رقیب کتاب فروشی های انقلاب نیستیم!

مدیر باغ کتاب با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم رقیب کتاب فروشی های انقلاب باشیم، گفت: انتهای فرایند باغ کتاب، کارآفرینی است.   به گزارش شایان فیلم و به نقل از روابط عمومی باغ کتاب، سید مجید حسینی با اشاره به اینکه پس از ۳۸ سال این اولین بار است که چنین سیاستی برای کتاب در نظر گرفته می شود، اظهار کرد: هدف باغ کتاب تهران، فروش کتاب نیست. ما نمی خواهیم رقیب کتاب فروشی های انقلاب باشیم. ما می خواهیم کاری کنیم که فروش این کتاب فروشی ها افزایش پیدا کند. 

وی عنوان کرد: از ۱۳۵۸ تا کنون عناوین کتاب ما سه برابر شده است. تعداد عناوین کتاب های کشور در سال ۶۵ هزار کتاب است و این آمار برابر با کشورهای فرانسه و ژاپن است. با این حال سرانه مطالعه کتاب در کشور از ۵ تا ۱۲ دقیقه است. چیزی برابر کشورهایی با سطح بسیار پایین. چرا که با تولید و توزیع کتاب سرانه مطالعه افزایش پیدا نمی کند. 

مدیر باغ کتاب ادامه داد: هر چقدر به ویترین کتاب افزوده شود مشکلی حل نمی شود. مصرف کتاب در نظام آموزش و پرورش باید افزایش پیدا کند. سیستم آموزش و پرورش و نظام آموزشی به گونه است که بچه کلاس اول روزانه ۲۰ صفحه کتاب می خواند ولی یک دانشجو ۱۰ صفحه مطالعه دارد. در سیستم آموزشی اتفاقی افتاده است که بچه ها از کتاب دور شده اند. 

حسینی تصریح کرد: در هند ۱۶۰۰ دانشگاه ولی در ایران ۲۴۰ دانشگاه داریم. در حالی که فقط در شهر کلکته ۲۸ مجموعه شبیه به باغ کتاب و مربوط به علم و آموزش دارند. باغ کتاب به جای اینکه تولید و توزیع کتاب داشته باشد مصرف کتاب را افزایش می دهد. ما باید از مطالعه ۵ دقیقه در روز به ۲۸ دقیقه برسیم و این استاندارد جهانی است. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر میانگین مطالعه در تهران ۱۵ دقیقه است و ما تا ۲۸ دقیقه هنوز فاصله داریم. اولین قدمی که برداشته شد برگزاری جشنوراه یاد یار مهربان بود. به جای اینکه به مدارس تهران کتاب دهیم به دانش آموزان کتاب دادیم و سرانه مطالعه در دانش آموزان افزایش پیدا کرد. چون به بچه مالکیت دادیم و مطالعه را برای آن ها تبدیل به بازی کردیم. 

 مدیر باغ کتاب با اشاره به اینکه باید سیاست تولید را کنار بگذاریم و کاری کنیم که مصرف افزایش پیدا کند، افزود: ما حتی تصمیم نداریم با بخش خصوصی رقابت کنیم. تمام بخش های باغ توسط بخش خصوصی اداره می شود. این مجموعه با ۴۰ کارمند اداره می شود و این تعداد افزایش پیدا نمی کند.   وی با اشاره به اینکه ۱۳هزار ناشر در کشور داریم، تصریح کرد: دو برابر آمریکا ناشر داریم. ولی تعداد ناشران کمکی به افزایش سطح مطالعه نمی کند. کتاب راهی جز علم ندارد. بچه ها باید به علم علاقه مند شوند و اگر بخواهیم بچه به علم علاقه مند شود باید علم را کاربردی کنیم. 

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده