فیلم کارگردان ایرانی از تاجیکستان به اسکار می‌رود

 

بهروز سبط رسول کارگردان سینمای ایران که به تازگی ساخت فیلم «ملودی» را به پایان رسانده است، از معرفی این فیلم از سوی سینمای تاجیکستان به آکادمی اسکار خبر داد.

بهروز سبط رسول کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فیلم خود که در قالب محصول مشترک به سرانجام رسیده است، گفت: فیلم «ملودی» محصول مشترک ایران و تاجیکستان است که بخش‌هایی از آن در ایران و بخش‌هایی از آن در تاجیکستان تصویربرداری شده است. بعد از آنکه تولید فیلم به اتمام رسید، مسئولان کشور تاجیکستان نسخه نهایی را بازبینی کردند و با کسب نظر از منتقدانی اعم از برخی از اعضای فیپرشی، این پیشنهاد را با ما مطرح کرده‌اند که فیلم به نمایندگی از سینمای تاجیکستان به آکادمی اسکار برای جشن ۲۰۲۴ معرفی شود.

وی ادامه داد: مراحل تولید فیلم در حال حاضر به پایان رسیده و نسخه نهایی آن در اختیار شرکت پخش بین‌المللی است. عرضه جهانی فیلم هم آغاز شده اما سینمای تاجیکستان این فیلم را برای نمایندگی در اسکار ۲۰۲۴ انتخاب کرده است. همزمان با این انتخاب ما فرآیند حضور فیلم در جشنواره‌های خارجی را هم آغاز کرده‌ایم که به‌واسطه حضور در رویدادهای خارجی می‌تواند امتیازات بالاتری را هم کسب کند.

سبط رسول گفت: فیلم قرار است در کشور تاجیکستان هم به مدت ۷ روز اکران عمومی شود تا شرایط معرفی آن به آکادمی اسکار فراهم شود. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این فیلم می‌تواند به لیست کوتاه نهایی بخش فیلم‌های خارجی اسکار راه پیدا کند یا خیر.

این کارگردان سینما ادامه داد: فیلم «ملودی» تا امروز هیچ اکرانی نداشته و تنها برای جمعی از منتقدان در کشور تاجیکستان به نمایش درآمده است. یکی از منتقدان معتبر این کشور هم به نمایندگی از فیپرشی، نظر خود را در یادداشتی بلند درباره این فیلم منتشر کرد.

چرا تاجیکستان را انتخاب کردیم؟

کارگردان «ملودی» درباره تولید مشترک این فیلم با کشور تاجیکستان هم گفت: در زمانی که به دنبال کشوری برای تولید مشترک بودیم، کشور تاجیکستان تنها کشوری بود که به محض خواندن فیلمنامه، جذب موضوع آن شدند و برای تولید اعلام آمادگی کردند. فیلم درباره دختری است که می‌خواهد با استفاده از صدای پرندگان موسیقی‌ای برای بچه‌های سرطانی بسازد. همین موضوع نظر آن‌ها را جذب کرد.

وی افزود: از آنجایی که من خودم نوازنده موسیقی سنتی هستم، می‌دانستم که این داستان را چگونه باید روایت کنم اما برای آن‌ها خیلی عجیب بود که چنین داستانی چگونه می‌تواند تبدیل به فیلم سینمایی شود. فیلمنامه را که خواندند این پیشنهاد را مطرح کردند که از سنت‌های تاجیک هم در روایت فیلم استفاده کنیم. دو هنرپیشه معروف‌شان را هم معرفی کردند که به ایران آمدند. تأمین بخشی از تجهیزات و عوامل فنی فیلم هم با سینمای تاجیکستان بود. علیرضا استادی هم از بازیگران ایرانی فیلم است.

تفکیک فیلم سینمایی و ویدئویی تنها مخصوص ایران است!

سبط رسول درباره پروانه ساخت غیرسینمایی صادرشده برای فیلم «ملودی» از سمت سازمان سینمایی هم توضیح داد: این ماجرای تفاوت قائل شدن میان فیلم ویدئویی و فیلم سینمایی، تنها در کشور ما اتفاق می‌افتد و حتی در خانه سینما هم که این موضوع را مطرح کردیم کسی نمی‌داند تفاوت این دو چیست؟ در کل دنیا چنین تفکیکی وجود ندارد. من دو فیلم بلند دیگر هم ساخته‌ام که در کنار فیلم‌های اصغر فرهادی و یا سعید روستایی در جشنواره‌های سینمایی جهانی حضور داشته‌اند و رقابت کرده‌اند. در خارج از کشور همه این فیلم‌ها، سینمایی محسوب می‌شوند. در ایران فقط این داستان وجود دارد و منطق آن را هم هنوز نمی‌دانیم.

کارگردان «ملودی» درباره برنامه‌ریزی برای اکران فیلم در ایران هم گفت: بعد از اتمام حضور فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی برای اکران داخلی فیلم هم برنامه‌ریزی می‌کنیم. احتمالاً این فیلم را با توجه به پروانه صادرشده برای آن بتوانیم در گروه هنروتجربه اکران کنیم.

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۲ امرداد ۱۴۰۲






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده