هنرمندان برای برگزاری کنسرت چه تعهدهایی می‌دهند؟

در سالهای گذشته موزیسین‌هایی که قصد برگزاری کنسرت داشتند علاوه بر تمام مجوزها و تاییدیه‌هایی که از دفتر موسیقی می‌گرفتند، مجبور بودند برای دریافت مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی، هم محتوای کنسرت و هم مشخصات اعضای گروه‌شان را به این اداره ارائه کنند تا در هر دو زمینه توسط اداره اماکن نیروی انتظامی تایید شوند. اگر اداره اماکن به هر دلیلی قطعات موسیقی یا اعضای گروه را تایید نمی‌کرد به طور طبیعی هیچ مجوزی نیز برای اجرا صادر نمی‌شد. این روند در حالی بود که علاوه بر شورای شعر و موسیقی دفتر موسیقی که متشکل از کارشناسان و متخصصان این حوزه‌ها بودند، استعلام‌هایی نیز از حراست وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی و برخی نهادهای دیگر اخذ می‌شد.

 خبرنگار ایلنا در گزارشی به موضوع مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرت پرداخته و نظرات طرف‌های مختلف این ماجرا را جویا شده است. در بخشی از این گزارش چنین آمده است: یک نوازنده، آهنگساز و سرپرست یکی از گروه‌های موسیقی سنتی که طی ماه‌های آینده کنسرتی را روی صحنه خواهد برد؛ درحالی‌که مایل نبود نامش ذکر شود، درباره تعهدنامه‌‌ای که اداره اماکن نیروی انتظامی از موزیسین‌ها اخذ می‌کند، گفت: در حال حاضر تعهدنامه‌ای ازسوی اداره اماکن نیروی انتظامی از موزیسین‌ها گرفته می‌شود که در یکی از بندهای آن آمده «آهنگ‌ها را طوری ترتیب و برنامه‌ریزی نمایم که موجب کنترل احساسات حاضرین گردد.»

این موزیسین در ادامه افزود: در این تعهدنامه‌بندی به این مضمون وجود دارد که «با توجه به اینکه قلمداد پلیس از اینجانب فردی حرفه‌ای است در تمام مراحل زندگی، مسافرت، تفریح، مصاحبه، میهمانی و ... از خود رفتار حرفه‌ای نشان دهم و از انجام اعمالی که موجب حاشیه‌سازی است، خودداری کنم.» مگر تا به حال ما چگونه زندگی کرده‌ایم؟ در سفر یا میهمانی چه کار کرده‌ایم؟ آیا قرار است برای برگزاری کنسرت مجوز صادر شود یا برای تمام بخش‌های زندگی شخصی و حرفه‌ای؟ ما می‌خواهیم موسیقی دستگاهی اجرا کنیم و ساز بزنیم، ما که جرمی مرتکب نشده‌ایم که برای بازگشت‌مان به صحنه الزام قانونی باشد چنین تعهدی بدهیم مبنی بر اینکه دیگر مرتکب جرم و خطا نشویم.

وی درباره سایر بندهای این تعهدنامه عنوان کرد: من مجبور شده‌ام از تمام اعضای گروه‌ام نام پدر، نام مادر و نام همسر و فرزندان‌ شماره شناسنامه‌ها و کد ملی شغل‌های بستگان درجه یک‌شان را بپرسم. در بند دیگری از این تعهدنامه آمده که بر روی سن از پلیس تشکر و قدردانی کنیم. ما فقط قصد برگزاری یک کنسرت ساده موسیقی دستگاهی را داریم و نه هیچ چیز دیگر؛ چرا باید چنین تعهدی بدهیم؟ در برگه دیگری از این تعهدنامه آمده که فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را شرح دهید. من واقعا از چنین چیزهایی شوکه شده‌ام.

در تعهدنامه‌ اداره اماکن از موزیسین‌ها بندهایی وجود دارد که طی آنها مشخصات موزیسین، مشخصات همسر و فرزندان و پدر و مادر تمامی اعضای گروه نیز گرفته می‌شود؛ همچنین بندهایی درباره فعالیت‌های مذهبی و سیاسی موزیسین‌ها در این تعهدنامه وجود دارد. این درحالی است که طبق مصوبه «اصلاح ماده ۲۰ آیین نامه اماکن عمومی» تمامی تاییدیه‌های مرتبط با اعضای گروه و محتوای برنامه فقط از طریق دفتر موسیقی، حراست وزارت ارشاد اخذ می‌شود و نیروی انتظامی تنها در موارد ترافیکی و انتظامی محل اجرای برنامه می‌بایست اعمال نظر کند.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۵ آذر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده