کاظمی: تئاتری ها همیشه برای گرفتن امکانات التماس کرده‌اند!

مریم کاظمی کارگردان نمایش «خسیس» می‌گوید تئاتری‌ها در هر سالنی که روی صحنه رفته‌اند، مشکلات روتینی در حوزه اطلاع‌رسانی و از جمله برای نصب بیلبورد و... داشته‌اند و همیشه برای گرفتن امکانات التماس کرده‌اند. به گزارش خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای نمایش «خسیس» نوشته مولیر درام‌نویس فرانسوی با ترجمه و کارگردانی مریم کاظمی صبح امروز یکشنبه 18 تیر با حضور این کارگردان تئاتر و دو نفر از بازیگران این اثر؛ ساقی زینی و هومن رهنمون در مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، مریم کاظمی که در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان کارگردان تئاتر کودک شناخته شده در باره انتخاب متن «خسیس» گفت: «یکی از علایق من در کنار کار کودک، اجرای آثار کمدی کلاسیک است. همان‌طور که پیش از این «رام کردن زن سرکش» شکسپیر را روی صحنه بردم. اساسا قصه‌گویی به سبکی قابل فهم مد نظرم است و در «خسیس» بی‌این که به سمت ایرانیزه کردن بروم از سوابق نمایشی خودمان چون خیمه‌شب‌بازی، سیاه‌بازی و پهلوان‌بازی استفاده کرده‌ام.»

کاظمی که کار خود را با تئاتر بزرگسال از سال 1368 با گروه تئاتر بازی به سرپرستی آتیلا پسیانی آغاز کرد، در مورد این‌که با توجه به علاقه و تبحرش در کار کودک، در «خسیس» هم گوشه چشمی به آن‌ها داشته است یا خیر گفت: «ما گاهی اوقات کار کودک می‌کنیم و به این واسطه پدر و مادرها را با کودکانشان به سالن می‌کشانیم و گاهی کار بزرگسال می‌کنیم تا کودکان را همراه پدر، مادرهایشان به سالن بیاوریم. آن‌چه مد نظر من است این است که وجه کودکانه، آدم بزرگ‌ها را به سطح بیاورم و برای رسیدن به آن، علاوه بر استفاده از تلفیق رنگ، رقص و نور بر کستینگ و میزانسن‌ها هم تمرکز می‌کنم.» مریم کاظمی در مورد اجرای نمایش «خسیس» در پردیس تئاتر تهران (خاوران) هم گفت: «پردیس تئاتر تهران سالن بسیار مجهز و خوبی است و گروه ما هم سابقه کار کردن در نقاط مختلف تهران، گریز از مرکز و کار کردن در همان خاوران را داشته است. ما زمستان 1386 نمایش «رویای ماه» را برای 30 شب در فرهنگسرای خاوران اجرا کردیم.» او ادامه داد: «خیلی از همکاران و دوستان من می‌پرسند ما چه طور به خاوران بیاییم؟! چطور برگردیم؟! باور کنید آن جا کسی را نمی‌خورند! ما تمرین‌مان را از 28 فروردین شروع کردیم و هر کدام از بچه‌های گروه پر تعدادمان خودشان بهترین راه را برای رفت‌وآمدشان پیدا کردند و یکی با اسنپ آمد، یکی با مترو، دیگری با اتوبوس و یکی با موتور.»

 او در مورد یکی از کارهایی که خود گروه با هزینه شخصی‌اش انجام داده هم توضیح داد: «ما گروه تئاتر خیابانی خواهیم داشت و عروسکی بزرگ از هارپاگون که در پارک‌ها برنامه اجرا خواهد کرد. هشت پارک را انتخاب کرده‌ایم و از جمله پارک گفت‌و‌گو، آب‌و‌آتش، بوستان ولایت، پارک لاله و... برای هر پارک باید مجوزهای لازم را از شهرداری هر منطقه بگیریم و از آن‌ها بخواهیم به مسئولین پارک نامه بزنند تا آن‌ها به پلیس پارک بگویند. در این نمایش‌های میدانی، که هر شب همزمان با اجرای نمایش در پردیس تئاتر تهران، در پارک‌ها اجرا خواهند شد امکان بلیت‌فروشی نمایش «خسیس» هم وجود دارد.»

شایان ذکر است نمایش «خسیس» با ترجمه و کارگردانی مریم کاظمی از 31 تیر در پردیس تئاتر تهران (خاوران) روی صحنه خواهد رفت.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده