«رد خون» از راه نرسیده، گیشه را تسخیر کرد

مهدی درستی: دومین هفته از پاییز ۹۸ در حالی به پایان رسید که گیشه پررونقی را نسبت به هفته‌های گذشته نصیب سینمای ایران کرد، البته هنوز تا رسیدن به فروش ایده‌آل سینمای ایران راه بسیار است.

در این هفته همچنین دو فیلم جدید به چرخه اکران اضافه شدند که باید دید در جذب مخاطب موفق خواهند بود یا نه؟ «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی و «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی.

از نکات جالب توجه این هفته صدرنشینی «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در گیشه است، این فیلم خیلی زود جایگاه «کلوپ همسران» ساخته مهدی صباغ زاده را تصاحب کرد و البته پس از مدت‌های طولانی نخستین فیلمی است که بیش از یک میلیارد تومان فروش داشته است.

تازه‌های اکران؛ بازگشت متفاوت امین حیایی

«درخونگاه» تازه‌ترین ساخته سیاوش اسعدی است که برای نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست تا حدود زیادی نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. این فیلم از بازی متفاوت امین حیایی به همراه مهراوه شریفی‌نیا، ژاله صامتی، نادر فلاح، محمود جعفری و... بهره برده است.

فیلم اسعدی داستان رضاست که پس از هشت سال کار کردن در ژاپن، به محله‌شان به نام «درخونگاه» برمی‌گردد و درگیر ماجراهای تازه‌ای می‌شود.«درخونگاه» در دو روز نخستی که روی پرده رفته، ۸۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان فروش داشته است، فروشی نسبی که باید دید در هفته‌های آینده با چه متر و معیاری پیش خواهد رفت.

«سال دوم دانشکده من»، جدیدترین فیلم رسول صدرعاملی است که در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم به نمایش درآمد و نظرات متفاوت و متنوعی از منتقدان و فیلم دوستان را به خود دید.

صدرعاملی به مانند سایر فیلم های کارنامه اش، نقش اصلی این فیلم را هم به یک بازیگر گمنام سپرده بود که از نظر بسیاری عملکرد قابل قبولی هم داشت و از نظر برخی نه. سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق و ... در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

این فیلم داستان مهتاب و آواست که دانشجویان سال دوم دانشکده هستند و به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند... سال «دوم دانشکده من» در نخستین روزهای اکرانش چندان فروش قابل توجه و چشمگیری نداشته است و تنها ۳۸ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان فروخته است.

صدرنشینان گیشه و اختلافی بسیار

وقتی سری به صدر گیشه دومین هفته پاییز بزنیم، نام فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» به چشم می‌خورد که به تنهایی و با اختلاف بسیار نسبت به دومین فیلم پرفروش هفته در صدر قرار گرفته است.

این فیلم تنها پس از گذشت نخستین هفته از اکرانش در سینماهای سراسر کشور توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم هفته را با یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان فروش، نصیب خود کند.

محمدحسین مهدویان در «ماجرای نیمروز: رد خون» به سراغ عملیات مرصاد رفته است و با حفظ بازیگران اصلی قسمت اول این فیلم از چهره‌های جدیدی چون محسن کیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی و... هم بهره برده است.

اما نکته جالب توجه درباره صدر گیشه، اختلاف فاحش دومین فیلم پرفروش با «ماجرای نیمروز: رد خون» است، «کلوپ همسران» که عمر صدرنشینی‌اش تنها یک هفته بود، در دومین هفته پاییز تنها توانست ۴۴۹ میلیون ۱۲۵ هزار تومان بفروشد و با این وجود تنها یک پله سقوط کرد.

«کلوپ همسران» که تازه‌ترین ساخته مهدی صباغ زاده با بازی محمدرضا شریفی‌نیا، میترا حجار، شقایق فراهانی، محمدرضا هدایتی، علی انصاریان و بیژن بنفشه خواه است، داستان سه مرد را روایت می‌کند که دارای موقعیت اجتماعی خوبی هستند اما از در خانه از همسران خود حساب می‌برند...

«مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رئیسیان هم سومین فیلم پرفروش این هفته بود که توانست ۲۹۱ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان بفروشد.

این فیلم که تولیدی مشترک بین کشورهای ایران و اسپانیاست، جدیدترین تجربه کارگردانی علیرضا رئیسیان و سومین فیلم از سه‌گانه عاشقانه او پس از «چهل سالگی» و «دوران عاشقی» است.لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و به‌آفرید غفاریان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شکست خوردگان دومین هفته پاییز

در این هفته قعر گیشه هم حسابی پر و پیمان است و عنوان شکست خوردگان را باید به چند فیلم اتلاق کنیم.

عنوان کم فروش‌ترین فیلم به «برمودا» ساخته رهبر قنبری می‌رسد، این فیلم در هفته ای که گذشت تنها یک میلیون و ۵۴۳ هزار تومان فروخت. «جانان» به کارگردانی کامران قدکچیان دیگر فیلم شکست خورده گیشه بود که یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان توانست درآمد کسب کند.

«سرکوب» اثر رضا گوران هم که به جز یکی دو هفته نخست اکران، عملکرد موفقی در جذب مخاطب نداشت، این هفته دو میلیون و ۲۳۲ هزار تومان بیشتر نفروخت. در نهایت «چاقی» ساخته راما قویدل که پس از مدت‌ها رنگ پرده نقره‌ای را به خود دید هم چهارمین کم فروش هفته با چهار میلیون و ۸۱۳ هزار تومان بود.

گیشه وارد کانال سه میلیارد شد

بهترین خبر این هفته بدون شک ورود فروش سینمای ایران به کانال سه میلیارد تومان پس از چندین هفته است، دومین هفته پاییز با جذب ۲۵۷ هزار و ۳۲۸ هزار نفر مخاطب به درآمدی بالغ بر سه میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان دست پیدا کند.

در مقایسه با هفته گذشته که سینمای ایران دو میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان فروش داشت، با یک حساب سرانگشتی، رشد حدودا ۲۰۰ میلیونی نصیب سینمای ایران در این هفته شد.

باید منتظر بمانیم و حمایت کنیم تا بار دیگر شیب فروش سینما به همین شکل صعودی بماند و عقب‌گرد نداشته باشیم.

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده