رونقی که اینترنت نگذاشت در گیشۀ سینما پا بگیرد

علیرضا مرادی: بر خلاف تابستان امسال، عموماً این فصل گرم سال برای سینما فصل پُررونق و خوبی به حساب می‌آید. اما حالا بعد از گرمایی که فقط در هوای تابستان ۹۸ ماند و به گیشه هیچ‌وقت نرسید پاییز سینما هم دستخوش قطعی اینترنت شد و گیشه داغ خیلی زود سرد شد.

اینکه تابستان، فصل رونق سینماست و اینکه چرا امسال فیلم‌های سینمایی در تابستان خوب نفروختند حتما دلایل بسیاری دارد. اما در یک نگاه کلی احتمالا همزمانی ایام سوگواری ماه محرم و صفر در افت فروش سینماها بی‌تاثیر نبوده است. ولی مگر این موضوع قابل پیشبینی نبود و اینکه با یک مدیریت درست و اکران آثار مرتبط، نمی‌شد تا حدودی کاهش فروش سینماها را کنترل کرد؟

خب پاسخ به این سوال هم می‌تواند در چند موضوع خلاصه شود. مثلا اینکه فیلم‌های با کیفیت و به اصطلاح پُرفروش همسو با حال و هوای محرم نداشته‌ایم. و یا اینکه چند سالی است که عموما آثار کمدی در سینمای ایران پرمخاطب می‌شوند.

هر چند این پاسخ‌ها به نظر می‌تواند محتمل باشد اما بسیاری از سینماگران همواره به نوع چیدمان نمایش فیلم‌ها در دوره‌های مختلف اکران اعتراض داشته‌اند که مثلا چرا همزمان چندین فیلم به اصلاح مخاطب خاص که حتما با استقبال مواجه نمی‌شود با هم اکران می‌شوند. یا اینکه در برخی از دوره‌ها هیچ فیلم کودکی نمایش داده نمی‌شود، اما همین الان همزمان سه فیلم کودک در حال نمایش است.

به زعم منتقدان این نوع بی‌سلیقگی در انتخاب و چینش همزمان فیلم‌ها در سینما تاثیر بسیاری بر روی میزان استقبال مخاطبان از هنر هفتم گذاشته و باعث شده در مقاطعی با افت فروش گیشه مواجه شویم.

حالا از همه این عوامل داخلی متاثر در فروش سینماها که بگذریم، ما دوم فصل پاییز و اکران دو فیلم کمدی در کنار آثار در حوزه کودک و نوجوان و فیلم چند بار توقیف شده خانه پدری، داشت دوباره گیشه سینما را داغ می‌کرد که به یک باره قطعی اینترنت و اعتراض به گرانی بنزین بر فروش فیلم‌ها تاثیر گذاشت، تا حدی که میزان فروش تمامی آثار در حال اکران را به نصف تقلیل داد.

حتما برآورد میزان کاهش فروش سینما در زمان قطعی اینترنت چندان سخت نیست و شاید با یک حساب سرانگشتی بتوان گفت که سینمایِ نحیف شده این روزها در گیشه چقدر متضرر شده است، اما جدای از این مسئله آنچه مهم است اینکه باید با مدیریت درست و پیش‌بینی از زمان مناسب برای نمایش هر فیلمی دست به اکران آثار زد تا مثلا در زمان آغاز بازگشایی مدارس و دقیقا زمانی که دانش‌آموزان درگیر روزهای ابتدایی مدرسه هستند چند فیلم کودک اکران نشود. یا مثلا اکران نشدن همزمان دو فیلم کمدی و پُرفروش. و از این دست تصمیمات که اگر بنزین هم گران نشود اینترنت هم با سرعت بالا وصل باشد با این بی‌سلیقگی در اکران توفیقی در گیشه حاصل نمی‌شود.

البته به اعتقاد برخی از کارشناسان نیز سیاست‌های حمایتی در فرهنگ همواره باید وجود داشته باشد و از مدتی قبل نیز از شورای عالی اکران خبر رسیده بود که قرار است برای جبران فروش پایین و مخاطب کم چند ماه قبل سینما نسبت به سال قبل، تمهیدی تازه اندیشیده شود.

حالا به نظر می‌رسد این روزها بهترین زمان برای اجرایی کردن حمایت از سینما و تدارک لازم برای اجرای طرح تخفیف‌های خاص به مخاطبان سینما است و موضوعی که باید بیش از بیش مورد توجه مدیران سینمایی قرار گیرد.

 

برچسب ها:

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۳ آذر ۱۳۹۸






نظرات کاربران





معرفي فيلم هاي روي پرده