رعنا آزادی ور در کدام فیلم، روسری نداشت؟! +عکس

جمشید خاوری:  یکی از مشکلاتی که فیلمسازان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند محدودیت هایی است که در نحوۀ نشان دادنِ روابط اعضای خانواده وجود دارد. مثلاً در فیلمها یک زن و شوهر نمی توانند به یکدیگر دست بزنند یا یک خواهر نمی‌تواند برادرش را در آغوش بگیرد. البته فیلمسازان برای حل این مشکل تمهیداتی اندیشیده‌اند. مثلاً محمد کارت در «شنای پروانه» که اخیرا روی پرده بود از جواد عزتی و همسر واقعی اش مه لقا باقری به عنوان زن و شوهر در فیلم استفاده کرده و آنها چند بار بدون ترس از ممیزی، دست هم را می گیرند یا می بوسند .

محدودیت دیگری که وجود دارد، نوع پوشش و حجاب خانمها در خانه است که طبیعتاً نسبت به پوشش بیرون از منزل فرق دارد اما در سینما و تلویزیون ایران نمی توان نشان داد که یک خانم در منزل بدون روسری و با لباس راحت حضور دارد . در این زمینه نیز کیانوش عیاری در فیلم «کاناپه» برای صحنه هایی که در داخل منزل فیلمبرداری می شود برای بازیگران زن از کلاه گیس به جای روسری استفاده کرد که باعث توقیف فیلم شد!

عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بُهت» که این روزها به صورت آنلاین در پلتفرم های اینترنتی اکران شده در گفتگوی اختصاصی با «شایان فیلم» می گوید:

«در همه فیلم ها و سریالهای ایرانی زنها در خانه و در حضور محارم با لباسِ پوشیده حضور دارند. حتی وقتی می خوابند با حجابِ کامل هستند! این تصویر، واقعی نیست. باور پذیر نیست. من هیچ وقت در فیلمنامه هایم صحنه‌هایی را نمی نویسم که نتوان فیلمبرداری کرد. مثلاً اگر قرار باشد زن و شوهر روی تخت خواب باشند چون ممیزی اجازه نمی‌دهد، اصلا آن صحنه را نمی نویسم و موقعیت را به جای دیگری منتقل می‌کنم. اما در فیلم «بُهت» یک صحنه مهم وجود داشت که خانم رعنا آزادی ور که باردار بود کابوس می دید و از خواب می پرید. من این صحنه را به جای رختخواب در جای دیگری نمی توانستم بگیرم. از طرف دیگر نمی خواستم مثل سریال‌های تلویزیونی نشان بدهم که زنها در خانه با روسری می خوابند. بنابراین با محمود کلاری (فیلمبردار) همفکری کردیم که چه تمهیدی به کار بگیریم که اولاً این صحنه تصنعی از آب در نیاید و ثانیاً سانسور هم نشود. یعنی وقتی او از خواب می‌پرد روسری نداشته باشد و دیده هم نشود! بنابراین با استفاده از یک پرده که بین بازیگر و دوربین قرار دادیم؛ هم صحنه به صورت طبیعی فیلمبرداری شد و هم موهای خانم آزادی ور دیده نمی شود ».

برچسب ها:

[]
تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۲۳ امرداد ۱۳۹۹






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده