کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟

ساناز قنبری

هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فرصت و احساس نیکوکاری و نوعدوستی در بین مردم افزایش می‌یابد. در بین مردمی که همیشه و در هر زمان همگام و همراه نیازمندان هستند خیلی از آدم‌های مشهور مثل هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان و... هم هستند که به دور از هر گونه بزرگنمایی تبلیغاتی، بخشی از اعتبار و دارایی‌شان را خرج امور خیریه می‌کنند.

ظرفیت سلبریتی‌ها یا همان ستاره‌ها ـ بخصوص از نوع سینمایی‌اش‌ـ در سطح داخلی و خارجی به قدری زیاد است که قطعا هر کار مثبتی که انجام بدهند می‌شود سرمشقی برای مردم و دیگر فعالان اجتماعی.

 

مهتاب کرامتی، سفیر یونیسف

مهتاب کرامتی علاوه بر این‌که در سینما و تلویزیون یک چهره دوست‌داشتنی و محبوب است، سال‌هاست به عنوان سفیر یونیسف در ایران فعالیت‌های متعددی دارد و از هیچ کوششی در انجام وظایف انسانی خود دریغ نمی‌کند. البته او به غیر از این‌که سفیر یونیسف است فعالیت‌های اجتماعی دیگری نیز دارد.

درباره سایر فعالیت‌های مهتاب کرامتی می‌توان به حضور در کمپین هنرمندان برای روز درختکاری، برنامه‌های خیریه مختلف مانند بازارچه‌های نوروزی، کمپین‌هایی درباره ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، جشنواره‌های خوراکی خیریه‌ای با عنوان «با دستان کوچک خانه‌ای بزرگ بسازیم»، سفیر یاری بیماران ام‌اس، همکاری با انجمن ام‌اس ایران، فعالیت در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و همکاری با یونیسف در راستای حمایت از حقوق کودکان در خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره کرد. با برشمردن تک‌تک این موارد می‌توان مدعی شد مهتاب کرامتی یکی از فعال‌ترین چهره‌های سرشناس در زمینه برنامه‌های خیریه و اجتماعی است.

 

محمدحسین لطیفی، موسسه خیریه «روز سوم»

محمدحسین لطیفی، کارگردان سریال‌هایی مانند «وفا» و «صاحبدلان» بعد از تولید فیلم سینمایی «روز سوم»، همراه با تهیه‌کنندگان این فیلم یعنی علیرضا جلالی و حمید آخوندی تصمیم گرفتند بخشی از عواید این فیلم را به راه‌اندازی یک موسسه خیریه اختصاص دهند. این طور شد که موسسه «روز سوم» در سال 88 از سازمان بهزیستی مجوز فعالیت گرفت و کارش را آغاز کرد.هدف این موسسه کمک به تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان بی‌سرپرست و بد سرپرست تا مقطع لیسانس است.

 

نیوشا ضیغمی، انجمن حامیان کودکان کار و خیابان

نیوشا ضیغمی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون سفیر انجمن حامیان کودکان کار و خیابان است که با شعار «به امید روزی که جامعه‌ای عاری از کودک کار و خیابان داشته باشیم» به این انجمن کمک می‌کند.

انجمن حامیان کودکان کار و خیابان با هدف تحت پوشش قرار دادن کودکان آسیب‌دیده مانند کودکان کار، خیابان، پناهنده، محروم و نیازمند و همچنین به منظور آشنا کردن جامعه با این معضل اجتماعی در سال 81 تاسیس شد.

الان انجمن حامیان کودکان کار و خیابان در چهار مرکز آق تپه، حصارک، سرآسیاب و حرفه‌آموزی فعالیت می‌کند و نزدیک به 700 نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

الهام حمیدی و پوریا پورسرخ، خیریه «روشنای امید»

الهام حمیدی و پوریا پورسرخ از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون هر دو سفیر خیریه «روشنای امید» هستند. البته الهام حمیدی با عنوان سفیر مهربانی و پوریا پورسرخ با عنوان سفیر مبارزه با استعمال دخانیات در آنجا مشغول به فعالیت هستند.

این خیریه از بچه‌هایی که بعد از 17 سالگی از بهزیستی ترخیص می‌شوند حمایت می‌کند و اشتغال و آموزش مهارت‌های زندگی هم از دغدغه‌های دیگر خیریه «روشنای امید» برای این کودکان رها شده است.

 

آتیلا پسیانی، انجمن خیریه حامیان کودکان نقص ایمنی

آتیلا پسیانی فرزند مرحوم جمیله شیخی سال‌هاست دستی بر انجام کارهای خیر دارد. او به عنوان سفیر انجمن خیریه کودکان نقص ایمنی انتخاب شد تا توجه بیشتری را به این انجمن و کودکان مبتلا به نقص ایمنی جلب کند.

بیماری نقص ایمنی در کودکان، یک بیماری دردناک و هزینه‌بر است که در خاورمیانه به دلیل ازدواج‌های فامیلی شیوع بیشتری دارد و از علائم بارزش عفونت‌های مکرر ریوی، سینوزیت، گوش، استخوانی و مننژیت است.

انجمن خیریه حامیان کودکان نقص ایمنی، به منظور حمایت از این بیماران در سال 90 تاسیس شد و تلاش کرد تا سه مرحله اساسی تشخیص، پیشگیری و درمان روی بیماران نقص ایمنی با آگاهی و دقت بیشتری انجام شود.

 

کتایون ریاحی، موسسه «کمک»

کتایون ریاحی، بازیگر معروف سینما و تلویزیون که هنوز هم بازی خوبش در سریال «یوسف پیامبر» در ذهن اکثر مردم باقی مانده سال 91 و در جزیره کیش موسسه خیریه «کمک» را تاسیس کرد.

هدف اصلی تاسیس این بنیاد، کمک به کودکان ناشنوای مادرزادی است که با جراحی کاشت حلزونی گوش از شنوایی برخوردار می‌شوند و می‌توانند مانند هم‌سن و سال‌هایشان در مدارس عادی تحصیل کنند.

بزرگ‌ترین هدف موسسه کمک ، شناسایی و کمک به این کودکان بیمار است. همچنین این بنیاد به خدمات مشاوره، مددکاری، برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی، ترجمه و انتشار متون روان‌شناسی، برگزاری کنسرت، تئاتر و فعالیت‌های پژوهشی نیز می‌پردازد.

بهرام رادان، مبارزه با گرسنگی

سال 89 بود که بهرام رادان به‌ عنوان اولین سفیر ایرانی برنامه جهانی غذا در مبارزه علیه گرسنگی منصوب شد. در همان زمان رادان طی گفت‌وگویی اعلام کرد: «می‌خواهم سهمی در تلاش جهانی برای ساختن دنیایی عاری از گرسنگی داشته باشم.»

بازدیدهای میدانی از پروژه‌های برنامه جهانی غذا یکی از فعالیت‌های بهرام رادان بوده است. در آن مقطع زمانی، برنامه جهانی غذا برای 22 میلیون کودک دانش‌آموز در 70 کشور دنیا که نیمی از آنها دختر بودند، وعده غذایی فراهم می‌کرد البته در کنار بهرام رادان که از ایران به‌ عنوان سفیر انتخاب شد چهره‌هایی مانند کاکا، رونالدینیو و درو بریمور هم در مقاطع زمانی خاصی برای پیشبرد برنامه جهانی غذا تلاش‌های بسیاری کردند.

 

مهناز افشار؛ کمپین «بدسرپرست تنهاتر است»

مهناز افشار، بازیگر پرطرفدار سینما در خیریه‌های متعددی برای حمایت از افراد نیازمند حضور پیدا می‌کند، اما جدی‌ترین فعالیت اجتماعی افشار را می‌توان در موضوع کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» برشمرد.

این کمپین برای حمایت از کودکان بدسرپرست با هدف آشنایی مردم با مفهوم بدسرپرستی و درخواست از قانونگذاران برای حمایت از کودکان بی‌پناه که تحت شکنجه خانواده‌های بی‌کفایت خود قرار می‌گیرند تشکیل شده است. کمپین «بدسرپرست تنهاتر است» برنامه‌های خود را با کمک هنرمندان پیش می‌برد که شاید مهناز افشار فعال‌ترین عضو حاضر این کمپین باشد.

حمید فرخ‌نژاد و بیماری های نادر

حمید فرخ‌نژاد از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ایران است که چند سالی است وارد عرصه فعلان اجتماعی شده و حضور او امروز در قامت سفیر حسن‌نیت بیماری‌های نادر بر کسی پوشیده نیست.

براین اساس علی داوودیان، مدیرعامل این بنیاد خیریه در گفت‌وگویی اعلام کرد: «ما از آدم‌هایی که مردمی هستند و دغدغه‌های جامعه برایشان اهمیت دارد، خواستیم قدم‌رنجه کنند که خوشبختانه حمید فرخ‌نژاد با یک تماس، دعوت ما را قبول کرد.»

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران




    زهرا ۰۱:۱۳ - ۹۹/۰۹/۰۶

    به منم کمک کنید

    ن ۰۱:۰۸ - ۹۷/۰۵/۰۷

    با سلام خدمت مسیولین و یاری دهندگان پس چه کسی کمک ماهایی بکنه که مسئولیت زندگی را بدون هیچ پشت و پناهی شروع مکنند و با این اوضاع مملکت به مشکل میخوریم با یه دنیا قرض و وام زندگیمونو شروع کردیم........


معرفي فيلم هاي روي پرده