نگاهی به آمار فیلمنامه‌های بلاتکلیف سال 96

بیش از 300 فیلمنامه از ابتدای سال 1396 تاکنون در بانک فیلمنامۀ خانه سینما به ثبت رسیده‌ که از این تعداد 53 اثر از هنرمندان معروف در زمینه سینما و تلویزیون است.به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با شروع سال 1396، همانند هر سال موج عظیم فیلمنامه‌ها و طرح‌ فیلم‌ها و سریال‌های سینمایی و تلویزیونی به ارشاد سرازیر شد. فیلمنامه‌هایی که هر کدام در صف تایید و دریافت پروانه ساخت روی میزهای ارشاد انتظار خواندن و تایید شدن می‌کشند.

از ابتدای سال بیش از 300 فیلمنامه توسط نویسندگان، کارگردان و تهیه‌کنندگان زیادی که البته اغلب آن‌ها هم خیلی شناخته شده نیستند، به ارشاد فرستاده شده و در بانک فیلمنامه ثبت شده است. البته ناگفته نماند که در میان این تعداد هنرمندان شاخصی هم بوده‌اند که حضورشان این لیست را پربار کرده است.اما با این وجود برخی از این فیلمنامه‌ها در همان ثبت اولیه باقی ماندند و برخی دیگر کار پیش تولید و برخی هم مرحله فیلمبرداری خود را آغاز و یا پشت سر گذاشته‌اند. اغلب آن‌ها برای رونمایی در جشنواره سی و ششم فیلم فجر در ماراتن تولید قرار گرفته‌اند.البته در این میان بسیاری از نویسندگان و صاحبان آثار، عنوان اولیه فیلمنامه‌های خود را تغییر داده‌اند و از این رو در جدول زیر که فیلمنامه‌های چهره‌های شاخص سینمایی به همراه تاریخ ثبت فیلمنامه آورده شده، عنوان ابتدایی هر فیلمنامه در زمان ثبت ذکر شده است.

با نگاهی اجمالی به این جدول می‌توان دید که برخی از صاحبان آثار بیش از 2 و یا 3 اثر را به ثبت رسانده‌اند که متاسفانه اغلب آن‌ها هم بلاتکلیف‌اند. از جمله ابراهیم ابراهیمیان با ثبت 3 فیلمنامه با عنوان‌های «آفتاب‌پرست»، «دو طبقه روی پیلوت» و «شخص ثالث» که از این سه فیلمنامه دو اثر وضعیت نامشخص دارند. همچنین غلامرضا رمضانی با ثبت 3 فیلمنامه با عنوان‌های «بچه‌های خفن»، «تامارا»، «خواننده اپرا» دو فیلمنامه آن وضعیت نامشخص دارند.

محمدرضا هنرمند دو فیلمنامه با عنوان‌های «تمام شد» و «شاپرک خانوم» را ثبت کرده که هر دو وضعیت ساخت نامشخص دارند. بهرام توکلی 2 فیلمنامه با عنوان‌های «آتش به اختیار» و «سربازان صلح» را ثبت کرده که یکی از آن‌ها در وضعیت نامشخص قرار دارد.علی‌اکبر ثقفی دو فیلمنامه «شباهت خانوادگی» و «روسی» را ثبت کرده که یکی از آن‌ها در مرحله پیش‌تولید و دیگری وضعیت نامشخص دارد. اکتای براهنی با ثبت سه فیلمنامه با عنوان‌های «لتیان»، «کوسه جنوب یا کولی گرگ» و «پیرپسر» ثبت کرده که دو اثر آن وضعیت نامشخص دارند.

خسرو ملکان نیز در سال 1396 سه فیلمنامه با عنوان‌های «تازه وارد»، «صدای پای آفاق» و «توطئه خانوادگی» را ثبت کرده که یکی از آن‌ها در انتظار پروانه ساخت است و دو دیگر وضعیت نامشخص دارند. حمید زرگرنژاد نیز دو فیلمنامه «امپراتور در شهر» و «ماهور» را ثبت کرده که یکی از آن‌ها در مرحله پیش تولید و دیگری فیلمبرداری خود را به پایان رسانده است.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده