اجرای یک پرفورمنس کرونایی در پیرانشهر!

اجرای پرفورمنس «در انتظار آهک» که با تشییع جنازه نمادین یک بیمار کرونایی در مسیری پنج کیلومتری در یکی از جاده های پرتردد شهرستان پیرانشهر همراه بود باعث کاهش بار ترافیکی این جاده ها شد. طراح این اثر نمایشی در یادداشتی نوشته است:

جاده‌ای پرتردد و‌ منتهی به تفرجگاه‌های شهر در روزهای تولد و حیات  دوباره‌ی زمین، شاهد حضور مردمانی است که بوی مرگ می‌دهند و در همان دم با نوای دف هزارساله‌ی خود،  انتهای خط زندگی یک انسان را، نقطه می‌گذارند . آیین تشییع! لیک کدام آیین است که حضور جمعی نپذیرد؟! اینها طبیبان‌اند که باید در آیین تشییع، زیر بار سنگینی جسد و سختی راه، همچون سیمرغ افسانه‌ای، به نوبت و پشت سرهم قربانی شوند.

در انتظار آهک، اعتراضی به بار ترافیکی شرم‌آورجاده‌ها و بیمارستان‌ها! حکایت تکراری قربانی‌های بی‌گناه در اثر اتفاقی با منشأ نامعلوم! شاید گذری رنسانس‌وار و یا حرکت با شیبی بیشتر در سراشیبی سقوط، این بار کهن‌سالان و درمانگران جهان بیشتر از همه در معرض خطر نابودی‌اند.

این «نمایش –اجرا»، با درهم‌آمیزی آیین و اسطوره، به شکل و فرمی مبتنی بر جغرافیای خود - و نه صرفا کپی برابر اصل فر‌م‌های غربی-  دست یافته و امید دارد با اشاعه گسترش ایده‌ی اجرایی خود به سراسر کشور و ممالک درگیر با کرونا بتواند علیرغم تأثیری مثبت در کاهش بارهای ترافیکی، به اندیشه‌ی هنر و کارکرد اجتماعی آن با جامعه هدف قشر متوسط، معنایی تازه‌تر ببخشد. حتی اگر کارکرد آن زیر سایه‌ی سنگین کمپین رسانه‌ای #درخانه_بمانیم و اعلام روزانه آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بیماری کرونا مدفون شود، حضور هنر با فرم‌های منطقی، علی‌رغم ریسک‌های جسمی و روانی برای اجراگران، می‌تواند آلترناتیوی در مقابل سلبریتی‌سالاری و کالاگونگی در فضای مسموم هنر باشد.

عوامل دست اندرکار این پرفورمنس عبارتند از:

طرح :

محسن مصطفی پور

اجراگران:

خسرو رشیدی

یاسر عزیزی

محسن مصطفی پور

فاتح عیسی زاده

رامین عطار

کوروش انتظاری

کامیار عزیزی

حیدر محمودنژاد

لباس:

سمیه شریفی

عکاس:

سعید پرگل

با تشکر ازادریس باباخانی ، جمال افشار ، کمال خرم ،سیاوش منگور کردستانی ، مهندس پابرجا ، سیروان شریفی ، دکتر حسینی و ؛

مسؤولین هلال احمر و بیمارستان پیرانشهر

کاری از انجمن هنرهای نمایشی پیرانشهر  با همکاری رسانه دەنگی خانێ

برچسب ها:

[]
تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۰۵ فروردین ۱۳۹۹






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده