موج تمام نشدنی کمدی سازی در سینمای ایران
یک هفته بعد از پایان جشنواره فیلم فجر، در هیاهوی انتقادات و اعتراضات و حواشی مرتبط با جشنواره، اکران فیلم «خوب بد جلف: ارتش سری» آغاز شد. تنها کمدی و البته ناموفقترین فیلم جشنواره (به همراه روز بلوای بهروز شعیبی، بدون حتی یک نامزدی) که داغداغ از فرصت تبلیغاتی جشنواره بهره برده و اسبش را با هدف موفقیت گیشهای تازانده است. و این یعنی که میتوان چشم بر تمام سیمرغها و تقدیرها بست و این فیلم را برنده اصلی جشنواره فیلم فجر نامید که از فرصت جشنواره در راستای چرخه اصلی و ذاتی سینما (تولید و اکران و تولیدی دیگر) استفاده کرده است. دو روز پیش رسانهها اعلام کردند فیلم «مطرب» رکورد پرفروشترین فیلم سینمای ایران را که در اختیار فیلم «هزارپا» بود، شکسته است. خبری که اگرچه بسیاری شائبههای زیادی بر آن وارد کردند، اما همین که در اوج انواع و اقسام انتقادات به کمدیهای کممایه سالهای اخیر باز هم یک کمدی از همان جنس میآید و رکوردها را جابهجا میکند (تو بگو، نزدیک به رکورد میشود!) یعنی که در این سینما همهچیز بر مدار کمدی میچرخد و بادها تنها بر پرچم کمدیها میوزند...
کمدیهای سالهای اخیر انتقادات زیادی را موجب شدهاند. محمدرضا هنرمند که خود با کمدیهایی چون مرد عوضی و مومیایی سه شناخته میشود، گرایش سینمای ایران را در سالهای اخیر به کمدی «بیمارگونه و افراطگونه» میداند «به قصد سوداگری و سوءاستفاده از شرایط حاکم بر روح و روان جامعه». محسن محسنینسب، کارگردان سینما بر این باور است که «این روزها سینمای کمدی دست همه را بسته. با فیلمنامههایی که با وصل الفاظ و شوخیهای رکیک و مبتذل فضای مجازی تشکیل یک فیلم سخیف را میدهند و توقع مخاطب از سینما را سطحی میکنند.» سیروس الوند گرفتاری سینمای ایران را «نه فیلمهای کمدی که سینمای مبتذل» میداند. فاطمه معتمدآریا بر این باور است که «دریچههای ابتذال در سینما باز شده است و نگاه عمیق در رابطه با احترام به تماشاگر در سینمای کمدی امروز وجود ندارد.» مسعود فراستی هم رادیکالتر از تمام این صاحبنظران کمدیهای این سالهای سینمای ایران را فیلمهای لمپنی و استقبال از کمدیهای این روزگار را کار تماشاگران لمپن میداند.
با تمام این انتقادات اما کمدیها همچنان ساخته میشوند و میفروشند که البته ساختهشدن کمدیهایی از این جنس نیز به دلیل فروش تضمینشدهشان است. به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی در فاصله سالهای 93 تا 96 از بین مجموعا 11 فیلم «نهنگ عنبر 2»، «گشت 2»، «خوب بد جلف»، «فروشنده»، «محمد رسولالله(ص)»، «من سالوادور نیستم»، «سلام بمبئی»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز»، «بارکد» و «اکسیدان» که بیش از 10میلیارد تومان فروختهاند، هفت فیلم متعلق به سینمای کمدی بودهاند. یا در جدول فروش سال ٩٨ فیلمهای «مطرب»، «متری شیشونیم»، «تگزاس ٢»، «رحمان ١٤٠٠»، «شبی که ماه کامل شد»، «سرخپوست»، «چشموگوش بسته»، «چهار انگشت»، «ما همه با هم هستیم» و «زیر نظر» تاکنون ١٠ فیلم پرفروشسال بودهاند که در میان این ١٠ فیلم هفت فیلم متعلق به سینمای کمدی هستند که حتی اگر «ما همه با هم هستیم» را هم کمدی ندانیم، باز هم آمار ٦٠درصدی کمدیها در میان فیلمهای پرفروش سال نشان از سیطره این ژانر بر کلیت سینمای ایران دارد. در جدول پرفروشهای سال گذشته نیز ٦ فیلم «هزارپا»، «مصادره»، «تگزاس»، «قانون مورفی»، «لونه زنبور» و «لسآنجلس تهران» کمدیهای جدول ١٠ فیلمی پرفروشها هستند تا نسبت ٦٠درصدی در آن فهرست نیز پابرجا باشد.
«مطرب» و «هزارپا»
در جدول پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران نیز این قاعده به شکلی تکرار شده است. طبق آخرین آماری که درباره پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران منتشر شده، «مطرب» و «هزارپا» با گذر از مرز ٣٨میلیارد تومان پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران هستند و بعد از این دو فیلم نیز «متری شیشونیم» با ٢٨ میلیارد، «تگزاس 2» با ٢٥میلیارد و «رحمان 1400» با ٢٣میلیارد در ردههای دوم تا پنجم قرار دارند. «نهنگ عنبر: سلکشن رویا»، «آینه بغل» و «گشت ارشاد ٢» نیز حدود ٢٠میلیارد فروختهاند و بعد از این سه فیلم نیز «شبی که ماه کامل شد» و «من سالوادور نیستم» دیگر فیلمهای پرفروش فهرست ١٠ فیلمی پرفروشها هستند. جدولی طعنهآمیز که نشانمیدهد هشت فیلم از ١٠ فیلم پرفروش سینمای ایران فیلمهای کمدی هستند و طعنهآمیزتر اینکه سه فیلم از این ١٠فیلم را منوچهر هادی ساخته است. البته درباره اینکه این پرفروشها واقعا پرمخاطبترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران باشند، شائبههای جدی وجود دارد. نخست اینکه تنها و تنها همین واقعیت ساده که تمام این ١٠ فیلم در دوسال اخیر تولید شدهاند، نشان میدهد نقش تورم و قیمت بلیت در بالانشینی این فیلمها بسیار جدی است. درواقع اگر میانگین بلیت سالهای اخیر را ١٠هزار تومان در نظر بگیریم، مشخصمیشود دو فیلم پرفروش سینمای ایران هر دو کمتر از ٤میلیون مخاطب داشتهاند (در حالی که بلیت در پردیسها که بخش عظیمی از فروش فیلمها در آنها صورت میگیرد، به مراتب بیشتر است». این درحالی است که گذشته از فیلمهای قبل از انقلاب، در سینمای بعد از انقلاب فیلمهای «عقابها»ی زندهیاد ساموئل خاچیکیان با بیش از هشتونیممیلیون و «کانی مانگا»ی زندهیاد سیفالله داد با ٦میلیون مخاطب، پرمخاطبترین فیلمهای سینمای ایران هستند و به این معناست که اگر امروز روی پرده میآمدند، بیش از هشتاد و شصتمیلیارد تومان میفروختند. رده سوم پرمخاطبترین فیلمها نیز با بیش از پنجونیممیلیون مخاطب در اختیار «اخراجیها ٢» است و بعد از آن نیز «بگذار زندگی کنم»، «گذرگاه»، «تاراج»، «اجارهنشینها»، «عروس»، «خواستگاری» و «آدم برفی» قرار دارند که همه تعداد مخاطبانشان بیشتر از «مطرب» و «هزارپا» است. فهرستی که نشان میدهد بالانشینی کمدیها در سینمای ایران همیشگی نبوده و بستگی تام و تمامی به حالوهوای اجتماعی زمان اکران فیلمها دارد. چنان که در دهه ٦٠ اغلب فیلمهای اکشن- جنگی بالانشین بودهاند (چهار فیلم از ١٠ فیلم پرمخاطب) و در دهه ٧٠ نیز نوبت فیلمهای ملودرام اجتماعی رسیده (عروس و آدم برفی...)
علاوه بر این، مرور آمار پربینندهترین فیلمهای هر دهه نشان از این دارد که اتفاقا دهه سیطره کمدی، کممخاطبترین دوره سینمای ایران بوده است. در دهه ٦٠ «عقابها» با 8٫6میلیون نفر، پربینندهترین فیلم دهه بود. در دهه 1370 «افعی» با 6٫3میلیون نفر این عنوان را به دست آورد. پربینندهترین فیلم دهه ٨٠ «اخراجیها 2» بود با 5٫3میلیون نفر و در دهه ٩٠ نیز «هزارپا» و «مطرب» با 4٫2میلیون مخاطب به این عنوان دست یافتهاند!
شانس فروش بیشتر فیلمهای کمدی
اما اینکه چرا در سالهای اخیر سینمای ایران کاملا در سیطره کمدیها قرار گرفته؛ از نظر آنتونیا شرکا «شانس فروش بیشتر فیلمهای کمدی» دلیل اصلی ساختهشدن پشت سر هم چنین فیلمهایی است. شاهرخ دولکو، منتقد کهنهکار سینمای ایران نیز «سودآوری» را راز اصلی تداوم تولید چنین فیلمهایی میداند: «به دلیل شرایط اجتماعی مردم بیش از پیش به دیدن فیلمهای کمدی علاقهمند شدهاند تا در دو ساعت حضور در سالن سینما فارغ از همهچیز شاد باشند و این باعث شده کمدیها سودآوری داشته باشند و سودآوری هم موجب میشود ساخت این فیلمها در اولویت کار تهیهکنندگان سینما قرار گیرد.»
بهروز افخمی اما از زاویهای دیگر به این معضل نگاه میکند. او در این زمینه گفته که «اصلا سینمای کمدی مبتذل چه ایرادی دارد؟ فراستی و بعضی دیگر فکر میکنند این فیلمها با نوعی توطئه درحال ساخت است تا ارزشهای انقلاب را نابود کند، اما مردم میفهمند و فیلم جدی را جدی میگیرند و فیلم کمدی را کمدی میبینند. مردم ایران فرهنگ دارند و اینگونه نیست که با فیلم کمدی بتوان ارزشهای مردم را سست کرد. در مورد شوخی تند زننده هم میگویم چه اشکالی دارد؟ برخی میگویند بچه این شوخیها را یاد میگیرد، اما بچهها اگر فحش ناموسی را از پدر و مادر یاد نگرفته باشند، سال اول دبستان حتما یاد میگیرند.»
البته همه مثل افخمی هوادار این نوع فیلمها نیستند. آنان نیز اما ساختهشدن این نوع کمدیها را ناگزیر میدانند. ابوالحسن داودی، کارگردان فیلم «هزارپا» سیطره کمدی بر سینمای ایران را موجی گذرا میداند: «این امر ناشی از یک نقطه ضعف بزرگ در سینمای ما است که متاسفانه بیشتر از آنکه شبیه یک صنعت باشد، غالبا پروسهای تکمحصولی با اهداف بهشدت کوتاهمدت است و بیش از 90درصد تهیهکنندگان ما کسانی هستند که به زحمت فیلمی را تولید میکنند و بر این اساس وقتی یک فیلم در هر ژانری موفق میشود، اقبال بدون برنامه به آن هم زیاد میشود. همچنان که در خیلی از دورهها دیدهایم فیلمهای اجتماعی یا ملودرامهای موفق نیز چنین وضعیتی داشتند و یکباره ژانرهای مختلف به دنبال موفقیت یک یا دو فیلم رشد کردند و آنقدر پیشپا افتاده تکرار شدند که دوباره به کما رفتند. این اتفاق برای سینمای کمدی هم رخ خواهد داد.»
شیر بییال و دم
علیرضا خمسه ممیزی را در سخیفشدن کمدیها بیدلیل نمیداند: «وقتی نشود در سینمای کمدی راجع به هیچ چیز انتقادکرد، یعنی این عنصر حیاتی از کمدی گرفته شود، آن همهچیز بیمزه و لوس میشود. موقعی یک کمدی بامزه است که من کمدین بتوانم از رفتار شما ایراد بگیرم و در یک اجرای کمیک از آن انتقاد کنم. حالا شما ممکن است چه کسی باشید؟ یک پزشک؟ نمیتوانم. یک وکیل؟ نمیتوانم. یک هنرمند؟ نمیتوانم. یک کاسب؟ نمیتوانم. شیر بییال و دم و اشکم که دید؟ این چنین شیری خدا کی آفرید؟ مثلا به بخشی از فیلمنامه ایرادمیگیرند و میگویند نه دیگر، میخواهید از نیروی انتظامی ایراد بگیرید؟ از برادران فلان جا و خواهران فلان جا میخواهید ایراد بگیرید؟ نمیشود. همین میشود که من در کمدیهایم فقط از خانواده خودم حرف میزنم! چون اگر یک قدم آنورتر بروم و راجع به خالهام حرف بزنم، ممنوعالفعالیت میشوم!»/شهروند
برچسب ها:
- مطالب مرتبط
- فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار میرود
- برای این ۱۰ فیلم ایرانی در خیابانها صف بسته بودند
- دورخیز «فسیل» برای گیشۀ ۱۰۰ میلیاردی!
- گفت و گو با میثم کزازی کارگردان فیلمِ «شین»
- معرفی برگزیدگان چهلویکمین جشنواره فیلم فجر
- رقابت 22 فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- برخورد مخاطب با گورکن، صِفر و صَدی است!
- در اکران آنلاین، انحصارها باید شکسته شود
- برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- آنچه دربارۀ فیلمهای جشنواره فجر 39 نمی دانستید!
نظرات کاربران
- شمارۀ «محمدرضا گلزار» چند؟!
- بهناز جعفری به جای جعفر پناهی به کن رفت!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- شکایت خانواده آتنا اصلانی از امیر تتلو
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت2)/ چشمان کاملا بسته!
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- تمرین بازیگری در خانه
- مرگ، فرجام شخصیت های سریال «شهرزاد»
- جدیدترین مجوزهای شبکه نمایش خانگی
- یادداشتهای اختصاصی از جشنواره فیلم فجر (1)
- نازنین بیاتی و الناز حبیبی هم بازی شدند
- اکبر عبدی با دخترهایش روی صحنه رفت!
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- جشنواره ی فیلم لندن میزبان 5 فیلم ایرانی
- سانسور عجیبِ پاهای یک زن در شبکۀ نسیم!
- ببینید: نخستین تیزر فیلم سینمایی «لازانیا»
- جشنوارۀ 37 فیلم فجر/ نشست«بنفشه آفریقایی»
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- هشت بازیگر مشهور که حاضر به بازی در صحنههای جنسی نیستند!
- راهکارهای نویسندۀ«شهرزاد» برای فیلمنامهنویسی
- نکات اولیه ای که هر فیلمنامه نویس باید بداند
- «آینه بغل» با رضا گلزار راه افتاد
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- بهنوش بختیاری در شبکه نسیم
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- هم پیمان با کازابلانکا!
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- حیوانات ماشینی در شبکه پویا
- راهکارهای مهران کاشانی برای جذابتر نوشتن
- حضور بدلِ آنجلینا جولی در یک فیلم ایرانی
- یک واکنش به سحر قریشی و لیلا اوتادی/ چشم و ابروی زیبا در این شهر زیاد است!
- معرفی 10 فیلم معروفِ فوتبالی ایرانی و خارجی
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- هفت بازیگر ایرانی که وزن کم کرده اند
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان
- سه فیلم مهم ایرانی که بر اساس پرونده های جنجالی ساخته شده اند/ می خواهم زنده بمانم!
- همسر پیشین «سحر قریشی» چرا او را طلاق داد؟
- باکس آفیس هالیوود در روزهای آخر سال
- بشنوید: گل عشق باصدای رضا بهرام
- 8 بازیگری که با سریال «پایتخت» چهره شدند
- ساعد سهیلی:دوست داشتم پدر بودن را تجربه کنم
- فیلم های کمدی به رونق سینما کمک می کند
- کتاب «مطبوعات سینمایی ایران» رونمایی شد
- سینما یک ظرفیت بزرگ برای فرهنگ است
- پای مفاسد اقتصادی هم به تئاتر باز شد!
- هشت فیلم برتر سینما که دربارۀ «تنهایی» ساخته شده اند/ از اواخر بهار تا جنون تابستانی!
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- بهناز جعفری به جای جعفر پناهی به کن رفت!
- معرفی بهترین فیلم های عاشقانه 2018
- بشنوید: «رسم عاشقی» اثر رسول نجفیان درباره شهدا
- دست زدنِ مجری مرد به زن، برنامۀ زنده را به هم ریخت +ویدئو
- شکایت خانواده آتنا اصلانی از امیر تتلو
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت2)/ چشمان کاملا بسته!
- فیلم سینمایی «فیتیله و ماه پیشونی»
- معروف ترین و پر بیننده ترین سریال های ترکی/ از عشق ممنوع تا عشق اجاره ای!
- کمدین هایی که نقش جدی بازی کردند/ از مهران غفوریان تا رضا عطاران و جواد عزتی
- نگاهی به فیلم تک خال در حفره اثر بیلی وایلدر
- تمرین بازیگری در خانه
- مرگ، فرجام شخصیت های سریال «شهرزاد»
- جدیدترین مجوزهای شبکه نمایش خانگی
- یادداشتهای اختصاصی از جشنواره فیلم فجر (1)
- نازنین بیاتی و الناز حبیبی هم بازی شدند
- اکبر عبدی با دخترهایش روی صحنه رفت!
- 20 فیلم جنجالی که نباید با همسر یا نامزدتان تماشا کنید! (قسمت1)/دختر خوب و دختر گمشده!
- کدام هنرمندان در امور خیریه فعالند؟
- فیلم هایی که بحران های زندگی زناشویی را نمایش دادند
- جشنواره ی فیلم لندن میزبان 5 فیلم ایرانی
- سانسور عجیبِ پاهای یک زن در شبکۀ نسیم!
- ببینید: نخستین تیزر فیلم سینمایی «لازانیا»
- جشنوارۀ 37 فیلم فجر/ نشست«بنفشه آفریقایی»
- چند راهکار برای «کادر بندی» صحیح
- هشت بازیگر مشهور که حاضر به بازی در صحنههای جنسی نیستند!
- راهکارهای نویسندۀ«شهرزاد» برای فیلمنامهنویسی
- نکات اولیه ای که هر فیلمنامه نویس باید بداند
- «آینه بغل» با رضا گلزار راه افتاد
- نقد و بررسی فیلم «ستیغ اره ای» ساخته مل گیبسون
- بهنوش بختیاری در شبکه نسیم
- انتشار یک فیلم کودکانه در شبکه نمایش خانگی
- هم پیمان با کازابلانکا!
- تحلیلی برفیلم «سولاریس» /احساس گناه!
- حیوانات ماشینی در شبکه پویا
- راهکارهای مهران کاشانی برای جذابتر نوشتن
- حضور بدلِ آنجلینا جولی در یک فیلم ایرانی
- یک واکنش به سحر قریشی و لیلا اوتادی/ چشم و ابروی زیبا در این شهر زیاد است!
- معرفی 10 فیلم معروفِ فوتبالی ایرانی و خارجی
- 12 گام برای نوشتن یک فیلمنامه ی انیمیشن
- هفت بازیگر ایرانی که وزن کم کرده اند
- بازی علی نصیریان در تئاتر شهاب حسینی
- پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان
- سه فیلم مهم ایرانی که بر اساس پرونده های جنجالی ساخته شده اند/ می خواهم زنده بمانم!
- همسر پیشین «سحر قریشی» چرا او را طلاق داد؟
- باکس آفیس هالیوود در روزهای آخر سال
- بشنوید: گل عشق باصدای رضا بهرام
- 8 بازیگری که با سریال «پایتخت» چهره شدند
- ساعد سهیلی:دوست داشتم پدر بودن را تجربه کنم
- فیلم های کمدی به رونق سینما کمک می کند
- کتاب «مطبوعات سینمایی ایران» رونمایی شد
- سینما یک ظرفیت بزرگ برای فرهنگ است
- پای مفاسد اقتصادی هم به تئاتر باز شد!
- هشت فیلم برتر سینما که دربارۀ «تنهایی» ساخته شده اند/ از اواخر بهار تا جنون تابستانی!