۱۰ سریال برتر قرن ۲۱ را بشناسید/ از «بازی تاج و تخت» تا «چرنوبیل» و مستند کیهان!

در این گزارش نگاهی داریم به برترین مجموعه‌های تلویزیونی دنیا؛ ساختار نیمی از این مجموعه‌ها که به انتخاب سایت سینمایی و تلویزیونی IMDb معرفی شده‌اند، داستانی و نیم دیگر مستند است.به گزارش ایسنا، انتخاب مجموعه‌هایی مستند با موضوعات حیات‌وحش و علمی در بین ۱۰ مجموعه برگزیده، حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این ژانر در بین عموم مردم است.

جالب اینجاست که برخی از این سریال‌های مستند پیش از این به زبان فارسی دوبله و از صداوسیمای ایران یا شبکه نمایش خانگی پخش شده‌اند. در ادامه این گزارش به معرفی ۱۰ مجموعه برتر قرن بیست و یکم پرداخته‌ایم:

۱. "چرنوبیل"

سریال تاریخی و درام "چرنوبیل"‌ به کارگردانی "یوهان رنک" و با بازی "جرد هریس" و "امیلی واتسون" با کسب امتیاز ۹.۶ در صدر فهرست برترین‌ سریال‌های IMDb  قرار گرفته است. سریال "‌چرنوبیل"‌ داستان انفجار نیروگاه هسته‌ای "چرنوبیل"‌ که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی تاریخ یاد می‌شود را روایت می‌کند. این مینی سریال پنج قسمتی محصول سال ۲۰۱۹ است.

۲. مستند "سیاره زمین ۲"

مستند "سیاره زمین ۲" محصول سال ۲۰۱۶،‌ با کسب امتیاز ۹.۵ در رتبه دوم فهرست برترین سریال‌های این وب‌سایت قرار گرفته است. این مستند شش قسمتی در قالب یک فصل به روایت "دیوید اتنبرو"‌ دانش‌آموخته علوم طبیعی دانشگاه کمبریج، منتشر شده است.

"جزیره‌ها"‌،‌ "کوه‌ها"‌،‌ "جنگل‌ها"‌،‌ "صحراها"‌،‌ "علفزارها"،‌ "شهرها" مباحثی هستند که  هر کدام جداگانه در این مستند مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این مستند جوایز متعددی از جمله دو جایزه "امی" و  چهار جایزه "‌بفتا"‌ در کارنامه دارد و ۲۱ بار به عنوان نامزد جوایز مختلف برگزیده شده است. مستند "‌سیاره زمین" ‌داستان‌هایی حیرات‌آور از حیات در این کره خاکی را به تصویر می‌کشد.

۳. سریال "‌جوخه برادران"‌

مینی سریال تاریخی درام "جوخه برادران" به تهیه‌کنندگی "استیون اسپیلبرگ"‌ و "تام هنکس"‌ داستان سرنوشت سربازان گردان ۵۰۶ لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش امریکا در جریان جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. این مینی سریال ۱۰ قسمتی برنده ۳۴ جایزه از جمله یک جایزه "گلدن گلوب"‌ شده است. این مینی سریال محصول سال ۲۰۰۱،‌ با کسب امتیاز ۹.۵  در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است.

۴. مستند "سیاره زمین ۱"‌

نسخه سال ۲۰۰۶ مستند "‌سیاره زمین"‌ با امتیاز ۹.۴ در رتبه چهارم لیست قرار می‌گیرد. این مینی سریال ۱۱ قسمتی،‌ پرهزینه‌ترین مستند ساخته‌شده توسط "بی بی سی" ‌است، که به عنوان اولین مستند کیفیت HD جهان نیز شناخته می‌شود.

"از قطبی به قطب دیگر"،‌ "کوه‌ها"‌،‌ "آب‌های جاری"،‌ "غارها"‌،‌ "صحراها"‌،‌ "دنیای یخی"،‌ "دشت‌های پهناور"‌،‌ "جنگل‌ها"، "اقیانوس‌های کم عمق"،‌ "جنگل‌های فصلی" و ‌"در اعماق اقیانوس‌ها" از  جمله مباحث مطرح شده در این سریال هستند.

این مجموعه مستند در کنار چهار جایزه "‌امی"، ۱۱ جایزه دیگر و پانزده عنوان نامزدی در جوایز معتبر تلویزیونی را در کارنامه دارد.

۵. سریال "برکینگ بد"

این سریال داستان یک معلم شیمی ساده دبیرستان که پس از ابتلا به سرطان به یک تولیدکننده و پخش‌کننده بزرگ شیشه تبدیل می‌شود را بیان می‌کند که بازیگران از جمله "آرون پال" و "برایان کرانستون"‌ در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال محصول سال ۲۰۰۸ علاوه بر دو جایزه "گلدن گلوب"‌ موفق به کسب ۱۴۶ جایزه دیگر نیز شده است. این سریال با کسب رتبه ۹.۵ در رتبه پنجم لیست قرار گرفته است.

۶. "بازی تاج و تخت"‌

سریال فانتزی "‌بازی تاج و تخت"‌که در قالب هشت فصل منتشر شد با امتیاز ۹.۴ در جایگاه ششم فهرست برترین‌های سریال دیده می‌شود. این سریال هفتاد و سه قسمتی داستان نزاع ۹ خاندان برای رسیدن به تخت پادشاهی را روایت می‌کند. این سریال یک جایزه "گلدن گلوب" و  ۳۱۵ جایزه مختلف دیگر را در کارنامه خود دارد.

 ۷. سریال "شنود"

سریال جنایی "‌شنود" داستان توزیع‌کنندگان و دلالان مواد مخدر را در حوالی شهر "بالتیمور" به تصویر کشیده است. این سریال که محصول سال ۲۰۰۲ است، موفق به کسب دو جایزه "امی"‌ و  ۱۵ جایزه مختلف دیگر شد. "دومینیک وست" و "جان دومن" در این سریال ۶۰ قسمتی به ایفای نقش پرداخته‌اند. "‌شنود"‌ امتیاز ۹.۳ را از این وبسایت دریافت کرده است.

۸. مستند "‌کیهان"‌

مستند "‌کیهان" با کسب امتیاز ۹.۲ به عنوان سومین مستند برتر شناخته می‌شود. این مستند که ساخت آن سال ۲۰۱۴ آغاز شده است تاکنون در قالب دو فصل ۱۳ قسمتی منتشر شده است.

"ایستادن در راه شیری"‌، "جهان گمشده سیاره زمین"‌ و "خواهران خورشید" ‌از جمله مباحث مطرح شده در این مستند هستند.               

این مجموعه سریال مستند نیز در مجموع چهار جایزه "‌امی" و ۱۲ جایزه معتبر دیگر در کنار ۲۳ عنوان نامزدی در بخش‌های مختلف به خود اختصاص داده است.

۹. "سیاره آبی ۲"

مستند "سیاره آبی ۲"‌ محصول سال ۲۰۱۷ در قالب یک فصل هشت قسمتی با روایت "دیوید اتنبرو"‌ به کاوش در اعماق اقیانوس‌ها برای به تصویر کشیدن موجودات نادر و عجیب، در کنار مطرح کردن مشکلات این بخش از سیاره می‌پردازد.

"سیاره آبی ۲"،‌ برنده یک جایزه "‌امی"‌و هشت جایزه معتبر تلویزیونی دیگر است.

۱۰. "سیاره ما"‌

مستند"سیاره ما"‌ که محصول سال ۲۰۱۹ است،‌ وسعت گوناگونی موجودات مختلف جهان را با کاوش در عمیق‌ترین اقیانوس‌ها، پهناورترین صحراهای آفریقا و مرموزترین جنگل‌های جنوبی آمریکا معرفی می‌کند. این مستند در هشت قسمت "یک سیاره"، "جهان منجمد"، "جنگل‌ها"‌،‌ " از صحراها و تا علف‌زارها"،‌ "آب‌های جاری"‌ و در قالب یک فصل منتشر شده است.

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۸






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده