اکران اینترنتی فیلمهای سینمایی به نفع مردم است

مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، گفت: مسیر اکران اینترنتی هندسه توزیع سینمای ما را می‌تواند به نفع مردم و فیلمساز تغییر دهد و سینما دار هم می تواند از این ماجرا سود کند.

محمد ذوقی درباره اکران اینترنتی فیلم سینمایی خروج اظهار داشت: با شرایطی که پیش آمد اواخر اسفند ماه بود که سینماها با ۲-۳ هفته تعطیلی مواجه شدند. بعد از آن به این فکر افتادیم که باید چه کنیم و وظیفه و رسالت سازمان اوج و هنرمند در ایامی که دنیا دچار کرونا است و ظاهراً چند ماه ادامه پیدا می‌کند، چیست. با گفتگو، مشورت‌های مختلف و برخی مصداق‌ها و نمونه‌ها حتی در کشورهای دیگر، به این نتیجه رسیدیم که نقشه راه اکران اینترنتی قبل از اکران سینماها می تواند روشی باشد که برکات مختلفی دارد. یکی از آن، این است که در ایام کرونا سرگرمی و آسایش را برای مردم فراهم می‌کند که می‌توانند راحت‌تر این دوران را در منزل سپری کنند.

ذوقی درباره منطق اقتصادی در تصمیم نمایش اینترنتی فیلم اظهار کرد: برای این فیلم حدود ۹ میلیارد تومان هزینه شده است. اگر کرونا اتفاق نیفتاده بود و این فیلم روی پرده سینما اکران می‌شد، اگر می‌توانست ۱۰ تا ۱۲ میلیارد فروش کند فروش خوبی داشت. از مبلغ ۱۲ میلیارد درآمد حاصل از فروش، نصف آن به سینمادار و حدود ۱۰ درصد از آن به پخش‌کننده می‌رسد. در نهایت حدود یک سوم به تولیدکننده خواهد رسید. در واقع اگر یک فیلم ۱۲ میلیارد تومان فروش کند، مبلغی حدود ۴ میلیارد تومان به تولیدکننده می‌رسد.

وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی ما دچار شیوع بیماری کرونا شده‌ایم، این رقم کمتر می‌شود. وقتی ما ۳-۴ ماه سال را نداریم، فیلم‌ها ایام اکرانشان فشرده‌تر می‌شود. یعنی در شرایط بدون کرونا اگر ما ۷ هفته می‌توانستیم روی پرده سینما باشیم، در شرایط کرونایی ۵یا۶ هفته روی پرده سینما هستیم. از طرف دیگر در شرایط اکران اینترنتی درصد یک سوم برعکس است و حداقل ۷۰ درصد فروش در VOD ها به فیلمساز می‌رسد. یعنی اگر ۵۰۰ هزار نفر این فیلم را از این طریق و با هزینه ۱۲ هزار تومانی ببینند، بیش از ۴ میلیارد تومان نصیب ما می‌شود. به نظر ما این عدد قابل وصول است و فیلم قرار است دو ماه روی پلتفرم‌های VOD باشد. ما همه اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کردیم و به یک منطق اقتصادی رسیدیم.

مدیر روابط عمومی سازمان اوج مطرح کرد: یک مسئولیت اجتماعی در این ایام کرونایی احساس کردیم،خواستیم آن را انجام دهیم و یک اتفاق جدید را در کشور خلق کردیم که در دنیا رایج است. مسیر اکران اینترنتی هندسه توزیع سینمای ما را می‌تواند به نفع مردم و فیلمساز تغییر دهد و سینما دار هم می تواند از این ماجرا سود کند. فرهنگ احترام و رعایت قانون و اخلاق و خرید بلیط برای تماشای قانونی یک فیلم در کشور ما در حال رشد است. نمی‌گویم مشکلی نداریم. اگر این فرهنگ در حال رشد نبود VODها در این چند سال اخیر این قدر و توسعه پیدا نمی کردند. شما با یک معضل و مشکل مواجهید اما در طرف دیگر با جمعیتی از مخاطب روبه‌رو هستید که حاضرند رفتار قانونی و اخلاقی داشته باشند. در حال حاضر روی دو پلتفرم VOD این کار را انجام می‌دهیم که این آمار و ارقام به تحلیل ما کمک می‌کند. این اتفاق برای اولین بار می‌افتد. طبیعی است که وقتی شما کاری را شروع می‌کنید، تازه بعضی از خلاها خودش را نشان می‌دهد و ممکن است چالش‌هایی در کار باشد.

وی افزود: به هر حال در ۲-۳ سال آینده این اتفاق (اکران اینترنتی) در کشور ما می‌افتاد. به نظر می‌رسید که می‌توانیم به موفقیت اقتصادی برسیم. می‌دانستیم که مسئله دانلود هم اتفاق می‌افتد اما به این معنی نیست که در مقابل آن کاری نمی‌کنیم. طبیعتاً رایزنی‌هایی کرده‌ایم و این کار غیرقانونی حساب می‌شود. اگر این اتفاق نتیجه نگیرد مردم ضرر می‌کنند. به این نکته توجه کنند که این روند، اتفاقی است که از نظر اقتصادی و فرهنگی به نفع ما است. الان با مبلغ ۱۲ هزار تومان این فیلم را می‌توان در منزل دید اما در نمایش سینماها مبلغ بیشتری است.

ذوقی در بخش دیگری از این گفتگوی رادیویی درباره پخش انحصاری این فیلم در دو VOD عنوان کرد: پخش انحصاری نبود. ما قبل از تمام اتفاقات کرونا، پخش دیجیتالمان را قرارداد بسته بودیم. بسیاری از فیلم‌های سینمایی که در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنند یا در همان ایام جشنواره و یا خیلی سریع بعد از آن، قرارداد پخش سینمایی و پخش دیجیتالشان منعقد می‌شود. این قرارداد برای ما قبل از ایام کرونا منعقد شده بود. ما هر کاری می‌خواستیم انجام بدهیم به لحاظ قانونی و اخلاقی از طریق فیلیمو باید انجام می‌شد. این مسئله با این که اتفاق جدیدی است اما در ردیف پخش دیجیتال تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی شما می‌خواهید با VOD ها مذاکره کنید، این گفتگو باید یک منطقی داشته باشد. یعنی هر کدام مخاطب خاص خودش را دارد و پیشنهاد اقتصادی خودش را مطرح می‌کند. اگر به شما پیشنهاد یک رقم کم با یک مخاطب کم بدهند، می‌پذیرید؟ مشکل ما درباره این که VOD های دیگر نتوانستند تعامل کنند این بود. ما از فرایندی که یک سال تجربه‌اش کردیم، صحبت نمی‌کنیم. این مسیر تازه شروع شده است. نکته اول این است که قراردادمان پیش از این منعقد شده بود و دوم اینکه در مذاکرات و تفاهمات به جمع‌بندی طرفینی نرسیدیم.

مدیر روابط عمومی سازمان اوج خاطرنشان کرد: این اتفاق شجاعانه‌ و ریسکی است که آقای حاتمی‌کیا کرده است. ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از سه کارگردان برجسته پس از انقلاب است که بدنه اجتماعی جدی دارد. کارگردان‌های به این شکل در دنیا و در ایران مخاطب حداقلی خودشان را دارند. خیلی راحت می‌توان محاسبه کرد که مخاطب وفاداری هست که به سینما می‌آید. اگر فیلم روی پرده سینما می‌آمد فروش به نسبت خوبی داشت. نمی‌گویم عالی اما فروش بدی نداشت. توصیه ما این است که مردم حتماً به صورت قانونی این فیلم را از دو پلتفرم VOD ببینند چون ادامه این مسیر به نفع مردم است.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۹






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده