فیلمبرداری «سینما؛ نگاتیوهای سوخته» ادامه دارد

کارگردان سینمای مستند از فیلمبرداری مستند «سینما؛ نگاتیوهای سوخته» خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا در حین ساخت این مجتمع رایزنی‌هایی برای تبدیل سینماهای متروکه به مجتمع‌های سینمایی داشته باشیم.امیرحسین گوران کارگردان فیلم مستند در گفت‌وگو با فارس ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: محور اصلی این فیلم زندگی و تنهایی افرادی از سینما است که کمتر به آنها توجه شده است. آپارتچی‌ها در واقع تافته جدا بافته شده و رسم روزگار اینطور بوده که در اتاق تاریک بالای سالن سینما به تماشای شور و اشتیاق اهالی سینما بنشینند و کسی حتی برایشان دست تکان ندهد

وی در ادامه افزود: مستند «سینما؛ نگاتیوهای سوخته» راجع به زندگی دو آپاراتچی‌ قدیمی سینما در زمانی است که سینما با نگاتیو و پوزیتیو کار می‌کرده است هنوز سینماهای قدیم فعال بوده و ورشکستی به معنای کنونی شکل نگرفته بود. این مستند تا زمانی که کارها دیجیتال می‌شود و سینماها بسته می‌شود و این افراد از کار بیکار می‌شوند ادامه می‌یابد چرا که این افراد دیگر قدرت اینکه خود را ارتقاء بدهند نداشتند.گوران با بیان اینکه  درشرایط فعلی سینماهایی مثل لاله زار متروکه شده است یا سینما خورشید، نادر و سینما رکس از قدیم هستند، افزود: ما تصاویری از سینما خورشید داریم که آن زمان فعال بود و با آپارتچی آن دوره هم درباره‌اش صحبت کردیم.

گوران یادآور شد: یکی از این افراد اکبر رستم زاده معروف به اکبر آسیا و دومی منصور ابراهیمی معروف به منصور کاپری است،  آپارتچی‌های قدیم سینما همه لقب داشته‌اند مثلا سینما بهمن قبلا سینما کاپری بوده و منصور کاپری قبلا سال‌های سال آنجا کار می‌کرده است شاید او در سینماهای دیگر هم کار کرده باشد اما در این سینما لقب گرفته است.وی اظهار داشت: در این فاصله که دوربین می‌چرخد و به زندگی این دو می‌پردازد به بازیگران قدیمی سینما که بیکار شدند، کارگردانانی مثل مسعود کیمیایی، علیرضا رییسیان یا ناصر تقوایی و .. رسیدیم.

وی در پاسخ به این سوال که این فیلم از چه زمانی جلوی دوربین رفته است، توضیح داد: فیلمبرداری اوایل سال 96 و پژوهش کار از تابستان 95 آغاز شده ، ما با خود خانه سینما و کتابخانه ملی و موزه سینما و خانه ملی سینما وزارت ارشاد و ... کار کردیم.

گوران افزود: در حال حاضر فیلمبرداری چهل درصد کار انجام شده است و همینطور که کار مرحله‌ای پیش می‌رود مشکلاتی هم داریم مثلا سینما لاله زار متروکه شده و وقت زیادی می‌برد یکی دیگر از کارهای ما این است که چند تا از سینماهایی که وسعت بیشتری داشتند از سوی وزارت ارشاد و خانه سینما پیگیری می‌کنیم تا تبدیل به مجتمع سینمایی شود و از حالت متروکه بیرون بیاید و این می‌تواند یکی از نتیجه گیری‌های این مستند باشد تا کار احیا شود.

وی با اشاره به اینکه ما الان به غیر از سینما قدس، یک سینمای دیگر هم پایینتر از میدان ولیعصر داریم که زمان جنگ تبدیل به داروخانه می‌شود اما ماهیت آن مجتمع سینمایی بوده است، توضیح داد: احتمالا هشتاد درصد برای جشنواره فیلم مستند سال آینده فیلم آماده می‌شود امسال قرار بود به جشنواره برسد اما چون قرار بود دقیق تر کار کنیم، آماده نشد اما انشاءالله به سال آینده برسد.

وی با بیان اینکه در طول کار با اقشاری که در این سال‌ها دیده نشدند ، روبه رو شدند، یادآور شد: هیچ زمان اسمی از بچه‌های فنی برده نمی‌شود، کارگردان کار وقتی جایزه می‌گرفت هیچگاه از عوامل دیگر تشکر می‌کرد حتی از کسانی که آپاراتچی و نمایش دهنده فیلم بودند، کسانی که مراقب بودند پوزیتیو ها آتش نگیرند چون اگر  آتش می‌گرفت هیچگاه فیلم آن کارگردان در جشنواره‌ها راه پیدا نمی‌کرد. گوران همچنین افزود: مستند ما تلاش کرده پرسشگر باشد و درباره آپاراتچی ها مطالبه دارد ، تا بحال کسی درباره اش صحبت نکرده حتی کارگردان امروز معنای آپارتچی را به معنای درست نمی‌داند چرا که زرق و برق فیلمسازی جدید چشمش را گرفته است.

تاریخ نشر مطلب:
شنبه، ۰۹ دی ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده