معرفی فیلمهای حاضر در جشنوارۀ فجر/ 1

امسال در بخش مسابقۀ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر 25 فیلم حضور دارند که شامل 22 فیلم سینمایی، یک انیمیشن و دو مستند بلند می شود. شایان فیلم  در طول برگزاری این رویداد قصد دارد که هر روز به معرفی این فیلمها و حاشیه های پیرامون آنها بپردازد...


اتاق تاریک
تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: سید روح الله حجازی
سایر عوامل: مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح چهره پردازی: عباس عباسی، دستیار اول کارگردان: محمدرضا رسولی، مدیر برنامه ریزی: امید علیازی، طراح صحنه: بهادر حسین زاده، طراح لباس: مروارید کاشیان، فیلمبردار: مدیرتدارکات: امیر اسکندری...
بازیگران: ساره بیات، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، محمد امامی، رضا احمدی، ژیلا دایی با معرفی سید علیرضا میرسالاری .
خلاصه داستان: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد!
حواشی:
* «اتاق تاریک» پنجمین فیلم بلند سینمایی روح الله حجازی پس از «در میان ابر‌ها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «مرگ ماهی» است.
*حجازى در بیست و ششمین جشنواره فجر برای «در میان ابرها» سیمرغ بهترین فیلم اول را دریافت کرد ولی فیلم دیگرش «زندگى مشترک آقاى محمودى و بانو» بعد از دو سال توقیف و سانسور برخی صحنه ها اجازه نمایش عمومی پیدا کرد.
* حجازی سال قبل قصد ساخت فیلمنامه ای به نام «گربه رو» را داشت که مجوز نگرفت.

به  وقت شام
نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا
تهیه کننده: محمد خزایی
بازیگران: هادی حجازی فر، بابک حمیدیان به همراه با جمعی ازبازیگران ایرانی، سوری و لبنان از جمله : خالدالسید، پیر داغر، منذر زين الدين، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث مفتی و علی سکر
خلاصه داستان: یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و پدر و پسر هستند. آنها در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌ هستند...
حواشی:
*محمد خزاعی از جمله تهیه کنندگانی است که امسال دو فیلم در جشنواره دارد. البته هزینه این فیلم را سازمان اوج وابسته به سپاه تامین کرده است.
*فیلمبرداری در یکی از فرودگاه های نظامی در تهران آغاز شد و در ادامه در لوکیشن های متعددی از جمله شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان و روستاهای اطراف شهریار پیگیری شد. گروه صحنه نیز در شهرک سینمایی دفاع مقدس با ساخت دکور، اقدام به شبیه‌سازی آن بخش از آثار باستانی سوریه (شهر باستانی پالمیرا) کرده که توسط نیروهای داعش بعد از تصرف، ویران شدند.
* کارن همایون فر آهنگساز فیلم، به وقت شام را نفس گیرترین فیلم تاریخ سینمای ایران دانسته و گفته: بی‌شک بزرگترین و پیچیده‌ترین و بی پروا‌ترین تولید سینمایی ایران است. امیدوارم پنجمین همکاری ‌مان سینمای جدی ایران را سیراب کند. هنگام ساخت بادیگارد گفته بودم با ساخت یافته ترین ساختۀ او مواجه هستیم اکنون بی اغراق می‌گویم با نفس گیرترین فیلم سینمای ایران که با گروه فوق حرفه ایش کم از تولیدات هالیوود ندارد.
* این فیلم از لحاظ جلوه های ویژه دارای صحنه هایی بالاتر از استانداردهای سینمای ایران است. از جمله پریدن سر مردم بی گناه توسط داعشی‌ها که از لحظه‌های تاثیرگذار فیلم است.
*فیلم در ابتدا «پرواز به وقت شام» نام داشت که بعدا کوتاه شد. همچنین از نسخه اولیه فیلم نیز چند سکانس توسط کارگردان کم شده تا به تایم معمول 120 دقیقه برسد.
*این اولین فیلمی است که تعداد بازیگران خارجی آن بیشتر از بازیگران داخلی بوده و همه به زبان اصلی فارسی صحبت می کنند.
*ظاهراَ برای واقعی نشان دادنِ لوکیشن‌ها، تعدادی از خودروهای رزمی نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت به همراه تعدادی از خودروهای سالم و منهدم شده داعش به ایران منتقل شده و در لوکیشن‌های متفاوت فیلم، مورد استفاده قرار گرفته است.


دارکوب
کارگردان: بهروز شعیبی
تهیه کننده: سید محمود رضوی
سایر عوامل: نویسنده: حسین تراب‌نژاد و آزیتا ایرایی بر اساس طرحی از بهروز شعیبی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، صدابردار: کامران کیان ارثی، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، طراح گریم: فاطمه کمالی و زهرا کمالی، بازیگردان: علی صلاحی، مدیر تولید: کامران حجازی. محصول: موسسه سینمایی سیمای مهر.
بازیگران: مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی 
خلاصه داستان: این فیلم داستانِ اجتماعیِ روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند.
حواشی:
* دارکوب سومین فیلم بهروز شعیبی بعد از «دهلیز» و «سیانور» محسوب می شود. جالب اینکه تهیه کننده هر سه فیلم نیز سید محمود رضوی بوده است!
*سید محمود رضوی به همراه محمد خزاعی تهیه کنندگانی هستند که با دو فیلم در بخش مسابقۀ جشنواره امسال حضور دارند. فیلم دیگر رضوی، لاتاری است.
*مهناز افشار و امین حیایی برای ششمین بار در این فیلم با یکدیگر همبازی شده اند. همچنین سارا بهرامی که چندی پیش فیلم «ایتالیا ایتالیا» را روی پرده داشت در این فیلم نقش متفاوتی را ایفا کرده است.
*در ابتدا قرار بود سعید اقاخانی یکی از نقش های اصلی دارکوب را بازی کند که سرانجام این نقش به هادی حجازی فر رسید.
 

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده