریا» به تهیه‌کنندگی عباس جلالی یکتا اهدا شد.

دیپلم افتخار این بخش نیز به فیلم «هکر» به تهیه‌کنندگی ساینه لیبک جانسن و مورتن کافمن رسید.

پروانه زرین بهترین فیلمنامه هم به فیلم «جادوگر کوچک» به نویسندگی ماتیاس پاخت تعلق گرفت.

در همین بخش پروانه زرین بهترین کارگردانی برای فیلم «بیست و سه نفر» به مهدی جعفری رسید.

پروانه زرین بهترین فیلم بلند نیز به فیلم «بیله» به تهیه‌کنندگی یانیس یوهویس اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل نیز به فیلم «چاسکیت» به کارگردانی و تهیه کنندگی پریا راماسوبان تعلق گرفت.

سپس هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران متشکل از ساره بیات، ایرج طهماسب، مرجان اشرفی‌زاده، امرالله احمدجو، حامد جعفری، غلامرضا رمضانی و محمدعلی مظاهری برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

در بخش اول جایزه شهید بهنام محمدی به مهدی جعفری برای فیلم «بیست و سه نفر» اهدا شد.

دیپلم افتخار پویانمایی کوتاه به «این سو آن سو» به کارگردانی لیدا فضلی اهدا شد.

همچنین پروانه زرین بهترین پویانمایی کوتاه نیز به مهین جواهریان برای «زر زری کاکل زری» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به عباس جلالی یکتا برای «پسر دریا» اهدا شد.

مرتضی آسمانی برای «سرخابی» نیز دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی را از آن خود کرد.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی داستانی بلند به مژگان بیات برای «فرزند زمین» اهدا شد.

محمد نجیبی نیز دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی بلند را برای «فرزند زمین» به خود اختصاص داد.

دیپلم افتخار بهترین پویانمایی به مصطفی مزرعتی برای «بنیامین» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه نیز به سلمان خورشیدی برای فیلم «بازیوو» اهدا شد.

میثم معراجی تهیه‌کننده اجرایی «بازیوو» با حضور روی صحنه و دریافت جایزه این بخش گفت: من به جای سلمان خورشیدی این جایزه را دریافت می‌کنم، خیلی خوشحالم که جایزه را از هیات داورانی دریافت کردم که آقای ایرج طهماسب در آن حضور دارند، ما از برنامه‌های شما خاطرات بسیار خوبی داریم.

در ادامه پروانه زرین بهترین فیلمنامه به مهدی جعفری برای فیلم «بیست و سه نفر» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نیز به آیلین رشیدیان برای بازی در فیلم «قطار آن شب» رسید و راستین عزیزپور هم برای بازی در فیلم «تورنا2» دیپلم افتخار این بخش را گرفت.

راستین عزیزپور پس از دریافت جایزه‌اش گفت: تشکر می‌کنم از کارگردانان بزرگواری که تا به الان برای من زحمت کشیدند، آقای سیدجواد هاشمی، سید جمال حاتمی و محمدرضا خردمندان. همچنین از پدر و مادرم که خیلی برای من زحمت کشیدند ممنونم، الان به خاطر آن‌هاست که اینجا ایستادم.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین بازیگر نیز به محمد آزادی برای بازی در فیلم «اقیانوس پشت پنجره» رسید.

علیرضا اکبری نیز برای بازی در فیلم «منطقه پرواز ممنوع» پروانه زرین بهترین بازیگری را از آن خود کرد.

علیرضا اکبری پس از دریافت جایزه‌اش در سخنانی کوتاه گفت: واقعا شوکه شدم، از همه عوامل فیلم ممنونم، از حضار می‌خواهم بازیگران دیگر فیلم را که دریافت جایزه را مدیون آن‌ها هستم نیز تشویق کنند.

پروانه زرین بهترین کارگردانی در بخش ملی نیز به امیرحسین قهرایی کارگردان فیلم «بازیوو» اهدا شد.

امیرحسین قهرایی پس از دریافت این جایزه گفت: خیلی خوشحالم که از دست این دوستان جایزه می‌گیرم، البته هیات داوران دیگر را هم خیلی دوست دارم، بسیار ممنونم که هر دو به من جایزه بهترین کارگردانی را به من اهدا کردند.

پروانه زرین بهترین فیلم در بخش ملی نیز به مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده فیلم «بیست و سه نفر» رسید.

پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران نیز به بهروز رشاد، تهیه‌کننده فیلم «قطار آن شب» تعلق گرفت.

در بخش دیگر مراسم اختتامیه و برای اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره، علیرضا تابش، محمدعلی انصاری و عباس رضایی روی صحنه حاضر شدند. در این قسمت، در بخش کسب و کار دیپلم افتخار به امیرحسین قهرایی برای فیلم «بازیوو» اهدا شد.

قهرایی درباره جایزه‌ای که در این بخش دریافت کرد گفت: جایزه کسب و کار را باید به تهیه‌کننده فیلم آقای غلامرضا موسوی و میثم معراجی که برای این اثر خیلی زحمت کشیدند اهدا کنیم.

در بخش نوآوری نیز دیپلم افتخار به حمیدرضا قطبی برای فیلم «قطار آن شب» تعلق گرفت.

همچنین در بخش رونق اکران و ترغیب مخاطبان نیز حامد بامروت‌نژاد برای فیلم «منطقه پرواز ممنوع» شایسته دریافت جایزه شناخته شد.

بامروت‌نژاد پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من خیلی حرف دارم ولی بگذارید طور دیگری شروع کنم، از آقای تابش و ایل بیگی که اجازه دادند ما خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهیم. ممنونم، مردم در این جشنواره فیلم‌های ما را دیدند و این بهترین قضاوت و جایزه برای ما بود. ما در این فیلم سعی کردیم رویا بسازیم تا نوجوانان در آینده قوی و پیشرو باشند.

عباس رضایی استاندار اصفهان، معصومه ابتکار مشاور رییس جمهور در امور زنان و خانواده، حبیب ایل بیگی، دبیر سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، علیرضا رضاداد مشاور عالی سازمان سینمایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و هنرمندانی همچون امرالله احمدجو، پوران درخشنده، سید جواد هاشمی، داریوش باباییان، غلامرضا موسوی، بیژن بیرنگ، جهانبخش سلطانی، مهدی جعفری، ساره بیات، سهیل موفق، نادره ترکمانی، حامد جعفری در اختتامیه سی و دومین جشنواره کودک حضور داشتند.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۰۵ شهریور ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده