چگونه سرعت تدوین خود را افزایش دهیم؟

لازم نیست در نسخه اولیه زمان زیادی را برای رفع نقص ریزه‌کاری‌های تدوین بگذارید و کات‌ها را تمیز کنید، زیرا به احتمال قریب به یقین تمام این تلاش‌ها در نسخه‌های بعد از دست خواهند رفت. نکات این مطلب به شما کمک می‌کند زودتر تدوین خود را به اتمام رسانده و تمرکز و زمان بیشتری بر روی نسخه‌های بعدی و اصلاحات داشته باشید.یک تدوینگر همواره دنبال یافتن راهی برای داستانگویی به بهترین شکل ممکن است. در بیشتر مواقع بهترین نسخه بعد از چندین بار تدوین بدست می‌آید. خوشبختانه راه‌های زیادی هستند که سرعت تدوین را افزایش می‌دهند تا بتوان سریع‌تر به خط پایان رسید.

تدوین مانند هر فرآیند خلاقه دیگری می‌تواند همزمان پر از لذت و بسیار ناامیدکننده باشد. وقتی به خوبی پیش می‌رود می‌تواند تجربه لذت‌بخشی باشد که نهایتا پروژه خود را که چطور بر روی پرده زنده خواهد شد بینیم. از سوی دیگر ممکن است زمان‌هایی (مخصوصا در اوایل پروژه) در یک باتلاق گرفتار بمانیم و نتوانیم در زمان مورد نیاز آن را به اتمام برسانیم.در هر فرآیند خلاقه دیگری (از جمله تدوین) شاید بهترین راه برای به اتمام رساندن آن، استفاده از یک الگو و قالب اولیه برای کار و تصحیح بر روی آن باشد. شما همیشه باید خود را برای دریافت بهترین نتایج و داستانگویی به موثرترین و کارآمدترین شکل ممکن به چالش بکشید. در  بسیاری از موارد این می‌تواند بدین معنا باشد که شما باید بر روی نسخه های زیاد و متقاوتی از تدوین خود کار کنید که صد البته پیشنهاد خوبی است.

ممکن است یک تصور کلی از این که فیلم شما چه شکلی خواهد بود داشته باشید، اما حقیقتا تا زمانی که یک نسخه کامل فیلم را ندیده باشید نمی‌توانید یقین داشته باشید. به همین دلیل سعی کنید اولین نسخه راف کات (تدوین اولیه) خود را در سریع‌ترین زمان تکمیل کنید. به هرحال تدوین شما قرار است در طول فرآیند کار به صورت قابل توجهی تغییر کند؛ پس بهتر است اولین نسخه را هر چند که دارای مشکل باشد زودتر آماده کنید تا حداقل قالبی برای کار کردن بر روی آن داشته باشید.

لازم نیست در نسخه اولیه زمان زیادی را برای رفع نقص ریزه‌کاری‌های تدوین بگذارید و کات‌ها را تمیز کنید، زیرا به احتمال قریب به یقین تمام این تلاش‌ها در نسخه‌های بعد از دست خواهند رفت.این‌ها نکاتی هستند که چطور زودتر تدوین خود را به اتمام رسانده و تمرکز و زمان بیشتری بر روی نسخه‌های بعدی و اصلاحات داشته باشید.

پروژه خود را سازماندهی و منظم کنید

سازماندهی و مرتب کردن شاید جذاب‌ترین بخش تدوین نباشید، اما اگر در ابتدا این کار سخت را انجام دهید و فایل پروژه خود را منظم و به درستی تشکیل دهید، قطعا می‌توانید در زمان تدوین کار خود را با سرعت بیشتر و توقف کمتر انجام دهید.سازماندهی شامل همه چیز از درست کردن فایل های پروکسی (ویدئوهای کم حجم و با فشرده‌سازی ساده از راش‌های اصلی) برای تدوین سریع‌تر و ساده‌تر حتی بر روی سیستم‌های خانگی و لپ تاپ می‌شود تا وارد کردن و اسم گذاری درست راش‌های فیلم. آخرین اتفاقی که شما می‌خواهید با آن مواجه شوید این است که در اواسط تدوین و زمانی که در تمرکز و اوج آفرینش هنری هستید، برای پیدا کردن یک ویدئو و راش خاص کار خود را متوقت کنید و ۲۰ دقیقه در بین سیلی از فایل‌های بدون نام دنبال کلیپ مورد نظر خود بگردید. فایل‌های خود را با دقت بالا سازماندهی کنید و مطمئن باشید بعدا از خودتان تشکر خواهید کرد!

نگران تدوین صدا نباشید

صدای فیلم در نسخه راف کات تدوین قطعا بد خواهد بود! ممکن است صدابردار شما کار خود را به خوبی انجام داده و خود صدا کیفیت بسیار بالایی داشته، اما در مضمون تدوین شما اصلا صدا خوب نباشد! بعضی برداشت‌ها ممکن است از بقیه صدای بلندتری داشته باشند، فواصلی بین دیالوگ‌ها وجود داشته باشد که صدای محیط (آمبیانس) قرار داده نشده، جلوه‌های صوتی حضور ندارند و بسیاری از مشکل‌های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد.

این موضوع وسوسه برانگیز است که زمان خود را بگذارید و شروع کنید به تمیز کردن و حل مشکل‌های صدا، مخصوصا زمانی که می بایست به تهیه کننده یک نسخه از تدوین خود را نشان دهید؛ اما این کار را نکنید! فارغ از این که با چه کیفیتی این کار را انجام می‌دهید، فرآیند آن در مرحله میکس صدا دوباره کاری خواهد شد و اگر با خود صادق باشید احتمالا شما آنقدر هم در مراحل پس از تولیدِ صدا ماهر نیستید! پس این کار را به متخصصان خود بسپارید و روی کاری که بهتر از دیگران انجام می‌دهید، یعنی تدوین، تمرکز کنید! حتی اگر این بدین معناست که در مرحله راف کات و اسمبلی می‌بایست به صداهای بد گوش دهید.

از تماشای تمامی برداشت‌ها بپرهیزید!

با توجه به اینکه شما (یا کارگردان) چطور پروژه را فیلمبرداری کرده‌اید، ممکن است شما میزان غیرقابل تصوری نماهای پوششی (نماهایی جهت پوشش دادن یک سوژه از زوایای مختلف جهت اطمینان و سهولت تدوین) داشته باشید. اما صادقانه بگوییم؛ نیازی به تماشای همه آن‌ها نیست! بعضی تدوینگران دوست دارند در ابتدا تمام راش‌ها را تماشا کنند و برداشت‌های منتخب خود را را در یک تایم لاین (فضای تدوین‌های غیرخطی) بگذارند؛ اما در بسیاری از موارد از آنجایی که شما ۹۰% این مواد ویدئویی را استفاده نخواهید کرد، این کار اتلاف وقت است.

در عوض مستقیم به سراغ تدوین بروید و از خود بپرسید “بعد از این نما چه باید بیاید؟” به این شکل تدوین شما طبیعی‌تر جلوه خواهد کرد و سریع‌تر خواهد بود.

کلیدهای میانبر (شورت کات‌ها) را یاد بگیرید

اگر شما پیش از این از کلیدهای میانبر برای تدوین استفاده نمی‌کردید، هر کاری که قصد انجامش را دارید فراموش کرده و بیاموزید که چطور با استفاده از کیبورد تدوین کنید. در پروژه‌های کوچک و کوتاه (مثلا یک تبلیغ ۳۰ ثانیه‌ای) شاید این موضوع زیاد به چشم نیاید، اما زمانی که بر روی یک فیلم کوتاه حرفه‌ای و یا یک فیلم بلند کار می‌کنید، با کم کردن رفت و آمدتان بین موس و کیبورد می‌توانید سرعت تدوین خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

شاید باور نکنید که چه میزان زمان زیادی را با رفت و آمد بین موس و کیبورد در طول تدوین از دست می دهید و ناگفته نماند که فشردن کلید های کیبورد ذاتا چقدر سریع تر از انتخاب و تکان دادن با موس کار می کنند. جهت آشنایی با کلیدهای میانبر نرم افزار تدوین، به بخش راهنمای نرم افزار انتخابی خود مراجعه کنید.

از جای گیرها (Placeholders) استفاده کنید

بعضی مواقع شما در اوج تدوین یک صحنه و سکانس هستید که ناگهان به بن بست می خورید! از نظر خلاقه به نظرتان چیزی درست کار نمی‌کند. شاید نمی توانید موسیقی موقت مناسبی را جهت بدست آوردن ریتم تدوین صحنه پیدا کنید و یا راش‌های کافی جهت انتقال از صحنه‌ای به صحنه بعد وجود ندارد و یا به سادگی، کاتی را که انجام داده‌اید برای صحنه مناسب نمی‌دانید. هر مشکلی که باشد؛ اگر احساس کردید در یک موضوع بدیهی و ساده گرفتار شده‌اید، بگذرید!

شما نمی‌خواهید یک ساعت از زمان با ارزش خود را روی تمیز کردن یک کات خاص و یا کار روی صحنه‌ای که تدوین آن نرم به نظر نمی‌رسد بگذرانید. به جای آن نترسید که یک جای گیر (که می‌تواند یک عنوان ساده باشد که می‌گوید آن صحنه خاص در این اینجا قرار خواهد گرفت) و یا علامت بر روی آن قرار دهید و از آن بگذرید. بعد از کار کردن بر روی چندین صحنه دیگر و حفظ آن ریتم و حس تدوین، بسیار ساده تر خواهد بود که دوباره به آن جای گیرهای مشخص شده برگردید و چون با چشم و نگاه تازه به آن نگاه می‌کنید، بفهمید چطور باید آن کار را به درستی انجام داد./ ترجمه: فرزاد شهاب

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده