روشنک گرامی: قول دادم که دیگر سریال بازی نکنم!

سریال «گمشدگان» به کارگردانی رضا کریمی و تهیه‌کنندگی علی حجازی‌مهر درامی اجتماعی است که به قلم رضا مقصودی و احسان جوانمرد در سی قسمت به نگارش درآمده است. داستان این سریال در‌خصوص عواقب اعتیاد و رنج‌هایی است که خانواده افراد معتاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. رضا کریمی که پیش از این سریال‌های موفقی همچون «فاکتور هشت» و «راه طولانی» را داشته، فیلم سینمایی خود را که به تازگی پروانه ساخت گرفته بود، برای ساخت این سریال به تعویق انداخته است. او برای ساخت سریال معیار‌های خاص خودش را دارد و به گفته خودش سوژه باید برایش آن‌قدر جذاب باشد تا تولید آن را به عهده بگیرد. اما یکی از نکات قابل توجه این سریال حضور بازیگری است که بیش‌تر او را در نقش‌های طنز دیده ‌بودیم و حالا در یک نقش کاملا‌ جدی با او روبه‌رو می‌شویم. بهنام تشکر که کم و بیش در نقش‌های جدی ظاهر شده است این‌بار نقش پررنگ‌تری را در کاراکتر پدری معتاد بازی می‌کند که خانواده‌اش را تحت فشار قرار می‌دهد. او دختر جوانی دارد که به همراه برادر کوچکش تلاش می‌کند از خشونت‌هایی که پدرش در مورد آن‌ها اعمال می‌کند فرارکند. قهرمان قصه «گمشدگان» دختری است که سعی دارد برای خود و برادرش آینده ایده‌آلی بسازد اما هر بار مشکلات جدیدی سر راهش قرار می‌گیرد. روشنک گرامی را برای اولین بار در تلویزیون با سریال «فاصله‌ها» دیدیم و آخرین کار سینمایی او فیلم «هلن» به کارگردانی علی‌اکبر ثقفی بود، حالا سریال جدید او به نام «گمشدگان» را از شبکه دو سیما می‌بینیم. او در خصوص این مجموعه و ویژگی‌های کاراکتری که ایفا کرده با «صبا» گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

تغییرات نوع تکنیک بازیگری برای شما از سریال «فاصله‌ها» تا «گمشدگان» چه سیری داشته است، مسیری رو به جلو یا برعکس؟

«فاصله‌ها» اولين تجربه بازيگرى من به صورت جدى در حوزه تصوير بود و البته اولين سريالم بود و «گمشدگان» آخری. زماني‌كه «فاصله‌ها» را بازی كردم خيلى كم‌تجربه بودم و مطمئنا تا الان همان‌طور كه ديدگاهم نسبت به مسائل تغيير كرده نوع بازى و نحوه برخوردم با نقش هم تغييرات زيادى كرده و پخته‌تر شده است.

با توجه به قسمت‌هایی که تا به حال پخش شده و بازخوردهایی که از خروجی کار گرفتید باز هم سریال کار می‌کنید؟

از روزی که من وارد این پروژه شدم و با آقای کریمی صحبت کردم، تصمیمم بر این بود که همین یک سریال را کار کنم و دیگر سریال بازی نکنم. البته نمی‌دانم در سال‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد شايد حتى خيلى زود اتفاقى بيفتد كه برخلاف تصميم اين روزهایم عمل كنم، همان‌طور كه بعد از گذشت چند سال از بازی در سریال «فاصله‌ها» در «گمشدگان» بازی کردم، در حالي‌كه فكر مى‌كردم هيچ‌وقت دیگر سريال كار نخواهم كرد. تا‌کنون بازخوردهای خوبی گرفته‌ام اما اين تصميمم ربطى به بازخوردها ندارد، اتفاقا ممكن است لطفى كه مردم نسبت به من دارند باعث شود يک روز، نمی‌دانم كى اما دوباره زير قولى كه به خودم داده‌ام بزنم.

چقدر کاراکتر شما به لحاظ استقلال و درون‌گرایی به شخصیت ترنج نزدیک است و چقدر با او هم‌ذات‌پنداری کردید؟

الان نمى‌توانم جواب دقيقى بدهم زیرا هنوز ترنج از من جدا نشده و نمی‌دانم رفتارهايى كه از من سر مى‌زند رفتارهاى ترنج است يا رفتارهاى روشنك. من بازيگر به شدت حسى‌اى هستم و مادامي‌كه نقشى را بازى مى‌كنم احساس مى‌كنم تبديل به آن کاراکتر مى‌شوم، در واقع من آن نقش را بازي نمى‌كنم بلکه آن كاراكتر خودش زندگي‌اش را پیش می‌برد. در حال حاضر کمی احتیاج دارم زمان بگذرد و ترنج را با فاصله ببينم؛ بعد مى‌توانم جواب درست‌ترى به اين سوال بدهم.

با وجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که ترنج تحمل می‌کند او فردی درون‌گرا و آرام است. آیا بهتر نبود این کاراکتر برون‌گرا‌تر باشد و واکنش‌های بارزتری را در مواجهه با مسائل از خود بروز دهد ؟

اغلب آدم‌ها به خاطر اتفاقات کوچک سر‌و‌صدا می‌کنند مثلا اگر كيف فردى را در خيابان از دستش بدزدند داد و بيداد مى‌كند اما وقتى عزيزترين آدم زندگيش را از دست مى‌دهد بهت‌زده مى‌شود. هرچه اتفاق سهمگين‌تر باشد، ناباورى نسبت به آن اتفاق باعث سكوت سنگين و بهت بيشترى مى‌شود. همه ما ديده‌ايم يا خودمان مقطعى دچار اين بهت‌زدگى شده‌ايم؛ از طرفى هم من از بازي‌هاى درشت كه در تلويزيون بيشتر از سينما وجود دارند به شدت پرهيز مى‌كنم كه خود اين موضوع، گفت‌وگویی طولانى‌ را مى‌طلبد.

خودتان چقدر با خانواده و بچه‌‌هایی که درگیر این آسیب هستند از نزدیک تعامل داشته‌اید؟

می‌توانم برای این‌که شلوغ‌کاری کنم بگویم من در مسير تحقيقاتم در مورد نقش، ده‌ها ترنج را از نزدیک دیده و رفتارهایشان را موشکافی کردم اما واقعيت امر اين است كه فرصتى براى اين‌كار وجود نداشت و من فقط چند روز قبل از كليد خوردن اين سريال قرارداد بستم و يك روز قبل از كليد خوردن، فيلمنامه سه قسمت اول به دست من رسيد. خيلى وقت‌ها براى بازيگر زمانى وجود ندارد تا مصداقی بيرونى براى نقشش پيدا كند اما ما ياد گرفتيم حس‌هاى مشابه را درون خودمان پيدا كنيم و به نقش از اين طريق نزديك شویم. مضاف بر اين‌كه همه ما شبيه اين آدم‌ها و اين مشكلات را در طول زندگي‌مان به طورحتم ديده‌ايم و اين دیده‌ها در ذهنمان رسوب كرده است. حالا من به عنوان بازيگر می‌توانم از اين رسوبات و ابزار ديگر استفاده كنم تا مخاطب، ترنجى را كه من به آن‌ها نشان مى‌دهم بپذيرد و باور كند.

برای در‌آوردن این نقش چقدر با رضا کریمی تبادل نظر داشتید و او چقدر دست شمارا باز گذاشت؟

خیلی زیاد؛ در این حد که ما انگار یکی شده بودیم، زیرا ذهنیت‌هایمان به شدت شبیه هم است. اوایل راجع برخی مسائل صحبت‌ می‌کردیم اما بعد‌ها حرف‌های زیادی بینمان رد و بدل نمی‌شد چون هر دو به خوبی می‌دانستیم چه می‌خواهیم و ذهنیتمان خیلی شبیه به هم بود، به طوری که با یک فکر جلو می‌رفتیم.

این سریال بازیگران مطرحی دارد، تعاملتان با دیگر بازیگران چطور بود؟ حضور و بازی آن‌ها چه تاثیری در بازی و کار شما داشت؟

تجربه‌ای خیلی خوب و در عین حال عجیب و غریب بود. خیلی از بازیگران «گمشدگان» پیشکسوت بودند، خيلى از آن‌ها هم زیاد تجربه جلوى دوربين بودن را نداشتند كه در این صورت کار برای من خيلى سخت‌ می‌شد؛ من در این سریال تجربه کار با طیف مختلفی از بازیگران مقابل را داشتم. از يك نظر خيلى سخت بود چون تا به هركدام از پارتنرهایم عادت مى‌كردم و انس مى‌گرفتم ترنج از او عبور مى‌كرد و با آدم جديدى در داستان مواجه مى‌شد و من بايد با بازيگر آن نقش خداحافظى مى‌كردم و خودم را آماده مى‌كردم براى يك دوستى جديد. باعث افتخارم است كه مقابل آقاى پورحسينى بازى كردم و همه بازيگرهايى كه با آن‌ها در اين سريال كار كردم را واقعا دوست دارم و حضور تك تك آن‌ها شانس بزرگی برای من بود.

پیش‌تر در جایی گفته بودید که در کارگردانی موفق نبودید. آیا می‌خواهید دوباره این کار را تجربه کنید؟

اتفاقا‌ موفق بودم؛ نمى‌دانم اين خبر از كجا آمده اما من شاگرد خوب كارگردانى بودم،كارگردانى مى‌كردم، استادم هم از من راضى بود، علاقه چندانى هم به با زيگرى نداشتم فقط در تئاتر گاهى، به قول بعضى‌ها آن اوايل فقط تفريحى کار می‌کردم تا این‌که به آن آلوده شدم(می‌خندد). در حال حاضر فكر مى‌كنم ديگر نمى‌توانم كارگردانى كنم، زیرا ديگر جسارتش را ندارم اما يک روزى حتما اين كار را خواهم كرد. الان هم یک سری نوشته مثل فیلم‌نامه یا طرح فیلم‌نامه دارم ولى وقت سر زدن به هیچ کدامشان را ندارم.

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید، تئاتر یا سینما؟

الان که به تازگی کار «گمشدگان» تمام شده و استراحت می‌کنم؛ شش ماه سر کار بودم. تعدادی فیلم‌نامه وجود دارد که باید آن‌ها را بخوانم اما هنوز فرصت نکرده‌ام؛ از لحاظ روانی هنوز نتوانستم ترنج را از خودم بیرون کنم که بخواهم بلافاصله آدم دیگری شوم.

برچسب ها:

روشنک گرامی
تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده