نبود منابع مالی سینما را به سمت سفارشی سازی سوق می دهد

مجید میرفخرایی معتقد است از زمانی که حمایت های مالی فارابی در فیلمسازی به حداقل رسید سینما برای نجات خودش به گیشه پناه آورد.این طراح صحنه و لباس باسابقه سینما و تلویزیون در خصوص پررنگ تر شدن تولید آثار شبه کمدی و سفارشی سازی طی چند سال اخیر در سینما به باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از زمانی که کمک های مالی فارابی برای فیلمسازی به حداقل رسید سینما برای نجات خودش به گیشه پناه آورد و همین باعث شد که فیلم های کم خرج با سوژه های سبک در سینما جا باز کنند و تهیه کنندگان برای منفعت به کارهای ساده رو آورند تا سریع تر به سود برسند که نتیجه آن این شد که فیلم های سبک کمدی و آپارتمانی به طور گسترده ای شکل گرفت.

وی افزود: اکنون بعد فرهنگی سینما کم رنگ شده و فیلم های شبه کمدی و آپارتمانی رشد پیدا کرده است و فیلمسازان معیار خود را گیشه قرار داده اند نه سوژه و فیلم خوب.وی ادامه داد: اینجاست که به صنعت سینما کم توجهی می شود و کارگردانان و عوامل خوب سینمای ما بیکار می شوند و بودجه ها به جای ساخت فیلم در جشنواره های رنگارنگ صرف می شود در نتیجه برداشت غلطی از عملکرد سینما در غرب شکل می گیرد و بارتاب آن را در سریال های سوپرمارکتی می بینیم.

وی درباره راه حل برون رفت از این جریان چنین بیان کرد: باید نوع نگاه به سینما تغییر یابد و بدانیم فیلم فرهنگی خوب هم می تواند فروش داشته باشد چنانکه ما شاهد فروش بالای فیلم «هامون» و یا فیلم «شیر سنگی» و امثال آنها در برهه های مختلف زمانی بوده ایم.میرفخرایی خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی به این صنعت راه یافته اند که کوچه بازاری فکر می کنند و همین امر باعث شده سینمای ما سیر نزولی در پیش گیرد.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده