گالری‌گردی در نخستین هفته فصل برگ ریز

گالری‌های تهران در نخستین هفته پاییز، میزبان آثار پیشکسوتان صاحب نام و جوانان جویای نام هنرهای تجسمی است.به گزارش ایرنا، «میکل‌آنژ» یکی از هنرمندان نابغه تاریخ و معروف‌ترین چهره هنری رنسانس ایتالیا، درباره رابطه اندیشه و نقاشی معتقد است: انسان، با مغز نقاشی می‌کند نه با دست. هر که اندیشه‌هایش گرفتار مسائل دیگر باشد، کارش رسوایی به بار می‌آورد.

*«جغرافی انسان» در گالری ویستا

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «جغرافی انسان» عصر جمعه 6 مهرماه در گالری ویستا افتتاح می شود و تا 16 مهر میزبان علاقه‌مندان است.

علیرضا جدی، داریوش حسینی، شیده تامی، رامتین زاد، سهیلا سخنوری، پیمان شفیعی‌زاده، مجید عباسی فراهانی، بهنام کامرانی، فرشید ملکی، نیکزاد نجومی و شادی نویانی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.نشانی گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 است.

*«الف» در گالری شکوه

عصر جمعه 6 مهرماه در گالری شکوه نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «الف» گشایش می یابد و تا 16 مهر ادامه دارد.

فاطمه حیدرپور، نرگس خالقی، الهه مظاهری، علیرضا موسوی، حامد نوروزی و بارانا سعادت آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش می گذارند.نشانی گالری شکوه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 است.

*«در این مکان پلاک شما قیچی می‌شود»

نمایشگاه انفرادی عکس‌های حمید جانی‌پور با عنوان «در این مکان پلاک شما قیچی می‌شود» عصر جمعه 6 مهرماه در گالری دنا افتتاح می شود و تا 16 مهر آماده پذیرایی از علاقه‌‍‌‌مندان است.گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، زنگ 2 قرار دارد.

*«بیست هجده» در گالری ساربان

عصر جمعه 6 مهرماه نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های جمشید حقیقت‌شناس با عنوان «بیست هجده» در گالری ساربان گشایش می یابد و تا 16 مهر ادامه دارد.در بخشی از بیانیه نمایشگاه نوشته شده است: جمشید حقیقت‌شناس نقاش نیست، او «تاویل‌گر امر دیدار» در «زمان متصل» است. زمان متصل در گذشته و آینده نمی‌افتد و«آنِ مدام» است.

همین ویژگی او را مستثنی می کند تا به نقاشی به عنوان یک گزارش جامع از وضعیت هستی، انسان، حیوان‌ها، پرندگان، گیاهان، حروف، اعداد و اشیا در «صور معلق» میان «ابژه گشتگی» و «سوژه بودگی» توجه کند؛ که شاید راهی برای ایستادن هر کس یا هر شی در «صورت ازلی» بیابد.نشانی گالری ساربان خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول است.

*«گستره‌ حضور» در فرهنگسرای گلستان

گالری ساربان از عصر جمعه 6 مهرماه تا 11 مهرماه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی و تصویرسازی با عنوان «گستره‌ حضور» است.آمنه نمازی، شیوا کبیری، مینا اسدیان، تهمینه ترابی، فاطمه درودی، فهیمه یوسفی، فهیمه یوسفی، یاشار جعفری مقدم، سپیده نقی‌زاده آبریز و مرجان بوجارزاده نصرآبادی در این نمایشگاه حاضرند.

این نمایشگاه در خیابان گلبرگ، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان قرار دارد.

*«قاب تجلی» در خانه هنرمندان

دومین نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی ایران با عنوان «قاب تجلی» عصر جمعه 6 مهرماه در خانه هنرمندان افتتاح می شود و تا 15 مهرماه ادامه خواهد داشت.

محمود اسعدی دبیر نمایشگاه «قاب تجلی» درباره برگزاری این نمایشگاه گفته است: هدف از برگزاری نمایشگاه «قاب تجلی» تداوم حرکت و جریان اصیل و اساسی انتخاب چهره ماندگار در کشور است. در دو دهه اخیر فرصتی فراهم شد تا بهترین شخصیت‌های صاحب سبک در هنرهای تجسمی به عنوان چهره ماندگار معرفی شوند و برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی است تا آثار این هنرمندان شاخص به نمایش عموم گذاشته شود تا فرصت آشنایی همه اقشار جامعه به ویژه جوانان با آثار آنها فراهم شود.

آثاری از محمود فرشچیان، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی، یدالله کابلی، کیخسرو خروش، محمدحسین حلیمی، محمد سلحشور، عباس اخوین، علی‌اکبر صادقی، حبیب‌الله آیت‌اللهی، عبدالصمد حاج صمدی، امیر احمد فلسفی، علی شیرازی، اسرافیل شیرچی، جواد بختیاری و عین الله صادق زاده در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان ایران در معرض دید مخاطبان گذاشته می‌شود.

*«شادمانی بی‌دلیل» در گالری شلمان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های کاملیا صفایی با نام «شادمانی بی‌دلیل» عصر جمعه 6 مهرماه در گالری شلمان افتتاح می شود و تا 11 مهرماه ادامه دارد.

کاملیا صفایی در بیانیه نمایشگاه خود نوشته شده است:آنطور که روتکو گفته «حساسیت مبنای بودن ما در جهان است - این یک رابطه حیات بخش با چیزهایی است که وجود دارند». تصویری هم که من انتخاب کرده ام از رابطه‌ام با امر بیرونی؛ امری که هم‌زمان می تواند تلخ، بد رنگ، عبوس، زیبا، ناپایدار یا دلپذیر باشد بسازم. تصویریست رنگین و کمی پایدارتر (آنقدر که عمر بوم و رنگ رویش اجازه دهد).

اینجا به گلها نگاه کرده‌ام، ابژه ای زیبا، شکننده و البته ناپایدار که ناچار سرنوشتش چون تمام دیگر چیزهای زیبا و نازیبا به زوال می‌انجامد.اما من انتخاب کرده‌ام آن لحظه‌ای را ثبت کنم که گلها در زیبایی رنگینشان سرودخوان زیر آفتاب مایل پاییزی که روی میز اتاق خوابیده، نشسته‌اند. سعی کرده‌ام لحظه‌ای را جاودان سازم که نامش را جوشش شادمانی می‌نامم، شادمانی‌ای که دلیلی ندارد اما ارزش جاودانگی چرا.

* گالری اُ با «درختان با باغ سکوت»

نمایشگاه آثار چاپ دستی شکوفه فلاح با عنوان «باغ سکوت» از 6 تا 17 مهرماه در گالری اُ برگزار می‌شود.

شکوفه فلاح درباره این نمایشگاه نوشته است: من نمی‌توانم نسبت به جامعه پیرامون و اتفاقاتی که هر روز در جهان رخ می‌دهد بی اعتنا باشم و تمام این مسائل نیز به نوعی روی آثارم تاثیر می‌گذارد. وقتی جنگی اتفاق می‌افتد نه تنها انسان‌ها به ورطه نابودی کشیده می‌شوند بلکه طبیعت جاندار و بی‌جان اطراف آنها نیز نابود می‌شود. به خاطر جنگ نه انسان‌ها جان سالم به در می‌برند نه درخت سالمی در خاک به جا می‌ماند. از این رو در ذهن من باغی خلق شد که نه منتظر زایش بهار بود و نه مرگ.

در این راستا مدیوم چاپ دستی و تکنیک‌های شگفت‌انگیز کالکوگرافی بهترین امکان را برای خلق این فضای وهم آلود در اختیار من گذاشت. تمرکزم را صرفا روی درخت گذاشته‌ام. درخت‌هایی که در این مجموعه کار کرده‌ام همه الهام گرفته از درخت‌های پیرامونم هستند و در کنار 23 اثر چاپ دستی، یک ویدیوآرت که از باغ سنگی ساخته‌ام نیز به نمایش گذاشته می‌شود.گالری اُ در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان خدری (شاهین)، پلاک 18 واقع شده است.

*«نمایشگاه گروهی قلم‌زنی» در نگارخانه مس‌نگار

بیست و هشتمین نمایشگاه گروهی اساتید قلم‌زنی عصر جمعه 6 مهرماه در نگارخانه مس‌نگار افتتاح می شود و تا 13 مهر برپاست.نگارخانه مس‌نگار در مهر ماه و به روال هر سال، در سالگرد گشایش نگارخانه میزبان آثار فاخری از هنرمندان قلم‌زن خواهد بود. در این نمایشگاه آثار درخشانی از هنرمندان نامدار و استادان بزرگ قلم‌زنی، در کنار آثار بدیعی از هنرمندان جوان خلاق و پر استعداد به‌ نمایش گذاشته می شود.

استادان پیشکسوتی همچون منصور حافظ‌پرست، رضا قادران، مجید بهرامی‌پور، محمدمهدی باباخانی، مصطفی میرفخرایی، حسین نصیری، محمد خورشیدی، کمال لطفی، باقر نفری، بابک خویی، رضا عابدی، امید علمداری، مهران شیرزاد، حمزه شفیعی مهر در کنار جوانان این نمایشگاه حضور دارند.علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه به نشانی خیابان ملاصدرا، شیراز شمالی، کوچه حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، پلاک 5 مراجعه کنند.

*«واریاسون» در گالری آ

نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان «واریاسون» عصر جمعه 6 مهرماه در گالری آ افتتاح می شود و تا 17 مهر میزبان علاقه‌مندان است.

فاطمه ابراهیمی، باران احمدی‌راد، محبوبه پرنیان، احمدرضا ثقفی، هدیه جعفری، نسیم حسن‌زاده، مونا حسین‌زاده، شکوفه خرم‌رودی، زهره دنیادیده، فرزانه رادمهر، مهسا رجبی، الهام روحانی، نازنین زادمهر، فاطمه سالمی، شادی سعیدی، مهدیه سهرابی، حانیه صفایی، الهام عظیمی، کژال فخری، فرشته فردوسی، سارا کاوه، فرشته متقی، کوشا موسوی، سعیده میقانی، شیدرخ نصراله، بهناز نعمتی، سارا نیک‌پور، آنالی وکیلی و مینو یل سهرابی در این نمایشگاه حاضرند.

گالری آ در خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 قرار دارد.

*گالری ویستا‌ پلاس با «پرنده وقتی مرد»

نمایشگاه انفرادی طراحی هانیبال الخاص با عنوان «پرنده وقتی مرد» عصر جمعه 6 مهرماه در گالری ویستا‌پلاس افتتاح می شود و تا 16 مهر برپاست.هانیبال آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگراست و برپایی بیش از یکصد نمایشگاه اختصاصی و بیش از 200 نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا، آمریکا و استرالیا را در کارنامه دارد.

الخاص بجز هزاران تابلوی کوچک و بزرگ، 300 متر مربع نقاشی دیواری و نیز سه پردهٔ 15 قطعه‌ای و چهار پردهٔ 8 قطعه‌ای آفرید.یکی از مهم ترین آثار هانیبال تابلو 15 قطعه‌ای آفرینش است. این هنرمند، سال 1389 خورشیدی در سن 80 سالگی به علت بیماری سرطان در آمریکا درگذشت.دوستداران هنر نقاشی مدرن برای بازدید از آثار این نمایشگاه می توانند به گالری ویستا پلاس واقع در خیابان مطهری ، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 مراجعه کنند.

*«چشم‌اندازهای ایران» در گالری ایده

نمایشگاه گروهی عکس «چشم‌اندازهای ایران» عصر جمعه 6 مهرماه در گالری ایده افتتاح می شود و تا 11 ادامه دارد.

سارا مفتح برای این نمایشگاه آثاری از علیرضا انالویی، شقایق ابراهیم‌پور طاری، هوتن باباپور، احمد توکلی، علی حاکمی ،فرزاد ژیانی، مهدی شفیعی‌پور، پرهام صحرایی، شیما صدرا، روشنک صدر، سامیه فقیهان، علی کثیری، حامد کاوسی، ساناز گلشنی، پریناز لویی، پردیس مالکی، مهداد نورمحمدیان و مائده هادی‌زاده را گردآوری کرده است.گالری ایده در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک 26 قرار دارد.

 

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۰۵ مهر ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده