همۀ حاشیه های سریال «دلدادگان»: از قهر «پانته آ بهرام» تا اعتراض تهیه کننده و بی پولی تلویزیون!

تهیه‌کننده دلدادگان: پانته‌آ با گُل هم راضی نشد!

با پایان پخش سریال «دلدادگان»، نشستی با حضور ایرج محمدی (تهیه کننده)، منوچهر هادی (کارگردان)، بابک کایدان و مهدی محمدنژایان (نویسنده) و بابک کایدان،مهدی محمدنژادیان، غلامرضا الماسی (مدیر فیلم و سریال شبکه پنج)، سانیا سالاری، ملیکا شریفی نیا، سمیرا حسن پور، بهشاد شریفیان و علی سخنگو برگزار شد و عوامل این سریال به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند. به گزارش فارس؛ در ابتدای این نشست، ایرج محمدی ضمن تشکر از مدیران سیما، گفت: از مدیران سیما تشکر می‌کنم که در ساخت و تولید این سریال ما را همراهی کردند تا سریال دلدادگان را تولید و پخش کنیم.وی ادامه داد: از کارگردانمان منوچهر هادی تشکر ویژه دارم. او کارگردان شناخته شده‌ای است که فیلم های سینمایی‌اش میلیاردی فروش می‌کند. زمانی که می‌خواستیم قرارداد ببندیم هادی گفت من این سریال را با دستمزد پایین می‌سازم فقط به خاطر دل مردم.

تهیه کننده این سریال افزود: اولین قراردادمان را که با هادی بستیم دلگرم شدیم. ما با پاهای بیقرار این سریال را شروع کردیم اما آنچنان دلدادگی عوامل را دیدیم تصمیم گرفتیم نام سریال را تغییر دهیم.منوچهر هادی کارگردان این سریال ادامه داد:از همه عوامل این سریال تشکر ویژه دارم.

پس از آن عوامل سریال به پرسش اصحاب رسانه پاسخ دادند که در ابتدا محمدی در پاسخ به دلیل اصلی ترک خانم بهرام در پایان سریال، گفت: فضای مجازی عرصه جدیدی را برای مردم باز کرده و باعث شده تا مردم دقیق‌تر عوامل را به چالش بکشانند. اما توصیه من به عنوان فردی از این جامعه در مورد تمامی مسائل این است که مردم از مرز انصاف نگذرند و زود دیگران را قضاوت نکرده و از حرف‌های توهین آمیز خودداری کنند.

وی با بیان اینکه من اینستاگرام ندارم اما چیزهایی شنیدم اما نباید فضای مجازی بلای جانمان شود، افزود: سریالی موفق است که تمامی قسمت‌هایش دیده شود و پایان یک سریال یعنی دیده شدن آن. پایان قسمت آخرمان این حاشیه را به وجود آورد. همه می‌دانند که ما در شرایط بد اقتصادی هستیم و هنرمندان برای دل مردم کار کردند.

محمدی با اشاره به اینکه بضاعت مالی تلویزیون حد و حدودی دارد، خاطر نشان کرد: تمامی عوامل باید دستمزدهایشان را دریافت کنند که در این زمینه همان زمان هم تلاش مدیران سیما فیلم را می‌دیدیم اما با توجه به اینکه سریال دلدادگان بیش از ۴۰۰ لوکیشن در ورامین، شهرک غزالی و ...و همچنین بیش از ۳۰ بازیگر اصلی و ۲۰۰ بازیگر فرعی داشت، تأمین بودجه این کار واقعا سخت بود.

وی با بیان اینکه در این موقعیت اکثر عوامل پروژه از خدماتی گرفته تا کارگردان و ... با من تعامل بسیاری داشتند و شرایط اقتصادی را درک می کردند، گفت: جالب است بگویم یکی از بازیگران علاوه بر نگرفتن دستمزد مبلغی پول هم به پروژه تزریق کرد.محمدی با اشاره به اینکه من تا به حال پروژه‌ای را نیمه کاره رها نکردم، افزود: ما در این سریال فقط دو هفته توقف داشتیم که ان هم برای رفتن از فصل دو به یک بود. اما متاسفانه خانم بهرام واکنش متفاوتی داشت. شاید به لحاظ قراردادی حق با او باشد اما من معتقدم حق با مخاطب است.

وی با بیان اینکه مدیریت یک تهیه کننده جایی است که در بحران‌ها بتواند گروه را مدیریت کند، گفت: دو سه بار هادی و کایدان با او صحبت کردند و حتی با دسته گل به منزلشان رفتیم اما او نپذیرفت. حتی دو بار صحنه تصادف را تکرار کردیم اما خانم بهرام نیامد. ما برای او احترام قائلیم اما دیگر نتوانستیم پروژه را تعطیل کنیم، چراکه دوستان دیگر با پروژه های دیگر قرارداد داشتند.

تهیه کننده دلدادگان با اشاره به اینکه در پایان سریال قرار بود افسانه مقابل هاتف قرار بگیرد اما او نیامد و ما بدون افسانه سکانس‌های آخر را گرفتیم، خاطر نشان کرد: پایان بندی ما این بود که افسانه دستگیر می‌شود و ادامه ماجرا را پی می‌گیریم.وی با بیان اینکه با ترک خانم بهرام شاید سریال دلدادگان از نظر روایت داستانی شاید لطمه خورده باشه اما مضمونی نه، گفت: یادم است در سریال نرگس در میانه راه پوپک گلدره فوت کرد و مانده بودیم چه کار کنیم. سازمان گفت بودجه می‌دهیم تا از ابتدا ضبط کنید اما قبول نکردیم. مخاطب حق دارد از ما سوال کند. ما عیبی در پایان قسمت آخر ندیدیم اما شکل اجرا متفاوت شده است.

محمدی با اشاره به اینکه یکی از افتخاراتم این است که پول کثیف به تلویزیون راهی ندارد، افزود: من محتاج ۵۰ میلیون تومان بودم که منوچهر هادی این مبلغ را به من داد. خوشبختانه رضایت مردم بر اساس نظرسنجی‌ها در ارتباطات مردمی با رسانه ملی (۱۶۲) از سریال دلداگان بسیار بالا بود. اما اکنون انتقادی به تلویزیون دارم که چرا از زمان شروع پخش سریال‌ها آمار مخاطبان را اعلام نمی‌کنید؟

 

پانته‌آ بهرام : حاضر به همکاری بودم هرچند دستمزدم پرداخت نشد

بازیگر سریال «دلدادگان» گفت: به احترام مردم و خود سریال حاضر به همکاری با مجموعه «دلدادگان» برای قسمت پایانی بودم اما دوستان خودشان نخواستند و این درحالی‌ست که از این مجموعه، طلبکار هستم.پانته‌آ بهرام روز شنبه  درباره حواشی پیش آمده برای قسمت پایانی سریال «دلدادگان»، اظهار داشت: پیش از اینکه توضیحی درباره این موضوع بدهم اعلام کنم خوشحالم از اینکه سریال اینقدر پُربیننده شد و مردم به آن علاقه‌مند شدند که اتفاقات قسمت پایانی را هم به این شدت دنبال کردند.

وی با اشاره به اینکه باید به عوامل سازنده فیلم به دلیل جذب این همه مخاطب تبریک گفت، افزود: پس از پخش قسمت پایانی، من در صفحه اینستاگرام خودم پیام یک خطی با این مضمون که «بدقولی صدا و سیما، # مسائل مالی» منتشر کردم و هیچ توضیحی درباره سانسور و این مسائل مطرح نکردم.

بازیگر سریال «عاشقانه» ادامه داد: متاسفانه بعد از انتشار این پست، بحث سانسور سریال در شبکه‌های مجازی به نقل از من منتشر شد که درواقع اصل ماجرا برداشت اشتباه کاربران فضای مجازی بود، در ادامه نیز برخی به این اشتباه در صفحه‌های مجازی خود دامن زدند و با استفاده از کلمه سانسور، مساله حاشیه‌ای و جنجالی شد. بهرام تاکید کرد: بدقولی یعنی بدقولی و مسائل مالی هم بدقولی را توضیح می‌دهد بنابراین صحبتم کاملا شفاف بود اما بعد از این برداشت غلط و عکس‌العمل کاملا اشتباهی هم از طرف سازنده سریال مطرح شد که من را موظف به شرح نکاتی کرد.

وی با بیان اینکه اساساً بازیگر بی‌حاشیه‌ای است که طی 20 و چند سالی که کار کرده‌ با تمام ناملایمات و بی‌کاری‌ها ساخته است، گفت: حتی زمانی که در صدا و سیما ممنوع‌التصویر بودم هیچ کسی نفهمید. برای اینکه شان هنر را حفظ کنم و اساسا چون در حاشیه نیستم و به دور از جنجال به کارم می‌پردازم؛ جایی منعکسش نکردم؛ اما این بار احساس می‌کنم بعد از این همه سال باید برخی مسائل را بازگو کنم.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: قرارداد سریال «دلدادگان» با من خردادماه سال گذشته بسته شد و به من گفتند ممکن است کمی دیرتر از شهریور جلوی دوربین بروم، اما در تعهد این قرارداد هستم و به محض اینکه نیاز به حضورم در سریال بود، باید حاضر می‌شدم که این پروسه تا دی ماه طول کشید.

بهرام افزود: بنابراین در این نوع قراردادها تهیه‌کننده نیز به بازیگر متعهد است که اگر کار هم انجام نشد، بخشی از دستمزد پرداخت شود. اما این دوستان بدقولی کردند و مدت‌ها من کار نمیکردم اما دریافتی هم نداشتم بنابراین فهمیدم این پروژه از جمله کارهایی است که برای دریافت دستمزد که در واقع حق خودمان است، باید به فشار متوسل بشویم.

وی گفت: قرارداد من بهمن ماه 96 باید تمام می‌شد اما تا اردیبهشت 97 تمدید کردم و حتی در قرارداد جدید می‌توانستم با توجه به افزایش قیمت دلار و تورم، مبلغ را بیشتر کنم اما باز این کار را نکردم منتها این‌بار در قرارداد ذکر کردم که بازی در بخش پایانی کار منوط به تسویه حساب و تمام قراردادها برای اثبات این مدعی موجود است.

بازیگر فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» افزود: قرارداد من اردیبهشت ماه تمام شد و همچنان بخش زیادی از دستمزدم را دریافت نکرده بودم، تهیه‌کننده می‌گفت تلویزیون پول نداده من هم پول ندارم. در ادامه صحبت با تهیه‌کننده، با این وجود از آنجا که از قبل هم گفته بودم خرداد امسال یک سفر کاری دارم (که این سفر از یک سال پیش برنامه‌ریزی شده بود و امکان تعویق نداشت) و 7 روز نیستم اجازه بدهید از سفر برگردم و بعد، بخش پایانی کار را تصویربرداری می‌کنیم.

بهرام گفت: تهیه‌کننده اول با سفر من مخالفت کرد که من اعلام کردم سفر از پیش، برنامه‌ریزی شده و باید بروم و شما هم تا تیرماه فیلمبردای دارید بنابراین به بخش پایانی خواهم رسید که در جوابم گفتند ممکن است نشود.وی ادامه داد: درحالی که روز دوشنبه از سفر برگشتم، این دوستان روز شنبه فیلمبرداری کرده بودند و اگر واقعا می‌خواستند من باشم 2 روز تامل می‌کردند که نکردند و من هم هیچ وقت نفهمیدم چرا؟ اما با تمام بدقولی‌های مالی باز هم حاضر به همکاری بودم.

بازیگر سریال «تعبیر وارونه یک رؤیا» با اشاره به اینکه یک هجمهای از سمت دوستان آمده است، خاطرنشان کرد: سیستم صدا و سیما تبدیل به یک سیستم برده‌داری شده است و بسیاری از همکاران من اساساً درآمدشان از همین صدا و سیماست و گروه دیگر هم صدا و سیما برایشان پایگاهی است که همیشه باید بتوانند به آن برگردند و این پایگاه را برای خود حفظ کنند بنابراین طبیعی‌ است که پشت سازمان بایستد تا پانته‌آ بهرام به عنوان یک فرد.

بهرام با بیان اینکه الان آبان ماه است و او همچنان از این سریال طلبکار است، خاطرنشان کرد: من به عنوان یک بازیگر گزیده‌کار و کم‌کار، گاهی ممکن است چند سال بیکار باشم و شاید قرار باشد با دستمزد همین سریال زندگی کنم.

 

اتحاد مطبوعاتي عليه«دلدادگان»

سريال پرطرفدار شبکه 3 با پايان بندي ضعيفش صداي همه را درآورد؛ حتي روزنامه هاي اصولگرا که متحدان سنتي صدا و سيما محسوب مي شوند. در حالي که روزهاي پنج شنبه و جمعه فضاي مجازي پر بود از انتقادات به قسمت آخر سريال «دلدادگان»، ديروز روزنامه ها هم نسبت به اين موضوع از درانتقاد درآمدند. با توجه به واکنش‌هايي که روز جمعه عوامل سريال به اين اعتراض ها نشان دادند، به نظر مي‌رسد عدم پرداخت دستمزد پانته‌آ بهرام و کناره‌گيري اين بازيگر باعث شده پايان‌بندي سريال تغيير کرده و مخاطبان به پايان آن ايراد وارد کنند.

مرور شماره هاي روز گذشته روزنامه ها نشان مي دهد که آنها از اين مجموعه دل پرخوني دارند. بعضي از اين روزنامه ها آنقدر نسبت به پايان بندي «دلدادگان» معترض بودند که اعتراضشان را با عکس ها و تيترهاي بزرگ در صفحات اول نشان دادند. بقيه هم اگر نه به اين شکل اما در صفحات داخلي گريزهايي به اين ماجرا زدند و انتقادشان را نشان دادند.

در اين ميان واکنش سه روزنامه اصولگرا از همه قابل تأمل تر است. اين سه روزنامه در اتحادي نانوشته، به شکل عجيبي مجموعه شبکه سوم را کوبيده اند.

ديروز روزنامه «جوان» ضمن اختصاص تصوير بزرگ صفحه اولش به مجموعه «دلدادگان»، با تيتر کنايه آميز «رهاکردگان» به استقبال پايان يافتن اين مجموعه رفت و در عين حال که به جنجال هاي قسمت آخر آن پرداخت، کيفيت کل مجموعه را هم زير سئوال برد و آن را در حد فيلم هاي هندي توصيف کرد. «جوان» نوشت: «سريال "دلدادگان" هر چه در فصل اول و دوم رشته کرده بود در فصل سوم پنبه کرد تا با موجي از انتقادات مواجه شود.» به باور اين روزنامه، «روند غيرمنطقي داستان و بازي‌هاي باسمه‌اي بازيگران از "دلدادگان" ترکيبي از يک سريال هندي با ته مايه‌هاي ژانر‌هاي مختلف اکشن و جنايي ساخت.»

«جوان» معتقد است اين سريال «گاف» هاي فراواني داشته و داستانش هم آنطور که بايد پيش نرفته است و علت اين امر را به گردن منوچهر هادي، کارگردان «دلدادگان» انداخت: «او پيش از "دلدادگان" در سريال "عاشقانه" ضعف خود را در نوشتن و پيش‌بردن داستان نشان داده بود و حالا اين معضل به سريال جديدش نيز سرايت کرده و باعث انتقاد‌هاي زيادي به پايان‌بندي سريالش شده است.»

«جوان» همچنين يک متهم ديگر ماجراي «دلدادگان» را پانته آ بهرام معرفي مي کند و او را باعث حاشيه سازي هاي اخير مي داند: «بازيگر نقش اصلي سريال ناگهان تصميم مي‌گيرد در قسمت آخر حاضر نشود تا کارگردان مجبور به تغيير پايان‌بندي شود؛ اتفاقي عجيب و محيرالعقول که فقط در سينما و تلويزيون ايران اتفاق خواهد افتاد.»

اما ديگر روزنامه اي که آن هم به شکل برجسته به مجموعه «دلدادگان» پرداخت، روزنامه «فرهيختگان» بود که ذيل مطلبي با عنوان «قد بلند شعار و دست کوتاه "دلدادگان"»، از خجالت کارگردان و بازيگر جنجالي اين مجموعه درآمد. «فرهيختگان» هم مثل «جوان»، هم به کل مجموعه ايراد دارد و هم به پايان بندي آن منتهي اين يکي روزنامه معتقد است اگر پانته آ بهرام آن پيام جنجالي را منتشر نمي کرد، اصلاً ايراني ها نمي فهميدند چنين سريالي هم در حال پخش از تلويزيون است: «اگر به جاي منوچهر هادي، يک فيلمساز کاربلد به آن مي‌پرداخت، صرفاً با پست اعتراضي پانته‌آ بهرام درخصوص عوض شدن پايان قصه، مردم از وجود چنين سريالي مطلع نمي‌شدند و مخاطب تلويزيون را با کمک خود قصه درگير خودش مي‌کرد.» اين موضع تند در حالي اتخاذ شده که سازمان صداوسيما معتقد است مجموعه «دلدادگان» يکي از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيون بوده است. ديروز هم عکس صفحه اول روزنامه «جام جم»-متعلق به صداوسيما- از زاويه اي مثبت به همين سريال اختصاص يافته بود.

در همين حال روزنامه «صبح نو» که نزديک به محمدباقر قاليباف است، در شماره ديروز خود ترجيح داد از جنجال ها بر سر قسمت آخر «دلدادگان» بگذرد و در عوض، شخصيت‌پردازي‌ اين سريال را مورد توجه قرار دهد. اشاره «صبح نو» به يکي از شخصيت هاي اين سريال است که مأمور امنيتي عاشق پيشه اي است که از نگاه اين روزنامه نبايد عاشق پيشه باشد: «سال‌ها قبل شايد کمتر کسي تصور مي‌کرد نيروهاي امنيتي اجازه دهند مأموران اطلاعاتي‌ عاشق‌پيشه بازنمايي شوند؛ آن‌هم عشقي ناگهاني در ميانه مأموريتي مهم. اما حالا با پخش سريال "دلدادگان" مأموران عاشق مي‌شوند و حتي زندگي حرفه‌اي‌شان هم عاشقانه مي‌شود... آيا اوضاع تغيير کرده است؟ مثلاً بايد بگوييم امنيتي‌ها و نظامي‌ها به طرز فکر ديگري رسيده‌اند و قواعد نظارتشان بر آثار هنري را دقيق‌تر کرده‌اند يا ماجرا چيز ديگري است؟» ماجرا هر چه باشد، «صبح نو» از اين موضوع عصباني است. اين بخش از مطلب روزنامه قاليباف را بخوانيد: «بازنمايي يک مأمور اطلاعاتي وظيفه‌شناس به‌شکل يک عاشق‌پيشه کارنابلد و ناتوان، چه آورده‌اي براي نشان دادن اقتدار کشور دارد؟»

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۰۶ آبان ۱۳۹۷






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده