نگارخانه دانشجو افتتاح شد/ نمایش آثار پیشکسوت نگارگری

همزمان با افتتاح نگارخانه دانشجو آثار علی اسفرجانی در این نگارخانه به نمایش در آمد.به گزارش مهر، نگارخانه دانشجو با نمایش آثار علی اسفرجانی با حضور  محمود نیلی احمدآبادی، مجید سرسنگی و خانواده زنده‌ یاد اسفرجانی عصر دوشنبه ۹ مرداد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افتتاح شد. در این مراسم هنرمندانی چون حبیب الله صادقی، بهزاد شیشه‌گران، بهرام حنفی، منیره دارایی مدیر موزه هنرهای ملی، نعیم عنقا، جواد علیمحمدی حضور داشتند.

در ابتدای مراسم افتتاح نگارخانه دانشجو مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، گفت: علی اسفرجانی که به حق یکی از شاخص‌ترین هنرمندان حوزه تجسمی در چند ده اخیر هنر ایران است، برگزار کنیم. همچنین باید تشکر کنم از نیلی احمدآبادی رییس محترم دانشگاه تهران که با حضور و حمایتشان در این گونه برنامه‌ها قوت قلب ما در ادامه کار در حوزه فرهنگ هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد آثار اسفرجانی، ادامه داد: همانطور که می‌دانید سال‌ها قبل این مجموعه از آثار استاد اسفرجانی به دانشگاه تهران هدیه شده و در باغ موزه نگارستان نگهداری می‌ شد. خوشبختانه با پیگیری‌ هایی که خانواده اسفرجانی و همکاران در باغ‌ موزه نگارستان به ویژه دکتر زارع و دکتر ده‌ پهلوان انجام دادند، این آثار از انبارها بیرون آمد و امروز به طرز شایسته‌ ای در معرض دید قرار گرفته است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بیان کرد: امیدواریم پس از برگزاری این نمایشگاه که حدود ۱۰ روز در نگارخانه دانشجو ادامه خواهد داشت در باغ‌ موزه نگارستان در یک تالار خاص، آثار اسفرجانی را به صورت دایمی در معرض دید عموم قرار بدهیم و با همراهی خانواده اسفرجانی آثار جدیدی نیز به مجموعه اضافه می‌شود و این تالار با یاد و نام این هنرمند محل رجوع هنرمندان، هنرجویان و علاقه‌مندان این رشته خواهد شد.

در ادامه این مراسم شهرزاد اسفرجانی دختر علی اسفرجانی به تشریح نحوه اهدای آثار به دانشگاه تهران پرداخت و گفت: من در زمان حیات پدر به نمایندگی از خانواده موظف شدم که کار جمع‌آوری و اهدای آثار را انجام دهم. پس از اینکه وی از دنیا رفت من ماندم و این تصمیم که با آثار چه کار کنیم. در نهایت فکر می‌کنم تصمیمی که با هم‌ فکری مادر و خواهرم گرفتیم که آثار را به دانشگاه تهران تقدیم کنیم، بهترین تصمیم بود زیرا پدر بیشتر از همه توجه زیادی به جوانان و رشد فرهنگ و دانش کشور داشت.

وی یادآور شد: در زمان قدیم رسم بود که تکنیک هنری مثل معرق سوخت چرم فقط سینه به سینه منتقل شود زیرا هنرمندان پناهی نداشتند و در نتیجه تکنیک‌ هایی را که بلد بودند هرگز به کسی یاد نمی‌ دادند. من از وقتی که به یاد دارم همیشه برایم سوال بود که چرا پدرم این تکنیک را به کسی یاد نمی‌ دهد اما بعدا متوجه شدم که این در ذهن هنرمند قدیمی و سنتی بوده است که کارش را یاد ندهد تا از نان خوردن نیفتد. در نتیجه من سعی کردم از طریق کتابی که برای وی چاپ شد، تمام رمز و راز کارش را بیرون بکشم و قدم به قدم آن را بنویسم و آقای افتخاری رییس سابق موزه هنرهای ملی به من افتخار دادند و آن را مستند و مکتوب و قابل اعتماد کردند. سه فیلم هم درباره  کار و مراحل کاری علی اسفرجانی تهیه شده است که آنها را نیز پس از آماده سازی تالار در باغ موزه نگارستان، تقدیم می‌ کنیم.

در افتتاحیه نگارخانه دانشجو، گروه موسیقی ایل با حضور صادق چراغی، محمد صادق اسحاقی، بهنام ارجمندی، مهدی تجلی، حسن خدایی نیا، مرتضی یگانه راد و مجید یگانه راد، قطعاتی را اجرا کردند.در پایان این مراسم با حضور  محمود نیلی احمدآبادی،  مجید سرسنگی، حسن به‌ نژاد و سید حسین حسینی به پاس یک عمر تلاش و فعالیت هنری و خلق آثار توسط زنده یاد علی اسفرجانی، مدالیون سیمین گرامیداشت هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران، توسط رییس دانشگاه تهران به رسم یادبود تقدیم خانواده اسفرجانی شد.علاقه‌مندان برای دیدن آثار این نمایشگاه می‌توانند تا ۱۸ مرداد همه‌روزه غیر از جمعه و شنبه‌ ۱۲ و ۱۳ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۶ به خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، نگارخانه دانشجو مراجعه کنند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده