انحصارطلبی صداوسیما کار دست «VOD»ها داد
ایرنا نوشت: صداوسیما که همیشه مانند تکفرزند نازپرورده بوده و با هر بچه تازه متولدی، موقعیتش را در خطر میبیند، از همان اول نه فقط با VODها که با کل صنعت ویدیوی استریم در کشور سر ناسازگاری گذاشت و سودای کنترل همه آنها را در سر داشت.
در هفتههای گذشته پس از کشمکشی چند ساله، صداوسیما توانست کنترل سرویسهای VOD را که پیش از این در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، به دست خود بگیرد. سامانههای ارائه کننده این سرویس که به دستور نهادهای قضایی ناگزیر مجبور به دریافت مجوز از صداوسیما شدهاند، در نامهای مشترک از دادستانی کل کشور برای دریافت مجوز طلب مهلت یک ماهه کردهاند.این دستاورد صداوسیما حاصل سالها بحث و جدل بر سر کنترل انواع تلویزیونهای اینترنتی بوده است که این سازمان همیشه آن را حق خود میدانسته اما وزارت ارشاد و صاحبان این تلویزیونها که در سوی دیگر این ماجرا ایستادهاند، این کار را انحصارطلبی میدانند.
VOD چیست؟
VOD مخفف عبارت Video on Demand به معنای «برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده» است. این سامانه جایگزینی است برای تلویزیونهای سنتی که برنامهها را طبق زمانبندی پخش میکردند. VOD آمد که دیگر کسی مجبور نباشد رأس یک ساعت معین پای دستگاه گیرنده بنشیند و نتواند تا پایان برنامه از جایش تکان بخورد. این سرویس در دهه ۱۹۹۰ میلادی راهاندازی شد و از آن زمان به بعد کاربرانش توانستند هر ساعت از شبانهروز که اراده کنند، ویدئوی مورد نظرشان را ببینند و هر وقت هم که حوصلهشان سر رفت یا کاری برایشان پیش آمد، با یک کلیک، ویدئو را متوقف و تماشایش را به وقتی دیگر موکول کنند.
تلویزیونهای VOD محتوای متنوعی از فیلم و سریال تا برنامههای آموزشی را برای کاربرانشان فراهم میکنند؛ بخشی از این محتوا محصول خودشان و بخشی دیگر هم محصول شرکتهای تولید محتوای ویدئویی است. نتفلیکس از نمونههای جهانی و نماوا و فیلیمو از نمونههای ایرانی VOD هستند که درآمدشان را با حق اشتراک تأمین میکنند.
در سال ۱۳۹۴ VOD وارد ایران شد. حجتالله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی کمی قبلتر از ورود این سامانه به ایران، آن را اتفاقی بزرگ در سینمای ایران خوانده بود و گفته بود: «اقتصاد سینما با VOD دگرگون خواهد شد و در بستر آن، جایی برای دیدهشدن سینما شکل میگیرد.» مصطفی ابطحی هم که در آن زمان مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری بود، گفته بود که به شرط درک و اجرای درست این سیستم، VOD در سینما انقلابی ایجاد خواهد کرد. با این حال از همان آغاز فعالیت این سامانه دعوا بر سر اینکه مجوز ارائه دهندگان این سرویس را وزارت ارشاد باید بدهد یا صداوسیما آغاز شد.
چه کسی باید مجوز بدهد؟
صداوسیما مانند فرزندی که تا دیروز تک فرزند و ناز پرورده بوده و حالا آمدن بچه تازه به خانواده، موقعیتش را به خطر انداخته است، از همان اول نه فقط با VODها که با کل صنعت ویدیوی استریم در کشور سر ناسازگاری گذاشت و سودای کنترل همه آنها را در سر داشت.
صداوسیما خود را مالک انحصاری تمام فضای صوتی و تصویری کشور میداند و استنادش هم به اصلهای ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی است. در سال ۱۳۷۹ که مسئولان کوی دانشگاه تهران قصد ایجاد یک تلویزیون مداربسته داخلی را برای کوی داشتند، صداوسیما کار را به گرفتن استفساریه برای این دو اصل از شورای نگهبان کشاند و طبق آن استفساریه «انتشار و پخش برنامههای صوتی و تصویری از طریق سیستمهای فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبر نوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیویی و کابلی غیر از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل ۴۴ است». بر سر این استفساریه و اینکه کدام محتوا فراگیر است باز مناقشههایی ایجاد شد که حالا جدیتر از همیشه مطرح است.
دولت معتقد است قوه مجریه باید این مجوزها را صادر کند، اما صداوسیما ادعا میکند که تأسیس و راهاندازی شبکههای خصوصی به هر نحو مغایر با قانون اساسی بوده و تولید و انتشار محتوای رسانهای صرفنظر از هر نوع تکنولوژی برای مردم تنها در انحصار صداوسیما است.
این جدل در مقاطع مختلف در جریان بوده است. محمدمهدی حیدریان، رئیس سابق سازمان سینمایی در گفتوگویی با ایلنا گفته است: «صدور مجوز برای امور اجرایی فقط وظیفه قوه مجریه است و سازمان صداوسیما همان زمانی که قصد داشت شرکت سروش را تأسیس یا محصولاتش را از طریق ویدیو یا نوار کاست عرضه کند، از ارشاد مجوز میگرفت.»
محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در آستانه راهاندازی VOD درباره مجوز صداوسیما برای این سامانه گفته بود: «صداوسیما برای برنامههایی که مالکیتش را در اختیار خود دارد، میتواند مجوزهای لازم را بدهد.»
با همه این انتقادها، صداوسیما تعریف صوت و تصویر فراگیر را با بیشترین محدودهاش میخواهد و با ورود تلویزیونهای اینترنتی به ایران تلاش کرد تا این تلویزیونها را به اختیار یا حداقل کنترل خود دربیاورد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و حتی نهادی را به نام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به راه انداخت.
در مقررات نحوه فعالیت رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که این سازمان مجری آن است، موارد جالبی به چشم میخورد. از جمله اینکه در ماده ۱۵ فصل سوم آن آمده است که «ارائه هرگونه خدمات پخش زنده در رسانههای موضوع این مقررات حسب مورد، فقط با مجوز سازمان و بر اساس ضوابط خاص آن انجام میشود»؛ این مجوز در حالی باید اخذ شود که قبلاً آن رسانه از سازمان صوت و تصویر فراگیر مجوز فعالیت گرفته است.
محمد صراف، رئیس انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین درباره نظارت سازمان صوت و تصویر فراگیر گفته است: «سعی بر این است تا نظارتها سختگیرانه نباشد؛ مثلاً پیشنهاد میشود اگر وزارت ارشاد مجوز فیلمی را داده است، سازمان صوت و تصویر فراگیر نیز این مجوز را قبول داشته باشد تا موازیکاری نشود.»
در ادامه اقدامات صداوسیما برای تسلط بیشتر بر صنعت استریم، کمیسیون فرهنگی مجلس دوم اردیبهشت ۱۳۹۷ ماده چهار طرح خط مشی، اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما را تصویب کرد که بر اساس آن «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست و در صورت تصویب در جلسه علنی مجلس، اجرایی میشود.»
این طرح با مخالفت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روبهرو شد که میگفت انحصار صداوسیما فقط باید محدود به بحث تلویزیون اینترنتی(IPTV) باشد و نباید این انحصار به VODها هم تسری پیدا کند.
آذری جهرمی در گفتوگوی خود با ایرنا خبر از این داده بود که صداوسیما علاوه بر اخذ ضمانتنامهها و تعهدات، از فعالان عرصه صوت و تصویر خواسته ۵۰ درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند.
خود VODها هم ترجیح میدهند مجوزشان را از وزارت ارشاد بگیرند تا از صداوسیما؛ هم به دلیل هزینههای پایینترش و هم به این دلیل که وزارت ارشاد معمولاً در اعمال سانسور سختگیری کمتری دارد.
اینجا آخر بازی است؟
حالا در ظاهر این مناقشه با پیروزی صداوسیما به نقطه پایان خود رسیده است؛ نهادهای قضایی به گردانندگان سرویسهای VOD دستور دادهاند از صداوسیما مجوز بگیرند و در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد. با این حال، این پایان ماجرا نیست. صداوسیما همین حالا هم قافیه را در عرصههای زیادی باخته است و روزانه در شبکههای اجتماعی محتوای ویدئویی گستردهای تولید میشود که صداوسیما توان کنترل آن را ندارد و هرچه فناوری گسترش پیدا میکند، کار صداوسیما هم برای حفظ انحصارش سختتر میشود.
باید به تماشای این بازی نشست و دید ایستگاه آخر یکهتازی صداوسیما کجاست و آیا در آخر این قصه به آرزوی خود برای تسلط بر تمام محتوای صوت و تصویر فراگیر در کشور میرسد یا خیر.
برچسب ها:
- مطالب مرتبط
- مهران مدیری با خودش چند چند است؟!
- چرا همۀ برنامه های سیما شبیه«ماه عسل»شده اند؟
- همۀ شوخی های بامزه و خنده دارِ سریال«نون-خ»
- نسخۀ «پایتخت» در دست سریال سازان تلویزیون!
- ذوق زدگی تلویزیون از آمار خودش دربارۀ خودش!
- سانسور قیمت مسکن و بوسۀ تختی در تلویزیون
- پنج عاملی که تیشه بر ریشۀ برنامه «هفت» زد!
- آقای صداوسیما! موقع هشدار دربارۀ کرونا کجا بودی؟!/ مردم کمدیهای تکراری شما را نمیخواهند!
- سیمرغ زغالین سانسور برای صدا و سیما!
- لطفا در تلویزیون؛ روی اعصاب مردم راه نروید!
نظرات کاربران
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به چند اثر حاضر در جشنواره فیلم فجر
- نگاهی به فیلم «ماجان» / تکرارِ ساختاری منسوخ!
- تمام بازیگرانی که بعد از انقلاب، «ممنوعه» شدند
- ببینید: جشن تولدِ پدرخواندۀ سینمای ایران!
- کچلهای سینما، از جمشید آریا تا صفر کشکولی!
- ماجرای مرگ برادرِترانه علیدوستی درچهارشنبه سوری
- کلیپی که حمید عسکری را ممنوع الفعالیت کرد!
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- ۱۰ بازیگر زن فرانسوی که کارنامه درخشانی دارند
- ساز و کار اصل تخاصم در فیلمنامۀ «ماجرای نیمروز»
- بازگشت ناامیدکنندۀ کارگردان بزرگ به سینما
- معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
- تازه ترین آمار فروش فیلمهای سینمایی
- کمدین های شکستخورده ی 98 سینمای ایران
- تازه ترین تصویر از«دی کاپریو» خبر ساز شد!
- خانم مجری: ۱۰ سال است که ممنوعالتصویرم!
- خواننده های نسل جدید با کدام آهنگ ها معروف شدند؟
- نکات اولیه ای که هر فیلمنامه نویس باید بداند
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- «خانه سینما» از هیچ نامزدی حمایت نمی کند
- پسرِ امین حیایی: خدا نکند معتاد شوم!
- عکسهای چهاردهمین جشن بازیگر خانه تئاتر
- کدام فیلمساز ایرانی، فیلم کرونا را می سازد؟
- برترین فیلمهای احساسی تاریخ سینمامعرفی شدند
- خبرهای جدید از بازیگران فیلم «مست عشق»
- اسپانیا، برزیل و فرانسه بیشترین فیلم را در جشنواره شهر دارند
- سه فیلم به اکران «هنر و تجربه» افزوده میشوند
- «روزی روزگاری در هالیوود» سریال میشود
- آیا سایت های فروش بلیت، تماشاگران را فریب می دهند؟
- 10 فیلمی که حتی مردان را هم به گریه میاندازد!
- برگزاری کنسرت همایون شجریان در لندن
- عکس: مراسم تشییع پیکر حبیب الله کاسه ساز
- عکس/ دیدار محسن چاوشی با خوانندۀ خارجنشین!
- زمان پخش فصل جدید «بچه مهندس» مشخص شد
- اجرای یک پرفورمنس کرونایی در پیرانشهر!
- آلبوم جدیدِ بدلِ «اندی» در ایران مجوز گرفت!
- آنجلینا جولی معشوقه ی شیطان میشود!
- شایعات جنجالی دربارۀ ازدواج بازیگران/ از شریفینیا و رز رضوی تا بنیامین و بهاره افشاری
- اسکار ۲۰۲۳ برای «همه چیز همه جا به یکباره»
- دنباله سریال "دنیای شیرین دریا" بدون پوپک گلدره
- عکس/ ازدواج «دی کاپریو» با یک دختر 20 ساله
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- سرنوشتِ دکورهای میلیاردی سریال «مختارنامه»/ به فیلمبرداران «عروسی» اجاره داده می شود!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- یک بازیگر شمالی: فقط نقش گیلکی به من پیشنهاد میشود!
- عکس متفاوت ترانه علیدوستی درفیلم مهتاب کرامتی
- پخش ۱۴ کنسرت آنلاین برای روزهای قرنطینه خانگی
- برگزاری نمایشگاه عکس فیلم های سینمایی ایران
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- عکسهای اکران خصوصی فیلم «ساعت 5 عصر»
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به چند اثر حاضر در جشنواره فیلم فجر
- نگاهی به فیلم «ماجان» / تکرارِ ساختاری منسوخ!
- تمام بازیگرانی که بعد از انقلاب، «ممنوعه» شدند
- ببینید: جشن تولدِ پدرخواندۀ سینمای ایران!
- کچلهای سینما، از جمشید آریا تا صفر کشکولی!
- ماجرای مرگ برادرِترانه علیدوستی درچهارشنبه سوری
- کلیپی که حمید عسکری را ممنوع الفعالیت کرد!
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- ۱۰ بازیگر زن فرانسوی که کارنامه درخشانی دارند
- ساز و کار اصل تخاصم در فیلمنامۀ «ماجرای نیمروز»
- بازگشت ناامیدکنندۀ کارگردان بزرگ به سینما
- معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
- تازه ترین آمار فروش فیلمهای سینمایی
- کمدین های شکستخورده ی 98 سینمای ایران
- تازه ترین تصویر از«دی کاپریو» خبر ساز شد!
- خانم مجری: ۱۰ سال است که ممنوعالتصویرم!
- خواننده های نسل جدید با کدام آهنگ ها معروف شدند؟
- نکات اولیه ای که هر فیلمنامه نویس باید بداند
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- «خانه سینما» از هیچ نامزدی حمایت نمی کند
- پسرِ امین حیایی: خدا نکند معتاد شوم!
- عکسهای چهاردهمین جشن بازیگر خانه تئاتر
- کدام فیلمساز ایرانی، فیلم کرونا را می سازد؟
- برترین فیلمهای احساسی تاریخ سینمامعرفی شدند
- خبرهای جدید از بازیگران فیلم «مست عشق»
- اسپانیا، برزیل و فرانسه بیشترین فیلم را در جشنواره شهر دارند
- سه فیلم به اکران «هنر و تجربه» افزوده میشوند
- «روزی روزگاری در هالیوود» سریال میشود
- آیا سایت های فروش بلیت، تماشاگران را فریب می دهند؟
- 10 فیلمی که حتی مردان را هم به گریه میاندازد!
- برگزاری کنسرت همایون شجریان در لندن
- عکس: مراسم تشییع پیکر حبیب الله کاسه ساز
- عکس/ دیدار محسن چاوشی با خوانندۀ خارجنشین!
- زمان پخش فصل جدید «بچه مهندس» مشخص شد
- اجرای یک پرفورمنس کرونایی در پیرانشهر!
- آلبوم جدیدِ بدلِ «اندی» در ایران مجوز گرفت!
- آنجلینا جولی معشوقه ی شیطان میشود!
- شایعات جنجالی دربارۀ ازدواج بازیگران/ از شریفینیا و رز رضوی تا بنیامین و بهاره افشاری
- اسکار ۲۰۲۳ برای «همه چیز همه جا به یکباره»
- دنباله سریال "دنیای شیرین دریا" بدون پوپک گلدره
- عکس/ ازدواج «دی کاپریو» با یک دختر 20 ساله
- نگاهی به دو فیلم جنجالی که بر اساس زندگی قاتل زنان خیابانی ساخته شده اند
- سرنوشتِ دکورهای میلیاردی سریال «مختارنامه»/ به فیلمبرداران «عروسی» اجاره داده می شود!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- یک بازیگر شمالی: فقط نقش گیلکی به من پیشنهاد میشود!
- عکس متفاوت ترانه علیدوستی درفیلم مهتاب کرامتی
- پخش ۱۴ کنسرت آنلاین برای روزهای قرنطینه خانگی
- برگزاری نمایشگاه عکس فیلم های سینمایی ایران