کدام فیلمسازان رکورددار گرفتن پول از دولت هستند؟

تازه ترین شفاف سازی سازمان سینمایی درباره فارابی حکایت دارد از صرف نزدیک به ۸میلیارد(دقیقا ۷میلیارد و ۶۲۰میلیون) از سوی فارابی برای حمایت از تولید فقط ۶ فیلم که پسوند “فاخر” بدانها داده شده است.بخش عمده این ۸میلیارد به دو فیلم “غلامرضا تختی” و “ماجرای نیمروز۲: رد خون” رسیده.

 “غلامرضا تختی” نزدیک به ۴میلیارد(دقیقا ۳٫۹میلیارد) حمایت گرفته برای شراکت ۵۰ درصدی فارابی در این فیلم!! در ارزش این شراکت همین بس که علیرغم کلی حمایت و تخصیص اکران نوروز، فروش “تختی” در اکران به ۲میلیارد هم نرسید.

 “ماجرای نیمروز۲: رد خون” نیز بازای فقط ۲۵درصد شراکت بیش از ۲میلیارد(دقیقا ۲٫۲میلیارد) از فارابی گرفته است. جالب اینکه پیشتر مدام بر تولید “رد خون” با حمایت“آی گپ” تأکید میشد و حالا معلوم شده فارابی هم حمایت حسابی از فیلم داشته. “آی گپ” پیام رسانیست متعلق به «توسعه فناوری‌های هوشمند کیان ایرانیان»؛ شرکتی که سهامداران آن متشکل از گروه سرمایه‌گذاری نور دنا (متعلق به همراه اول)، گروه داده‌پردازی بانک پارسیان(منسوب به ایران خودرو) و شرکت تابان آتی داده پرداز هستند.

عجیب آن جاست که “ماجرای نیمروز۲” بابت مشارکت ۲۵ درصدی فارابی(!) بیش از ۲میلیارد گرفته ولی “سمفونی نهم” بابت همین مقدار شراکت فارابی فقط کمی بیش از یک میلیارد(دقیقا ۱٫۱۲۵میلیارد) از فارابی گرفته است. کارشناس تعیین ارزش درصد فیلمها در فارابی کیست؟؟؟

دیگر فیلمهایی که با پسوند “فاخر” حائز حمایت فارابی بوده اند عبارتند از:

— “سرزمین بود و نبود” متعلق به همایون اسعدیان رییس هیأت مدیره خانه سینما که بابت طراحی تولید(!؟) حمایت ۲۲۵میلیونی فارابی را داشته است.

–“افسانه نیست” متعلق به محمد میرهادی حمایت ۱۰۰میلیونی فارابی را فقط برای تحقیق و نگارش(!) داشته است.

–“کتیبه آخر” متعلق به سهیل موفق فقط برای تحقیق و نگارش حمایت ۷۰میلیونی فارابی را داشته است./سینماروزان

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۰۹ مهر ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده