پرستویی: من تا حالا با پول کثیف کار نکرده‌ام

مصطفی کیایی، کارگردان «هم‌گناه»، درباره نحوه پایان بندی سریال و ایده اصلی آن صحبت کرد او معتقد است عملکرد ضعیف تلویزیون در این اوضاع، یکی از دلایل اصلی دیده شدن این سریال است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری سریال نمایش خانگی «هم‌گناه» امروز (یکشنبه ۱۱ خرداد) با حضور علی کوچکی، نویسنده، مطفی کیایی، کارگردان و پرویز پرستویی، افسانه چهره‌آزاد، سوگل خلیق، محسن کیایی، روشنک گرامی و ساقی حاجی‌پور که بازیگران این سریال هستند، در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد.

مصطفی کیایی، کارگردان سریال در ابتدای این نشست مطبوعاتی درباره فصل‌بندی «هم‌گناه» گفت: «سریال تا ۱۲قسمت اول قصه ما، تا همین جا بود و ما یک گذر زمان داریم که ۳ماه جلو می‌رویم. از همان‌ابتدا قرار بود بین دو فصل اول، فاصله چندماهه داشته باشیم ولی به خاطر کرونا و نیاز مردم به سرگرمی زودتر این بخش را پخش کردیم. علت اصلی فصل‌بندی ما همین گذر زمان سه ماهه بود.»

محسن کیایی هم درباره یک‌باره به پایان رسیدن فصل اول در قسمت دوازدهم گفت: «من این کلمه یک‌باره را متوجه نمی‌شوم. شاید به این دلیل است که پایان قسمت ۱۱ اعلام کردیم که قسمت ۱۲ آخرین قسمت فصل اول است، ولی اگر دقت کرده باشید همه شخصیت‌ها به یک سرانجامی رسیده و ما فصل اول را تمام کردیم.»

این بازیگر در ادامه درباره کاراکتر ترنس این سریال گفت: «این کاراکتر زاییده ذهن خود من است. کافه‌ای داشتم که به خاطر یک‌دوستی که آنجا کار می‌کرد، افراد زیادی از ترنس‌ها به آنجا می‌آمدند. چیزی که نیاز داریم همین است که بازخورد خانواده را نسبت به این افراد ببینیم. خیلی از این آدم‌ها اگزجره نیستند و در درون خودشان این موضوع را دارند.»

مصطفی کیایی هم در ادامه گفت: «اولین کلیشه‌ای که برای انتخاب بازیگر ترنس در ذهن شکل می‌گیرد، این است که فیزیک درشتی داشته باشند ولی ما نمی‌خواستیم اغراق داشته باشیم برای همین خانم خلیق انتخاب شدند.»

مصطفی کیایی: سریال تا ۱۲قسمت اول قصه ما، تا همین جا بود و ما یک گذر زمان داریم که ۳ماه جلو می‌رویم. از همان‌ابتدا قرار بود بین پخش دو فصل، فاصله چندماهه داشته باشیم ولی به خاطر کرونا و نیاز مردم به سرگرمی، زودتر این بخش را پخش کردیم. علت اصلی فصل‌بندی ما همین گذر زمان سه ماهه بود

او ادامه داد: «من آدمی را می‌شناسم که به اصرار خانواده ازدواج کرد و حتی بچه‌دار شد. واقعیت این است که الان شرایط طوری شده که می‌شود درباره این موضوع حرف زد ولی پذیرش از طرف خانواده سخت است.»

محسن کیایی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توجه به خانواده در این سریال گفت: «این مساله خانواده، اتفاقا دغدغه ما است ولی خیلی مواقع قرار نیست راه‌حل نشان بدهیم. وظیفه‌مان این است که طرح موضوع کنیم‌، همه می‌دانیم که خانواده سنتی مثل گذشته دیگر نیست از طرف دیگر هم نمی‌خواستیم خیلی از هم‌گسیخته نشان بدهیم. تلاش‌مان این بود که خانواده‌ها و کاراکترها قابل لمس باشند. الان فاصله نسل‌ها خیلی کم شده، تلاش‌مان این بود که تاثیرات اتفاقات امروز جامعه بر خانواده نشان بدهیم. هم تلاش کردیم نقد کنیم و هم تلاش کردیم این اتفاقات را نشان بدهیم.»

مصطفی کیایی هم در همین مورد گفت: «خیلی هوشمندانه خانواده را نشان دادیم. خانواده‌ای که فرید می‌خواهد اداره‌اش کند، فریبرز میخواهد نجاتش بدهد و آرمان سرکشی می‌کند.»

در ادامه این نشست، پرویز پرستویی در پاسخ به سوالی درباره حضور در یک سریال نمایش خانگی گفت: «من همیشه به نمایش خانگی گارد داشتم. از سال ۸۸ هم با تلویزیون خداحافظی کردم و همیشه این حسرت را داشتم که یک پایگاه را از دست دادم. همیشه یک تقسیمی بین تئاتر و سینما و تلویزیون داشتم. همیشه فکر می‌کردم نمایش خانگی، شانه تخم مرغی است، سریال «شهرزاد» این تابو را شکست و فهمیدم می‌شود در غیاب تلویزیون، این‌طور به خانه‌ها رفت تا این‌که در مطرب با آقای کیایی آشنا شدم که خیلی تجربه خوبی بود و حالم را خوب کرد. «مطرب» هم کار درخشانی است و من مدافعش هستم. بعد از «مطرب»، آقای کیایی پیشنهاد این کار را داد. من گارد داشتم ولی چون تجربه خوبی در «مطرب» داشتم فیلمنامه را خواندم و ده قسمت فیلمنامه را یک‌باره خواندم و هر قسمت را می‌خواندم به محسن کیایی زنگ می‌زدم نکنه می‌گفتم. در ادامه من یکی از کسانی بودم که به ساخت این کار اصرار داشتم. هر قسمت این سریال سینمایی است این احترام مخاطب و آب نبستن به کار در کنار قصه جذاب خیلی مهم بود. چون قصه هم قصه روز بود؛ چون همه ما «هم‌گناه» هستیم ولی سرپوش می‌گذاریم ولی اینجا احساس کردم باید این کار با این دغدغه‌های مهم اجتماعی کار کنم. برای من تجربه درخشانی بود و از دوستان کیایی ممنونم که این فرصت را به من دادند.»

حبیب رضایی: من بخش زیادی از عمر حرفه‌ایم را در انتخاب بازیگر صرف کرده‌ام. بازیگر به معنای واقعی خیلی کم داریم. هزار تا ده هزارنفر باید باشند که از میان آنها بازیگرهایی مثل آقای پرستویی یا خانم تسلیمی پیدا شوند

مصطفی کیایی در ادامه درباره این که ماجرای کرونا چه تاثیری روی دیده شدن «هم‌گناه» داشت، گفت: «طبیعی است که قرنطینه باعث شد جایگاه پلتفرم‌ها تثبیت شود به خصوص در زمانی که تلویزیون خیلی بد دارد عمل می‌کند و مخاطب را نمی‌تواند راضی کند. همیشه دغدغه ما بی‌رقیب بودن صداوسیما بود ولی با این رقابتی که به وجود آمده باعث شده حداقل در رضایت مخاطب وضعیت پلتفرم‌ها بهتر شود. مساله بعدی اینکه همیشه گفتم یک نکته‌ای وجود دارد که مخاطب درگیر شود و آن اینکه حرف اول را در آخر قصه می‌زند. در فیلم‌های سینمایی هم سعی می‌کنم قصه بگویم. قصه پایه اول است بعد حضور بازیگران در نقش‌های درست و بعد کارگردانی و ....»

در ادامه این نشست، بحث حضور و ورود بازیگران جوان به عرصه سینما و تلویزیون پیش آمد. حبیب رضایی در این‌باره گفت: «من بخش زیادی از عمر حرفه‌ایم را در انتخاب بازیگر صرف کردم. جوانی سن و معیارهایی از این جنس هیچ امتیازی نیست چون بازیگری یک هنر خلاقه است. منظور از بازیگر فقط کسی نیست که جلوی دوربین قرار میگیرد و دیالوگ می‌گوید، بازیگر به معنای واقعی خیلی کم داریم. هزار تا ده هزارنفر باید باشند که از میان آنها بازیگرهایی مثل آقای پرستویی یا خانم تسلیمی پیدا شوند. این‌طور نیست که صرف جوان بودن امتیازی باشد برای اعتماد کارگردان و انتخاب شدن برای یک نقش.»

این بازیگر افزود: «آنقدر بازیگر خوب کم داریم که هر جای این مملکت جرقه بازیگر خوب زده شود، حتما دیده می‌شود و ربطی به سن و سال و محل تولد و.... ندارد.»

مصطفی کیایی در پاسخ به سوال یک خبرنگار توضیح داد: «از کلمات استفاده درست کنیم. ما عشق مثلثی در سریال نداریم و اینها کلماتی است که همینطور فشار را رسانه روی ما را زیاد می‌کند.»

او در ادامه درباره قصه داشتن همه کاراکترها این سریال گفت: «این یک مزیت است. یک جایی همه قصه‌ها گره می‌خورند و آنجا اوج سریال است.»

محسن کیایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شخصیت‌های سریال اتوکشیده هستند، گفت: «این خانواده، نماد جامعه نیست ولی تلاش کردیم کاراکترهای این خانواده مابه‌ازای بیرونی داشته باشد.»

ساقی حاجی‌پور، بازیگر نقش هدیه درباره انتخابش برای این سریال گفت: «من سه، چهار هفته تست‌های مختلف برای این سریال دادم و خوشحالم که انتخاب شدم. قبلش تجربه تصویر نداشتم و تئاتر کار کرده بودم. از بین ۸۰نفر انتخاب شدم.»

مصطفی کیایی درباره دعوت از مخاطبان «هم‌گناه» برای بازی کردن بخش‌هایی از یک نقش گفت: «خیلی ویدئوهای زیادی برای ما فرستادند برای همین تصمیم گرفتیم به بهترین ویدئو نقش زن و مرد در کار بعدی نقش بدهیم.»

شاهرخ فروتنیان درباره تجربه بازی در این سریال با بیان اینکه از یاد نرفتنی است، گفت: «بازتاب سریال را وقتی می‌بینیم متوجه می‌شویم که خروجی رضایت‌بخشی دارد. حتی از خارج از کشور هم به ما پیام می‌دهند که سریال را دوست داشتیم.»

روشنک گرامی: خیانت را کسانی می‌کنند که باعث می‌شوند افرادی که استعداد ندارند، وارد فضای بازیگری شوند

علی کوچکی یکی از نویسنده‌های سریال توضیح داد: «طرح این سریال را خانم نادری، در طول ده سال نوشتند و بیشتر یک رمان است تا یک طرح چند صفحه‌ای و ما این را خلاصه کردیم برای ۲۴ قسمت.»

سوگل خلیق بازیگر نقش سیما گفت: «سریال «هم‌گناه» یکی از بهترین اتفاق‌هایی بود که می‌توانست برای من بیفتد. من، پدرام، ساقی، روشنک و... همه از تئاتر شروع کردیم. من اگر پدر یا مادرم در این فضا بودند حتما استفاده می‌کردم برای ورود به این فضا اما بعدش چه اتفاقی می‌افتاد. شانس هم هست ولی مهم این است که بعد این اتفاق ادامه پیدا می‌کند یا نه.»

روشنک گرامی هم در این باره گفت: «خیانت را کسانی می‌کنند که باعث می‌شوند افرادی که استعداد ندارند وارد این فضا شوند. همیشه سوال می‌شود که چطور می‌شود وارد این فضا شد. به خیلی موارد مختلف بستگی دارد اول باید استعدادیابی شود وقتی وارد می‌شوی و بعد متوقف می‌شوی باعث می‌شود یک جمعیت سرخورده به وجود بیاید.»

افسانه چهره آزاد، درباره بازی در نقش نسرین گفت: «خیلی ذوق کردم وقتی این کار به من پیشنهاد شد. به کسانی که‌ علاقمند به بازیگری هستند می‌گویم هیچ چیزی غیرممکن نیست و باید رویایت را دنبال کنی و به چیزهایی که دوست داری اهمیت بدهی تا اتفاقات خوب رخ بدهد.»

پرویز پرستویی درباره اینکه پسرش آیا ممکن‌ است بازیگر شود گفت: «یک روزی یک جایی بودیم که دو عکس از من و پسرم گرفته شد آقای کیایی آن‌عکس را دیدند و پیشنهاد کردند که بهروز نقش جوانی فریبرز را بازی کند. بهروز هم فقط به این دلیل که قرار بود نقش من را بازی کند، انتخاب شد نه اینکه چون آقازاده است و پسر من است انتخاب شد و حتی جز همان یک جلسه که با هم بازی داشتیم، در صحنه‌های بازی بهروز، من حضور نداشتم.»

پرویز پرستویی: من تا حالا با پول کثیف کار نکرده‌ام. بازیگری و کار سینما، برای ما قداستی دارد که همیشه مهم است که تهیه‌کننده کار چه کسی است. برای من خیلی مهم است که منشا پول چه کسی است

علی کوچکی درباره کم‌شدن قسمت‌های سریال گفت: «یک بخشی فشرده شدن داستان بود و یک بخش‌هایی هم‌ اگر ادامه داشته باشد استفاده می‌کنیم. ولی قصه کامل می‌شود و به پایان می‌رسد.»

پرویز پرستویی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای منبع دستمزدی که می‌گیرند چقدر دغدغه دارد گفت: «من تا حالا با پول کثیف کار نکرده‌ام. این کار برای ما قداستی دارد که همیشه مهم است که تهیه‌کننده کار چه کسی است حتی پیش از این بحث‌ها هم مهم بود. در این دو کار اخیر هم می‌دانم پول آقای کیایی شریف بوده است. کسانی امروز کار می‌کنند و کارت تهیه‌کنندگی دارند که فقط اسم تهیه کنندگی را یدک می‌کشند. که امروز هم هیچ چیز پنهان نمی‌ماند مردم هم‌ آنها را می‌شناسند. برای من خیلی مهم است که منشا پول چه کسی است و هیچ وقت به آن سمت و سو نخواهم رفت.»

مصطفی کیایی هم در این‌باره گفت: «این‌اولین سریالی است که کاملا سرمایه‌اش مشخص است و دو پلتفرم سرمایه آن را تامین کردند.»

برچسب ها:

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۹






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده