12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن

گام 1: ابتدا یک ایده را مطرح و همان را دنبال کنید .به یاد داشته باشید که شما در انیمیشن هیچ محدودیتی ندارید و با هیچ مانعی مواجه نیستید، پس شما میتوانید در مورد هر چیزی که به فکرتان خطور کرد بنویسید. میتوانید از زندگی یک گوسفند در فضا و یا سرگذشت یک تکه اسفنج زیر دریا بنویسید .

گام 2 : در مورد این ایده با چند نفر از دوستانتان صحبت کنید . حتی بهتر است که این ایده را برای بچه ها مطرح کنید . ببینید آنها چه چیزی را بیشتر دوست دارند .چه چیزهایی بیشتر آنها را جذب می کند و در نهایت در مورد خط اصلی داستان تصمیم بگیرید .

گام 3: مقدمات نوشتن اصول اولیه یک فیلم نامه را بیاموزید.یک برنامه واژه پرداز تهیه کنید و به موازات به دنبال ترفندها و نکات ریزی باشید که کار شما را تسریع کند . این کار به شما کمک می کند تا در آینده نویسنده موفق تری باشید .

گام 4: فیلم نامه سایر سریال های انیمیشنی را مطالعه کنید و در آنها به دنبال عواملی بگردید که منجر به موفقیت آن اثر شده اند .ببینید کدام یک از این عوامل می توانند در موفقیت فیلم نامه شما نقش پررنگ تری داشته باشند.ممکن است مجبور شوید که چرک نویس های زیادی  بنویسید. نگران نباشید عظیم ترین قسمت کار که بیشترین وقت را از شما می گیرد همین بازنویسی مجدد است .

گام 5: شروع به نوشتن کنید . موقعیت لوکیشن ها را همیشه با یک فید داخلی (fade in) شروع کنید .

گام 6: به خاطر داشته باشید که بعد از هر لوکیشن موقعیت زمانی شب یا روز را قید کنید . از به کار بردن کلماتی مثل دم غروب ، دم صبح ، هوای گرگ و میش اجتناب کنید . مثلا داخلی – کارخانه اسباب بازی – شب

گام 7: برای تشریح صحنه ها از توصیفات زیادی استفاده کنید در عین حال سرزنده بودن صحنه ها را هم فراموش نکنید.

چون در انیمیشن بیش از هر چیز قوه بینایی درگیر می شود بنابراین هنری ست بصری ، پس فیلم نامه اتان خیلی لغت دار نباشد . اگر عامدا می خواهید یک شات بصری خلق  کنید اشارات لازم را در تمام کپچرها در نظر داشته باشید . مثلا ( حرکت به سمت دوربین )

گام 8: برای یک نمایش نیم ساعته باید حدود 30 صفحه فیلم نامه بنویسید . به طور متوسط هر صفحه یک دقیقه از فیلم را تشریح می کند .

گام 9:اگر برایتان میسر است برای هر صحنه scene یک صفحه اختصاص دهید .هم بیننده و هم خواننده از اینکه یک صحنه بیش از حد طولانی شود خسته می شوند .کاتهای سریع بین هر دو صحنه یکی از نکات کلیدی در فیلم نامه انیمیشن محسوب می شود .

گام 10: تا حد ممکن شروع و پایان هر صحنه را به تاخیر بیندازید . این یک قانون طلایی ست که به جذابیت داستان شما کمک می کند .

گام 11: تا جائیکه برایتان میسر است از صحنه های اکشن استفاده کنید . به جای اینکه کاراکترتان مستقیما و با دیالوگ بگوید که ناراحت است ، واکنشی از او را نشان دهید که دال بر بیان حس ناراحتی باشد . پس برای نشان دادن حس های مختلف به جای استفاده مستقیم از دیالوگ از عکس  العمل های کاراکتر کمک بگیرید .

گام 12: شوخی ، بذله ، لطیفه ، نکات فکاهی را فراموش نکنید . علی الخصوص اگر انیمیشن خنده دار می نویسید تا آن جا که می توانید ، موارد کمدی را در فیلم نامه بگنجانید. به طور میانگین در هر صفحه 3 تا 5 جوک و نکته خنده دار داشته باشید .با این وجود اگر توانستید این تعداد را به 6 یا 7 برسانید ، اطمینان داشته باشید که به اندازه کافی می توانید بیننده را بخندانید و البته قبل از آن اطمینان حاصل کنید که این توانایی را دارید تا همیشه انتظارات آنها را برآورده کنید.

 

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران




    یزدانی. ۱۷:۰۳ - ۱/۱۱/۲۷

    سلام .من یک انیمشن یا داستانه خیلی زیبا با ذهنیت خودم نوشتم و برای هرکس خوندم واقعا خوشش اومده و استقبال کرده .میخواستم بدونم راهی هست ک اینو ب دست اونایی ک انیمیشن میسازن برسونم تا نظرشون بدونم .شاید ازش استفاده کردند

    پاسخ مدیریت :

    سلام با واحد پویا نمایی صداوسیما یا سوره (حوزه هنری)تماس بگیرید. در اینترنت سرچ کنید ادرس و تلفن شان هست.

    هاشمی ۱۰:۳۹ - ۹۹/۰۷/۱۰

    برای دانلود کتاب رایگان فیلمنامه نویسی به این ادرس مراجعه کنید http://s5.picofile.com/file/8116330950/hame_chiz_darbare_filmname_nevisi_100_safhe_by_jamshid_khavari.pdf.html

    حسن رسولی ۱۰:۲۵ - ۹۹/۰۷/۰۷

    من ۱۳سالمه میشه از همین سن کم هم بنویسم ومتن رو به فروش بزارم ۲.باید متن چجوری باشه باید مثلا در فیلم بچه رئیس تاکسی امد باید اومدن تاکسی رو هم در متن بنویسیم یا طراح ان ان فعالیت را انجام میدهد یا مثلا کسی راه میرود را هم باید در متن بنویسیم ؟؟

    پاسخ مدیریت :

    برای نوشتن از هر سنی می توانید شروع کنید ولی اینکه بفروشید بعید می دانم. در پاسخ به سوال دوم باید بگویم که هر اتفاقی قرار است جلوی دوربین بیفتد را نویسنده باید بنویسد. حرکت بازیگران و اشیا (ماشین ها) و حرفهایی که بازیگران باید بزنند و ... درباره فیلمنامه نویسی شما ابتدا باید اصول اولیه نوشتن را یاد بگیرید. سپس به این ادرس بروید و فایلی که ما برای فیلمنامه نویسان گرداوری کرده ایم را مطالعه کنید. انشالله موفق می شوید http://s5.picofile.com/file/8116330950/hame_chiz_darbare_filmname_nevisi_100_safhe_by_jamshid_khavari.pdf.html


معرفي فيلم هاي روي پرده