تلویزیون 101 سریال جدید می سازد / سهم هر شبکه چقدر است؟

قائم مقام مرکز سیما فیلم درباره‌ی رویکرد جدید این مرکز و ساخت سریال‌های الف ویژه و همچنین سریال‌هایی که با عنوان الف فاخر از آن‌ها یاد می‌شود، نکاتی را مطرح کرد.سید علی حمیدی ـ قائم مقام مرکز سیما فیلم ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی سیاست جدید این مرکز در قبال ساخت مجموعه‌های تلویزیونی اظهار کرد: زمانی که تیم جدید در دوره جدید به سیمافیلم آمدند، نزدیک به هفت الی هشت سریال بیشتر در سیمافیلم نداشتیم که این‌ها مربوط به دوره قبل از آقای میرباقری و علی‌عسکری بودند. از میان هفت سریال هم دو سریال در حال تولید، تعدادی سریال در حال نگارش و مابقی طرح‌هایی بودند که ارائه شده بودند. پروژه‌های الف ویژه هم تعطیل شده بودند. اما خوشبختانه با آمدن آقای میرباقری و تیم جدیدشان، بنا بر این گذاشته شد که بحث نمایش جدی باشد.

حمیدی ادامه داد: همان موقع هم فشار آوردند که تا آنجا که می‌توانید فعالیت ساخت مجموعه‌های تلویزیونی را هر چه سریعتر و جدی‌تر شروع کنیم. الان پس از گذشت ۱۶ ماه از دوره مدیریت آقای میرباقری حدود ۱۰۱ پروژه فعال داریم که از میان این ۱۰۱ پروژه، ۵۸ سریال در مرحله نگارش و ۴۳ سریال در مرحله تولید است.

قائم مقام مرکز سیما فیلم درباره‌ی پروژه‌های در حال تولید شبکه‌های مختلف سیما یادآور شد: در حال حاضر شبکه یک سیما سه سریال در مرحله نگارش و ۱۰ سریال در مرحله ساخت دارد. شبکه دو سیما دو سریال در مرحله تحقیق و نگارش و هشت سریال در حال ساخت دارد. شبکه پنج سیما ۹ سریال در حال تحقیق و نگارش و شش سریال در حال تولید دارد و شبکه نسیم نیز یک سریال را به روی آنتن فرستاده است و یک سریال دیگر در حال ساخت دارد.

حمیدی درباره سریال‌های مرکز سیمافیلم نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳ سریال در مرکز سیمافیلم در مرحله تحقیق و نگارش و ۹ سریال در حال تولید است.او درباره پروژه‌های الف ویژه تلویزیون نیز اظهار کرد: در حال حاضر دو سریال الف ویژه جدی در تلویزیون داریم که مراحل مختلفی را طی می‌کنند؛ سریال حضرت موسی (ع) و دیگری سریال سلمان فارسی که به عنوان الف ویژه‌، تمام سازمان به دنبال تولید آن هستیم.

حمیدی افزود: یکی از اقدامات مثبتی که آقای میرباقری (معاون سیما) در حوزه‌ی سریال‌سازی انجام دادند، این بود که پروژه‌هایی که از سطح معمولی سنگین‌تر است و نسبت به پروژه‌های الف ویژه کمی ضعیف‌تر است را به عنوان سریال‌های الف فاخر معرفی کردند. در حال حاضر ۱۲ سریال در مرحله الف فاخر در حال طرح و تولید داریم. این سریال‌ها از کارهای معمول ما در شبکه‌های مختلف تلویزیونی بالاتر است اما از کارهای الف ویژه کمی سبک‌تر است. کارگردانانی همچون رضا میرکریمی، در حال طراحی و ساخت این نوع مجموعه‌ها هستند. کارهایی مثل «شهید صیاد شیرازی»، «ماه شب چهاردهم» که کیانوش عیاری در حال نگارش آن است، «ابوطالب»، «چراغ ملکوت»، «شهید بروجردی» و «نفوذ» که جواد شمقدری نگارش آن را بر عهده دارد که در مرحله تولید و پیش تولید است.

قائم مقام مرکز سیمافیلم سپس درباره پروژه‌های الف فاخر یادآور شد: این پروژه‌ها در حال حاضر در مرحله‌ای هستند که جزو پروژه‌های فعال ما هستند و برخی از آن‌ها در مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر هستند و این‌ها جزو اتفاقاتی است که ما در این چند ساله نداشتیم.حمیدی در پایان گفت‌وگوی خود درباره‌ی علت ضعف سریال‌های تلویزیون نیز اظهار کرد:‌ ما در یک بازدهی ساخت سریال‌ها را شروع کردیم که سرعت‌مان بسیار بالا بود. در حال حاضر اگر بخواهیم مقایسه کنیم برای ساخت یک پروژه از زمان تصویب طرح تا تبدیل آن به ساخت، یک سال زمان می‌برد، اما برخی از سریال‌های ما واقعا در شش ماه تولید می‌شوند که کار با اشکالاتی مواجه می‌شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره سریال «پنچری» که با ضعف‌هایی مواجه بوده است، اظهار کرد:‌ نسبت به کار «پنچری» خود ما نیز انتقاد داشتیم، اما واقعیت این است که ما برای سریال «پنچری» هیچ چیز از باب تهیه‌کننده و موارد دیگر کم نگذاشتیم اما باز هم همین کار دیده شد.او در پاسخ به اینکه یکی از ضعف‌های سریال‌های تلویزیونی به نبود ناظر کیفی برمی‌گردد، توضیح داد: در حال حاضر تمام سریال‌هایی که تولید می‌شوند ناظر کیفی دارند و سریالی نداشته‌ایم که ناظر کیفی نداشته باشد.

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده