ویژه‌نامه نوروزی «سینما و ادبیات» روی دکه رفت

شصت و ششمین شماره مجله «سینما و ادبیات» ویژه نوروز ۹۷ و با پرونده‌ای درباره سینمای آمریکا منتشر شد.به گزارش مهر، در این شماره، مجله سینما و ادبیات در بخش «سینمای جهان» استیون اسپیلبرگ کارگردان شناخته شده‌ آمریکایی را که معرف سینمادوستان ایرانی است، برگزیده و فیلم‌های مهم این کارگردان و مؤلفه‌های سینمایی‌اش را مورد بررسی قرار داده است.

در همین بخش و در مقاله‌ای به نام «فهرست شیندلر: چرا اسپیلبرگ و آشویتس در صدر فهرست‌اند» به ترجمه صالح نجفی، مقایسه‌ای در مورد بازنمایی هولوکاست در سینمای گدار و اسپیلبرگ صورت گرفته است. رابین وود از بنیانگذاران مطالعات فیلم، یکی از محبوب‌ترین منتقدان در حوزه نقد فیلم در ایران است. بخش «فیلم‌ها و احساس‌ها» در شماره نوروزی این مجله، پرونده‌ای در بزرگداشت این منتقد برجسته تدارک دیده است.

بخش «هنر و سیاست» در ویژه‌نامه نوروزی جان پیلجر مستندساز و خبرنگار پرآوازه استرالیایی را سوژه نگاه خود کرده است. پیلجر با حدود ۶۰ فیلم مستند خبری برجسته‌ترین نماینده جریان «مستندسازی مؤلف‌محور» بوده است.بخش «فیوژن» این نشریه، خون‌آشام‌ها را از چشم دوربین سینما بررسی کرده و در سیر استحاله خون‌آشام‌ها در آثار ادبی و هنری بر «نوسفراتو: شبح شب» ساخته ورنر هرتسوگ و «خون‌آشام» اثر تئودور درایر متمرکز شده است.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در سینمای ایران محور بخش «سینمای ایران» ویژه‌نامه نوروزی است؛ یکی از مهمترین موضوعاتی که در جریان تولید فیلم تأثیر مستقیم و غیرقابل انکاری دارد. سینما و ادبیات در این پرونده تلاش کرده جریان‌های مختلف سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگان اصلی و فرعی سینمای ایران را شناسایی کند و در میزگرد منیژه حکمت، هارون یشایایی، سیدضیاء هاشمی، محمدهادی کریمی و جواد طوسی در گفتگوهای جداگانه‌ای با علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، مجید برزگر، علیرضا تابش و ... به ارائه راهکارهایی در مورد کلاف درهم‌پیچیده سرمایه‌گذاری در سینمای ایران برسد.

اما حد نوآوری در ادبیات تا کجاست؟ یافتن راه‌های بکر در روایت اصولاً از چه طرقی ممکن است؟ اصلاً نوآوری چیست و تا کجا باید نوآور بود؟ پاسخ به این سوالات را در میزگرد حسین پاینده، فرشته احمدی، مهدی یزدانی‌خرم و محمدرضا گودرزی و مقالات احمد اخوت، محمود حدادی، محمود حسینی‌زاد، رضا عامری، محمدرضا کاتب در «بخش ادبی» همین شماره بخوانید.بخش «هیروگلیف» در این شماره موضوع شعرِ سینما را انتخاب کرده است و این وضعیت را در سینمای نصیب نصیبی ردگیری کرده و در میزگردی با حضور محمدرضا اصلانی، هوشیار انصاری‌فر، پویا رفویی، شهناز صاحبی (همسر مرحوم نصیبی) مفصل به بحث نشسته است.

اما عیدانه مجله «سینما و ادبیات»، پرونده مفصلی است در مورد کتاب و مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون. شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها، فضاسازی و طنز «ایرج پزشکزاد» در کتاب «دایی‌جان ناپلئون» و مجموعه تلویزیونی که ناصر تقوایی در اقتباس از این کتاب ساخت، در یادها مانده است.

در میزگرد امید روحانی با علیرضا زرین‌دست، محمد شهبا، محمدحسن شهسواری و مقالات فرخنده آقایی، احمد ابومحبوب، رضیه انصاری، عباس بهارلو، امیر بهاری، ناصر زراعتی، سیروس علی‌نژاد، کاوه فولادی‌نسب و شیوا مقانلو و گفتگو با سرور کسمایی مترجم این اثر به زبان فرانسه (دایی‌جان ناپلئون)، تلاش شده تا زوایای نادیده و گوشه و کنار این کتاب و این مجموعه تلویزیونی به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد. نسخه کامل «دایی‌جان ناپلئون» پس از سی و هفت سال از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است.بازنمایی امر عمومی؛ شادی و اندوه در گفتگو با فرشید آذرنگ و مقاله‌ای با همین مضمون از مجید اخگر هم موضوع پرونده‌ای در بخش «نقد هنر» این شماره «سینما و ادبیات» است.

امسال سه کتاب از شهیار قنبری در ایران منتشر شده است. حسین عصاران با او در این شماره نشریه یادشده گفتگو کرده است. گفتگو با جواد عزتی و بخش شعر و داستان از دیگر بخش‌های این مجله است.مجله «سینما و ادبیات» با مدیرمسئولی همایون خسروی دهکردی و سردبیری نیلوفر نیاورانی منتشر می‌شود و شصت و ششمین شماره آن، ویژه نوروز ۹۷ (اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷) در ۳۲۰ صفحه و با بهای ۱۵ هزار تومان منتشر شده و روی دکه‌های روزنامه‌فروشی رفته است.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده