کاشان پایتخت کتاب ایران شد

شهر کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.به گزارش خبرآنلاین،  آیین اختتامیه چهارمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب عصر سه شنبه هشتم اسفند با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جواد معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مدیران فرهنگی کشور در تالار وحدت برگزار و شهر کاشان به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم درباره ترویج کتابخوانی گفت: «طرح های فراگیر ملی ترویج کتابخوانی، در الگوسازی های کشوری موثر واقع می شوند. طرح پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، طرح‌های ملی فراگیری هستند که می‌توانند در الگوسازی‌های دیگر کشور موثر واقع شوند.»

او افزود: «نکته دومی که این جریان با خود به همراه داشت، این بود که به ما نشان داد چقدر ظرفیت های پنهان غیر مکشوف در کشور وجود دارد. عمق این ظرفیت ها در حوزه کتاب و کتابخوانی دیده شد و به نظر می رسد اگر به اعماق دیگر حوزه های کشور نیز برویم، همین ظرفیت ها وجود دارد. تجربه این حرکت چهارساله نشان داد که ما هنوز به خوبی ظرفیت های فرهنگی خود را بازکاوی و بازشکافی نکرده ایم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت هم افزایی نهادهای دولتی، خصوصی و عمومی شهرهای مختلف کشور، افزود: «آنچه مشخص است این است که با وجود مشکل  کمبود منابع، اگر ظرفیت های عمومی،خصوصی و دولتی به هم متصل شود، در همۀ حوزه ها، اتفاقات شگرف و پیش بینی نشده ای رقم خواهد خورد.»صالحی اضافه کرد: «این تجربه نشان داده است که ایده های خلاق تا چه حد می تواند بی نهایت باشد. وقتی یک حرکت فرهنگی بر اساس بخشنامه های مرکزی باشد، به ما ایده های محدودی در چارچوب محدود می دهد. اما زمانی که جریان ایده سازی به موج سیال اجتماعی سپرده می شود و از دل آن ایده های متکثر و خلاقانه ای به وجود خواهد آمد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد شبکه شهرهای پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در چهارمین دورۀ این دو رویداد ترویجی گفت: «این اتفاق از دل یک حرکت فرهنگی عمومی برخاسته است که می تواند افق های جدیدی را برای کشور رقم بزند. کتاب قلب فرهنگ است. جایی که کتاب نباشد، فرهنگ معنایی ندارد. کتابخوانی زندگی و حیات فرهنگ است. اگر کتابی خوانده نشود، فرهنگی شکل نخواهد گرفت و زنده نخواهد ماند.»

در ادامه این مراسم نوبت به انتخاب پایتخت کتاب ایران و معرفی برگزیدگان رسید و شهر کاشان از شهرهای استان اصفهان، از میان ۱۰ شهر راه‌یافته به مرحلۀ نهایی داوری، به دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه‌های پایتخت کتاب، به عنوان «پایتخت کتاب ایران» دست یافت و لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.

همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزۀ نقدی و ۲۵۰ میلیون ریال حوالۀ کتاب از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیر ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار این شهر اهدا شد.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۰۹ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده