نگاهی به فیلمهای کمدی آماده اکران / میلیاردی ها در راهند؟!

هادی اعتمادی مجد: با آغاز اکران عمومی نخستین فیلم مهران مدیری، به دلیل شرایط خاص آن که بیشتر ناشی از نام سازنده اش است، جدول نمایش آثار طنز در سال جاری حال و هوای تازه ای خواهد یافت. فیلم هایی که دو ـ سه سال است گوی سبقت را در جذب تماشاگر از آثار سایر ژانرها ربوده اند و مردم از آنها یکی پس از دیگری استقبال گرمی به عمل می آورند. همانطور که امسال هم برای «نهنگ عنبر ۲»، «اکسیدان»، «خوب، بد، جلف» و «گشت۲» سنگ تمام گذاشتند و سالن های نمایش دهنده این فیلم ها را حسابی پر کردند. فارغ از آنکه برخی فیلم های پیش گفته، از اواخر سال گذشته اکران خود را آغاز کردند، در یک جمع بندی کلی، کمدی ها امسال و دست کم تا لحظه تنظیم مطلب حاضر بیش از ۵۸ میلیارد به جیب سینمای ایران واریز کرده اند. رقمی که بی اغراق مجموع فروش سایر فیلم ها در مقایسه با آن ناچیز به نظر می رسد. با این حال چنین توفیق مهمی در گیشه، موجب نشده تا جریان ساخت فیلم در سینمای ایران شتاب آلود به سمت کمدی سازی حرکت کند. ضمن اینکه اصولاً کمدی نویسی و کمدی سازی حتی در ابتدایی ترین شکل خود امر دشواری است که سینمای ما از این حیث، بضاعت بالایی ندارد. با نگاهی به جدول تولیدات سینمای ایران، از میان صد فیلمی که در مقطع حاضر مراحل مختلف تولید، پیش تولید و پس تولید را سپری می کنند، کمتر از یک هشتم این تعداد ژانر کمدی دارند.

آغاز اکران فیلم «ساعت پنج عصر» از امروز بهانه ای شد تا مروری داشته باشیم بر فیلم های کمدی که در مراحل مختلف تولید قرار دارند و یا بزودی رنگ پرده را خواهند دید. بر این اساس، دو فیلم کمدی در مرحله فیلمبرداری، سه فیلم در مرحله فنی و پنج فیلم آماده نمایش هستند.

 دو کمدی جلوی دوربین

ابوالحسن داودی و آرش معیریان، دو کارگردان پر کار در حوزه آثار کمدی، این روزها فیلمی جدید در این ژانر را مقابل دوربین دارند.

داودی از نیمه خرداد امسال فیلم «هزار پا» را در تهران کلید زده که فیلمبرداری تا نیمه مرداد به طول انجامید. با توجه به چینش جدول اکران امسال و نیز تصمیم احتمالی داودی برای شرکت دادن آن در جشنواره فجر، این فیلم به احتمال زیاد سال آینده روی پرده خواهد رفت. رضا عطاران و جواد عزتی دو کمدین مقبول و امتحان پس داده، در نخستین همکاری شان جلوی دوربین داودی رفته اند و سارا بهرامی، مهران احمدی، شهره لرستانی، سپند امیرسلیمانی، امید روحانی دیگر بازیگران اصلی پروژه هستند. داستان این فیلم بیشتر در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ می گذرد و یک جور داستان «یکی بود، یکی نبود» واقعی است که زمینه هایی کمتر گفته شده از آن دوران را روایت می کند». مکثی روی این صحبت های داودی، شباهت «هزارپا» را با فیلمی مثل «نهنگ عنبر» عیان می کند. با این حال نباید فراموش کرد داودی پیشتر یکبار در «سفر جادویی» ثابت کرده که در زمینه بازسازی فضاهای قدیمی مهارت دارد.

معیریان هم که نامش با کمدی های عامه پسند گره خورده، هر چند سالهاست فیلمهایش چه در این ژانر و چه سایر گونه ها متحمل شکست های سنگین تجاری می شوند، به نظر می رسد در «دُم سرخ ها» برای دفاع از جایگاه خود به عنوان یک فیلمساز تجاری نظیر آنچه در «کما» یا «چپ دست» دیده ایم، پیش قدم شده است. جواد رضویان، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، رضا شفیعی جم، علی صادقی، رضا ناجی، شهره لرستانی، جمال اجلالی، سعید پیردوست، مجید یاسر، عباس جمشیدی فر، شهین تسلیمی، نگین معتضدی گروه بازیگران «دُم سرخها» را تشکیل می دهند. گفته شده فیلم به دغدغه ها و مشکلات جوانان می پردازد و در خلاصه داستان آن آمده: «برای فرار از حقیقت خوابیدیم و کابوس دیدیم…».

از معیریان سال گذشته یک کمدی تاریخ مصرف گذشته به اسم «آس و پاس» اکران شد که فروش سه میلیارد و هفتصد تومانی آن بیش از آن چیزی بود که استحقاقش را داشت. البته او در دو سال قبل از آن این قدر خوش شانس نبود و «دریا کنار» در سال ۹۴ با ۵۵ میلیون و «شانس، عشق، تصادف» در سال ۹۳ با حدود ۳۰۰ میلیون شکست های بزرگی خوردند.

 سه فیلم در مراحل فنی

«خاله قورباغه» ساخته افشین هاشمی، «ما خیلی باحالیم» بهمن گودرزی و «ما شما را دوست داریم خانم یایا» عبدالرضا کاهانی سه فیلم کمدی ای هستند که در مراحل فنی به سر می برند.

افشین هاشمی ترجیح داده سومین فیلمش پس از «خسته نباشید!»، «صدای آهسته» و «گذر موقت» را در ژانر عروسکی و موزیکال بسازد که مایه های کمدی پررنگی نیز دارد. فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم که «گلنار» را هم تهیه کرده، از همین حالا ظاهراً آنقدر به موفقیت تجاری «خاله قورباغه» امیدوار است که در جایی گفته در صدد است بعد از بررسی طرحهای پیشنهادی، نسخه دوم آنرا هم به تولید برساند.

بهمن گودرزی کارگردانی که با «شش و بش» و «آتیش بازی» به ترتیب در سالهای ۹۰ و ۹۳ تجربه ساخت فیلم پرفروش را داشته، «ما خیلی باحالیم» و «ثبت با سند برابر است» را به ترتیب در مرحله فنی و آماده اکران دارد. «ثبت با سند برابر است» با بازی امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، مجید صالحی، فرزاد حسنی، الهام حمیدی، سپند امیرسلیمانی، مهران رجبی، سحر قریشی و پوریا پورسرخ از سال گذشته آماده اکران است. در «ما خیلی باحالیم» نیز مهران غفوریان، مجید صالحی، علی مسعودی، نیوشا ضیغمی، بهنوش بختیاری، مریم امیر جلالی، مهران رجبی و… بازی داشته اند. فیلم قصه دو جوان شهرستانی است که سودای بازیگری و خوانندگی در سر دارند و برای رسیدن به این خواسته شان راهی پایتخت و در این مسیر با ماجراهایی مواجه می شوند.

«ما شما را دوست داریم خانم یایا» تازه ترین ساخته عبدالرضا کاهانی اگر همچون «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» به مشکل بر نخورد و بتواند اکران بگیرد، شاید در ادامه سال روی پرده رود. فیلم البته مجوز ویدئویی داشته و در واقع از سوی سازندگان به عنوان سینمایی خود را جا زده است. فیلم آخرین مراحل اکران را از سر می گذراند و رضا عطاران، حمید فرخ نژاد و امین حیایی در تایلند جلوی دوربین آن رفتند. فیلم طبق ادعای سازندگان یک محصول مشترک با تایلند است.

 پنج فیلم آماده نمایش

جدا از فیلم های «ساعت پنج عصر» و «پا تو کفش من نکن» که هفته آینده روی پرده خواهد رفت، پنج فیلم «جوراب شو»، «خرگیوش»، «پسر عمو دختر عمو»، «خالتور» و «عشقولانس» از ساخته های آماده نمایش هستند.

«جوراب شو» فیلمی کودکانه، موزیکال و فانتزی با مایه های کمدی، نخستین ساخته بلند کارگردانش علیرضا محمودزاده است که داریوش بابائیان تهیه کنندگی اش را برعهده داشته. سحر ولدبیگی و احمدرضا اسعدی دو بازیگر شناخته شده فیلم هستند که عروسکها هم نقش پررنگی در آن دارند. فیلم قصه چند عروسک است که از خانه پیرمردی به نام عمو پیرداد می گریزند و دردسرهایی را ایجاد می کنند.

مانی باغبانی که دو سال پیش با نگارش فیلمنامه «نهنگ عنبر ۱» فصلی تازه در فیلم های کمدی را رقم زد، با خودداری از نگارش نسخه دوم آن، «خرگیوش» را به عنوان نخستین تجربه اش در کارگردانی، پارسال کلید زد و همچنان در انتظار اکران است. بابک حمیدیان، جواد عزتی، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا، مینا ساداتی و… ترکیب کنجکاوی برانگیز بازیگران فیلم را تشکیل داده اند.

«پسر عمو، دختر عمو» هم نخستین ساخته روح انگیز شمس است که پارسال کلید خورد و مدتهاست آماده اکران شده. شمس دستیار کارگردانان متعددی بوده که البته در فیلم های کمدی آنان شرکت نداشته است، با این حال ترجیح داده فیلم اول خود را در ژانر کمدی بسازد. فیلم قصه یک پسر عمو و دختر عمو است که در زندگی مشترکشان اختلافاتی دارند. مجید صالحی، نیوشا ضیغمی، محمود عزیزی، مریم امیر جلالی بازیگران اصلی فیلم هستند و همین اطلاعات نشان از فیلمی عامه پسند دارد که البته پیش بینی یک گیشه گرم برای آن دشوار می نماید. از زمان اکران فیلم فعلاً خبری منتشر نشده است.

«خالتور» فیلم دیگری از آرش معیریان هم چندی است آماده اکران شده. فیلم در سکوت خبری ساخته شده و تصویری هم از آن منتشر نشده، ولی دانستن اینکه فیلم محصول دفتر پویا فیلم است، واقعیت های زیادی را درباره آن به ذهن می آورد! با این اوصاف فعلاً ترجیح می دهیم درباره فروختن یا نفروختن فیلم حرفی نزنیم!

«عشقولانس» نامی نامتعارف برای فیلمی است که محسن ماهینی آنرا ساخته و جالب آنکه عبدا… باکیده، کارگردان سینمای دفاع مقدس تهیه کننده اش است. اکبر عبدی، محمد صادقی، بهاره افشاری، سحر قریشی، چنگیز وثوقی، شیرین بینا، فریبا متخصص و فریبا کوثری در این فیلم بازی داشته اند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران




    شادی ۱۳:۵۳ - ۹۷/۰۴/۱۲

    مطلب خوبی بود.متشکرم. به امید ساخت فیلمهای پرفروش و البته شریف!


معرفي فيلم هاي روي پرده