توصیۀ عجیب ارشاد به کارگردانِ «ابد و یک روز»/ باید قصه فیلمت را شیرین کنی!

فیلمنامۀ «متري شش و نيم» اين هفته هم نتوانست مجوز ساخت بگيرد. به نوشته روزنامه تماشاگران، جديدترين تجربه سينمايي سعيد روستايي براي ساخته شدن، نياز به پروانه ساخت دارد و او بعد از تجربه فوق‌‌العاده‌‌اش با «ابد و يك روز»، خيلي دلش مي‌خواهد دوباره در جشنواره فجر حاضر باشد. البته وقفه‌هاي پياپي شايد او را در رسيدن به اين خواسته با مشكل روبه‌رو كند.  سعيد روستايي اما يك ماهي مي‌شود كه طرح كامل فيلمنامه‌‌اش را به شوراي پروانه ساخت داده است. جمال شورجه درباره اين فيلمنامه به تماشاگران امروز گفته بود: «اين كار دو مشكل دارد. مشكل اصلي اين است كه تهيه‌كننده كار مجوز ندارد. پيمان معادي هنرپيشه موفقي است اما براي همكاري به عنوان تهيه‌كننده بايد از صنف تهيه‌كنندگان مجوز داشته باشد.» او البته ادامه داده بود كه فيلمنامه نياز به اصلاحاتي دارد كه بايد برايش با تهيه‌كننده مورد تأييد صحبت شود.

با اين وجود، شوراي پروانه ساخت اصلاحات فيلم را همين حالا هم به كارگردان اعلام كرده‌اند و اتفاقاً سعيد روستايي در روزهاي گذشته خيلي جدي پيگير اصلاح فيلمنامه است. فيلمنامه جديد او شخصيت‌محور است و قهرمان زن ندارد؛ ديگر كاراكتري مثل سميه با بازي پريناز ايزديار قرار نيست كاراكتر محوري اين داستان باشد. او قهرمان‌هاي قصه‌‌اش را مردانه تعريف كرده است. دو بازيگر اصلي فيلم هم آنهايي هستند كه در چند فيلم اصغر فرهادي تقريباً مهم‌ترين رل‌ها را بازي كرده‌اند.

پيمان معادي و شهاب حسيني! دو بازيگري كه در «جدايي» همبازي بودند اما در تجربه سعيد روستايي شايد براي اولين بار قرار است پارتنر همديگر باشند. منتها ايرادي كه به فيلمنامه گرفته شده در اصل درباره سرنوشت يكي از اين دو كاراكتر است. گروه پروانه ساخت مي‌گويند اين فيلمنامه حتي از روايت تلخ «ابد و يك روز» هم سياه‌تر و تلخ‌تر است و اين كارگردان - نويسنده جوان بايد فيلمنامه‌‌اش را تلطيف و شیرین كند و مهم‌تر اينكه تغييراتي اساسي در روايت داستاني يكي از اين دو كاراكتر داشته باشد و تقريباً شخصيت و سرنوشتي جديد برايش خلق كند. اين نكته‌اي است كه روستايي هم پذيرفته و چند وقتي است به دنبال ايجاد اين تغييرات رفته و شايد در جلسه بعدي شوراي پروانه ساخت بتواند با ايجاد تغييرات لازم، مشكل فيلمش را حل كند.

در اين بين، مصوبه جديدي از سوي وزارت ارشاد شايد كمك كند تا مشكل اول فيلم هم حل شود. تغييراتي در ضوابط تهيه‌كنند‌گان مجاز ايجاد شده است كه مشكل پيمان معادي براي تهيه‌كنندگي را هم مي‌تواند حل كند. اين دو تغيير همزمان باعث مي‌شود تا روستايي بتواند فيلمش را بسازد و در سالي كه مهدويان و حاتمي‌كيا و خود معادي در جشنواره فجر فيلم دارند، او باز هم در صف مدعيان بردن سيمرغ جشنواره فيلم فجر قرار بگيرد.

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۰۹ شهریور ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده