از حامد همایون تا مهرداد جم و پرواز همای/تمام خوانندگان ایرانی که اسم و فامیل فِیک دارند!

امروزه عرصه هنر موسیقی در ایران به گونه‌ای است که شب می‌خوابیم و صبح با انبوهی خواننده جدید و البته جوان مواجه می‌شویم. برخی از آن‌ها هم ره صد ساله را یک شبه سپری می‌کنند و به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کنند و هواداران زیادی را برای خود دست‌وپا می‌کنند. در این میان، تعدادی از آن‌ها برای ایجاد جذابیت بیشتر، از نام‌های مستعار برای معروفیت خود استفاده می‌کنند که در این مطلب قصد داریم به تعدادی از آن‌ها بپردازیم.

فرزاد فرخ

فرزاد فرخ، که نام اصلی‌اش فرزاد امید فرخی‌فرد شیرازی می‌باشد، یکی از خوانندگان خوش‌صدای ایرانی است. سبک خاص او طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. او در دهه‌ی شصت در شیراز به‌دنیا آمد و درحال حاضر ساکن تهران می‌باشد. از سال ۱۳۸۰ با کلاس‌های گیتار موسیقی را شروع کرد و سپس به سمت پیانو رفت و ساخت موسیقی و ملودی را آغاز کرد.

فرزاد فرخ با همکاری دوست خود در استودیوی شخصی منزل خود در تهران دو آهنگ با عنوان‌های هوای تو و لبخند را تولید کرد و در کانال تلگرامی خودش آپلود کرد که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت. همین موضوع باعث شد که شرکت آوازینو به وی پیشنهاد همکاری دهد و زیر نظر این شرکت و تیم آوازینو به فعالیت خود ادامه دهد.

اولین آلبوم فرزاد فرخ در سال ۹۷ به نام انرژی مثبت منتشر شد، وی تاکنون بیش از ۱۵ قطعه به صورت رسمی و با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده است. انصافا این اسم و فامیل خیلی بی‌ربط نیست و حداقل خلاصه‌سازی شده!

حامد همایون

سید حامد محمودزاده، با نام هنری حامد همایون، خواننده و آهنگساز ایرانی است. همایون در آغاز توسط پروژه استعداد‌های موسیقی ایران مؤسسه فرهنگی هنری ترانه‌ی شرقی معرفی شد. او با قطعه «چتر خیس» به اوج شهرت رسید. این قطعه با ۲۲ میلیون دانلود جزء بیشترین قطعه‌ی دانلود شده در ایران است.

نخستین حضور همایون در تلویزیون در ویژه برنامه‌ی شب یلدای سال ۱۳۹۵ بود که او به‌طور زنده از برج میلاد برای ویژه برنامه‌ی شبکه پنج اجرا کرد. هم‌چنین اولین آلبوم رسمی او به اسم دوباره عشق ۲۳ دی ۱۳۹۵ منتشر شد که پرفروش‌ترین آلبوم سال ۱۳۹۵ بوده است. حامد همایون در تور کنسرت آمریکا خود با فروش ۱۴۰۰۰ بلیط در سالن فوروم لس آنجلس رکورد پرفروش‌ترین بلیط کنسرت خواننده‌ای ایرانی در کشور ایالات متحده آمریکا را از آن خود کرد. رکوردی که پیشتر دست محسن یگانه بود.

او در سال ۱۳۹۷ به انزوا رفته و بلیط‌هایش دیگر زیر یک دقیقه تمام نمی‌شوند. فروش بلیط‌ها در دو سانس طی حدود دو ماه، نشان از افول حامد همایون دارد.

حمید هیراد

حمید حسین‌زاده، با نام هنری حمید هیراد، متولد ۱ بهمن ۱۳۷۰ در چابکسر و خواننده‌ی موسیقی پاپ اهل ایران است. او یکی از آثار سنتی خود را به مدیرعامل شرکت «آوازینو» ارسال کرد و پس از پذیرفته شدن، همکاری‌اش را با این شرکت آغاز نمود. او پس از یک سال در اواخر سال ۱۳۹۵ کار موسیقی را رسماً آغاز کرد.

اولین آهنگ وی با گروه پازل بند در کنار علی رهبری و آرین بهاری در ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ با نام «بی‌تاب» منتشر شد. در اردیبهشت ۱۳۹۶ آهنگ مستقل وی با نام «مستم کن» روانه‌ی بازار شد. در تیرماه ۱۳۹۶ آهنگ «دلارام» را به همراهی پازل بند منتشر کرد که مورد استقبال طیف گسترده‌ای از مردم قرار گرفت.

هیراد مورد انتقاد برخی محافل هنری قرار گرفته و بعضی منتقدان و شاعران او را به سرقت ادبی متهم کرده‌اند که او از اشعار مولانا، سیمین بهبهانی و شهریار استفاده کرده، اما نام خود را به عنوان ترانه‌سرا ثبت کرده‌است. هیراد در بیانیه‌ای گفته که در بخش معرفی آثار، به‌خصوص در قطعات جدیدتر، منبع را ذکر کرده و سعی کرده از ترانه‌سرا اجازه بگیرد. در اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد که وی به سرطان خون مبتلا شده و سه سال است که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.

پرواز همای

 پرواز همای با نام پیشین سعید جعفرزاده احمد سرگورابی متولد ۲۰ بهمن ۱۳۵۸ در احمدسرگوراب، از خوانندگان ایرانی در موسیقی سنتی ایرانی است. پرواز همای برای ورود به دنیای موسیقی ایران و اجرای سروده‌ها و آهنگ‌های خود در سال ۱۳۸۵ گروه مستان را راه اندازی کرد و با استفاده از سوژه‌های تازه در شعر و رنگی متفاوت از موسیقی و استفاده از نوازندگان چیره‌دست و با اجرا در تالار وحدت و کاخ نیاوران در کمترین زمان به شهرت بسیار بالایی دست پیدا کرد و خیلی زود برای اجرای کنسرت‌های بزرگ به آمریکا و اروپا دعوت شد.

 او همراه با گروه مستان که مجموعه‌ای از نوازندگان ساز‌های ایرانی هستند، به اجرای کنسرت می‌پردازد. همای همچنین خواننده گروه ارکسترال به آهنگسازی شهرداد روحانی در آمریکا بوده‌است. او ترانه‌هایی را به زبان‌های گیلکی و تالشی نیز اجرا کرده و اپرا‌هایی را هم به روی صحنه برده‌است.

آرون افشار

وحید افشار با نام هنری آرون افشار امروزه به یکی از پرطرفدارترین خوانندگان پاپ ایرانی تبدیل شده است. آرون افشار در تاریخ ۱ تیر ماه سال ۷۷ در شاندیز مشهد متولد شد.

او از کودکی به موسیقی علاقه‌مند بوده و ساز تخصصی او گیتار می‌باشد. او از ۷ یا ۸ سالگی، با گیتار فراگیری موسیقی را شروع کرد و در کنار آن به فراگیری پیانو نیز پرداخت. افشار به‌طور جدی از سال ۱۳۹۶ وارد عرصه موسیقی شد.

وی توانست با آهنگ جانم باش به محبوبیت دست یابد و در ۲۸ دی ماه ۹۸ اولین کنسرتش را در سالن میلاد نمایشگاده بین المللی تهران برگزار کرد.

مهراد جم

از جمله هنرمندان نوظهور که در مدت کوتاهی هم موفق شده است، مهراد جم است که در کمتر از یک ماه و با انتشار دو تک‌آهنگ سروصدای زیادی به‌پا کرده است.

نام اصلی او محسن سعیدی‌کیا است و در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۷۶ در شهر آبادان متولد شده است. این خواننده جوان در حال حاضر ساکن شهر تهران است. در مورد اولین فعالیت هنری به‌صورت جدی مهراد جم باید به ترانه سرایی و آهنگ سازی قطعه میثم ابراهیمی به نام «جان جان» در بهمن سال ۹۷ اشاره کرد. سپس قطعه «شمال» که نخستین آهنگ مهراد جم به شمار می‌رود نیز در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸ منتشر شد و می‌توان گفت اوج به شهرت رسیدن او به انتشار این آهنگ برمی‌گردد. قطعه بعدی این خواننده جوان هم به نام «غمت نباشه»، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت منتشر شد، یعنی ۲۱ روز بعد از انتشار نخستین تک آهنگ او!

به این ترتیب او در فاصله زمانی کمتر از یک ماه و با داشتن فقط دو آهنگ توانست در شبکه‌های اجتماعی نامی به‌هم زند و حتی موتور‌های جستجوگر گوگل را هم به خود مشغول کند.

حامد هاکان

حامد ذاکری ملقب به حامد هاکان، متولد ۱۷ مرداد ۱۳۶۲ در شهرری، معروف به دی جی حامد هاکان، خواننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده سبک پاپ اهل ایران بود.

حامد هاکان در یک خانواده مذهبی به‌دنیا آمد و از سن ۶ سالگی خواندن را با اشعار مذهبی شروع کرد و بیشتر به سبک سنتی مشغول بود، اما در ۱۶ یا ۱۷ سالگی به موسیقی پاپ روی آورد.

پدر وی محمدعلی ذاکری از روحانیون شهرری است. وی بعد از سال‌ها فعالیت در عرصه موسیقی سرانجام در سال ۱۳۹۳ موفق به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. گرچه در طی حیاتش هیچگاه آلبومی به صورت رسمی از او وارد بازار نشد اما در تابستان سال ۱۳۸۳ اولین آلبوم خود را با نام قاتل حرفه‌ای با ۱۲ ترک به صورت اینترنتی منتشر کرد.هاکان در عصر چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ در سن ۳۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

برچسب ها:

تاریخ نشر مطلب:
سه شنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۹






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده