شکست‌ تجاری دو فیلم برنده اسکار در اکران عمومی

دو فیلم اسکاری "معاون" و "اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند" و فیلم "ویرانگر" که با تحسین منتقدان مواجه شدند، به شرکت فیلمسازی آناپورنا زیان زدند.

این استودیو در روز کریسمس سه فیلم را روانه نمایش عمومی در سینماها کرد، "اگر خیابان بِیل می‌توانست حرف بزند" (بری جنکینز)، "ویرانگر" (کرین کوزاما) با بازی نیکول کیدمن و "معاون" (آدام مک‌کی)؛ ولی هیچ‌یک از این فیلم‌ها در گیشه به سوددهی نرسیدند. در واقع منابع موثق خبر داده‌اند که "معاون" دست‌کم پانزده میلیون دلار به "آناپورنا" زیان مالی زده است که البته بعضی هم می‌گویند این رقم چیزی در حدود بیست میلیون است. "خیابان بیل" هم رقمی بین هشت تا ده میلیون ضرر در پی داشته است و "نابودگر" حدود هفت میلیون دلار.

به گزارش هنر و تجربه به نقل از ایندی‌وایر، اما موضوع آزاردهنده این است که هر سه فیلم شکست‌خورده، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند. "خیابان بیل" در جوایز اسپریت (ویژه فیلم‌های مستقل) برنده اصلی بود و در نهایت اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را هم نصیب رِجینا کینگ کرد. "معاون" هشت نامزدی اسکار به دست آورد از جمله سه نامزدی بازیگری و بهترین فیلم. شکست این فیلم‌ها در گیشه با وجود موفقیت‌شان در فصل جوایز و تحسین عموم منتقدان، از یک مشکل بزرگ‌تر در بازاریابی محصولات سینمایی خبر می‌دهد. در این میان، شاید آغاز اکران هر سه فیلم در یک روز، آن هم در گیشه شلوغ کریسمس، ایده چندان خوبی نبود.

"آناپورنا" از همان زمان راه‌اندازی واحد پخش و عرضه "دیترویت" (کاترین بیگِلو) در تابستان ۲۰۱۷ با مشکلات مالی روبه‌رو بوده است. به گزارش "ورایتی" از میان محصولات ۲۰۱۸ فقط "ببخشید مزاحم شما شدم" (بوتس رایلی) سود کمی را برای "آناپورنا" به همراه آورده است. این استودیو در ماه سپتامبر گذشته هم وسترن ژاک اودیار با عنوان "برادران سیسترز" را در سینماها به نمایش درآورد که به‌سختی از مرز فروش یک میلیون دلار گذشت و این در حالی بود که با بودجه‌ای ۳۸ میلیون دلاری تولید شده است. البته ناگفته نماند که یک دلیل شکست تجاری "معاون" هم هزینه تولید بالای فیلم بود که ۶۵ میلیون دلار برای کمپانی آب خورد.

به هر حال نام "آناپورنا" در طول سالیان اخیر با تولید و حمایت از فیلم‌سازان مؤلف مترادف شده است و به همین خاطر این استودیو نام نیکی در میان اهالی مطبوعات و سینمادوستان دارد. از دیگر محصولات این کمپانی می‌توان به فیلم‌های "استاد" (پل تامس اندرسن)، "از آنِ او / Her" (اسپایک جونز) و "گوشبری آمریکایی" (دیوید او. راسل) اشاره کرد.

اما "آناپورنا" فیلم‌هایی را در سبد اکران دارد که می‌توانند سال متفاوتی را برایش رقم بزنند و همه می‌دانند که واقعاً به چنین موفقیت‌هایی نیاز دارد. فیلم اول، نخستین تجربه کارگردانی اولیویا وایلد است با نام "خوره مطالعه" / Booksmart که در جشنواره SXSW با تحسین ویژه منتقدان روبه‌رو شد و به نظر می‌رسد که می‌تواند با یک اکران گسترده، موفقیتی بزرگ را برای استودیوی خود به همراه بیاورد. از فیلم‌های بعدی این استودیو باید به "کجا می‌روی برنادت" اثر جدید ریچارد لینکلیتر اشاره کرد که با تأخیر پنج‌ماه در اکران روبه‌رو شد و قرارست در ماه اوت (مرداد/ شهریور) روی پرده سینماها برود.

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده