امیرحسین صدیق: عاشق نقش منفی هستم!

امیرحسین صدیق یا همان بابای «زی‌زی گولو» چهره آشنایی برای بچه‌های دهه 60 است. او از جمله بازیگران توانمنداست که تاکنون در فیلم‌های سینمایی چون «میم مثل مادر»، «نوک برج»، «مربای شیرین»، و... به ایفای نقش پرداخته است. جام جم به‌مناسبت اکران عمومی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان با وی گفتگویی انجام داده که قسمتهایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

«بیست و یک روز بعد» چه ویژگی‌هایی داشت که با معیارهای شما مطابق شد و بازی در آن را پذیرفتید؟

وقتی بازی در «بیست و یک روز بعد» به من پیشنهاد شد من هیچ شناختی از آقای محمدرضا خردمندان (کارگردان) نداشتم، چون این کار اولین کار بلند ایشان بود. بعد از گپ و گفت‌هایی که با آقای خردمندان داشتم، به این نتیجه رسیدم که ایشان توانایی و شناخت خوبی نسبت به این حوزه دارند. بنابراین با این‌که نقشم در این فیلم کوتاه بود، اما به ایشان اعتماد کردم و از نتیجه کار هم راضی بودم.

آیا کارگردان این فرصت را برای بازیگران فیلم‌اش به‌وجود می‌آورد که دستشان را براساس خلاقیت‌های شخصی‌شان باز بگذارد یا حرف، حرف خودشان بود؟

نه، دست بازیگران را بازمی‌گذاشت، البته در حد چارچوبی که برای خودشان قائل بودند. سر صحنه بارها می‌شد ما پیشنهاد می‌دادیم که اگر این جمله را طور دیگری بگویم چطور است یا فلان حرکت را انجام دهیم، چطور می‌شود و... ایشان جوانی روشن و بااستعداد بود و مفهوم کارگردانی را بخوبی درک و از انرژی‌های دورش بدرستی استفاده می‌کرد. او بازیگرانش را بخوبی هدایت می‌کرد و به نتیجه دلخواه می‌رسید.

ظاهرا کوتاهی و بلندی نقش هم برایتان اهمیتی ندارد؟

نه، اصلا. این البته خیلی کلیشه‌ای است، اما اندازه نقش مهم نیست و این اندازه خود بازیگر است که اهمیت دارد، ولی درمجموع فکر می‌کنم اتفاقا در نقش‌های کوتاه کار بازیگر راحت است و می‌تواند بازی را که دلش می‌خواهد بهتر ارائه دهد.

پدری که در این فیلم نقش‌اش را بازی می‌کنید کمی بداخلاق و با سوءنیت است. قبول دارید که سویه‌های منفی این نقش خیلی پررنگ است؟

فکر می‌کنم این شخصیت خاکستری است. یعنی وقتی از دور نگاهش می‌کنیم، شخصیت خیلی بدخلق و بدجنسی دارد، اما وقتی به او نزدیک می‌شویم خوبی‌ها و لایه‌هایی دارد که در همان چندسکانسی هم که بازی کرده خوب دیده می‌شود.

خودتان با نقش‌های منفی راحت‌تر کنار می‌آیید یا نقش‌های مثبت؟

من عاشق نقش منفی هستم، اما نمی‌دانم چرا کم به من پیشنهاد می‌شود! به این دلیل نقش منفی را دوست دارم که معمولا در فیلم‌ها و سریال‌های ما نقش‌های مثبت خیلی یک وجهی و کلیشه‌ای درمی‌آید، اما نقش‌های منفی این‌طور نیست و کسی نیست که سانسورشان کند و از آنها ایراد بگیرد.

بازیگر برای زندگی در یک نقش دیگر است که بازی می‌کند، نه برای این‌که مردم تشویقش کنند یا نه. اتفاقا به نظر من بازیگر اگر نقش منفی را به قدری منفور بازی کند که احساس مردم نسبت به خودش هم تغییر کند، یعنی در آن موفق بوده. من هم بارها شده نقشی را بازی کردم که وقتی مردم مرا در خیابان می‌دیدند، می‌گفتند این نقش‌ها را بازی نکن در شأن تو نیست! اما من در چنین مواقعی اتفاقا خیلی هم خوشحال می‌شدم از این‌که نقشم را این‌قدر خوب و باورپذیر بازی کردم.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

الان سر فیلمبرداری سریال «گیله‌وا» به کارگردانی آقای اردلان عاشوری هستم که در گیلان فیلمبرداری می‌شود. برای تئاتر پیشنهادی دارم که هنوز تصمیمی درباره‌اش نگرفته‌ام و در سینما هم یک کار آماده پخش دارم.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده