معرفی فیلمهای حاضر در جشنوارۀ فیلم فجر/ 6

امسال در بخش مسابقۀ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ۲۵ فیلم حضور دارند که شامل ۲۲ فیلم سینمایی، یک انیمیشن و دو مستند بلند می شود. شایان فیلم  در طول برگزاری این رویداد قصد دارد که هر روز به معرفی این فیلمها و حاشیه های پیرامون آنها بپردازد...

 

چهارراه استانبول

نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: مصطفی کیایی

سایر عوامل: مدیر فیلمبرداری: حسین جلیلی، مدیر تولید : سجاد رحیمی، تدوین: نیما جعفری جوزانی، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس : مارال جیرانی، صدابردار : امیرنوبخت، طراح گریم: عباس عباسی، عکاس : میلاد کیایی و...

بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی

خلاصه داستان: برخلاف آنچه اکثر رسانه ها نوشته اند داستان این فیلم درباره حادثه پلاسکو نیست. یعنی این طور نیست که در این فیلم به دلایل وقوع این اتفاق مرگبار، کشته شدن آتش نشان ها و اتفاقات پیرامونش پرداخته شده باشد. بلکه کیایی یک داستان تعریف کرده که به حادثه پلاسکو گره می خورد. به این ترتیب که یک جوان با مقداری پول قصد خروج از کشور را دارد و هنگامی که با نامزدش در پلاسکو قرار می گذارد آن پاساژ فرو می ریزد، در حالیکه نامزدش در موتورخانه گیر افتاده است...

حواشی:

*«چهار راه استانبول» ششمین ساخته سینمایی کیایی بعد از فیلم‌های «بعد از ظهر سگی سگی»، «ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» است.

*این فیلم با نام «پلاسکو» پروانه ساخت گرفت اما بعد به «چهار راه استانبول» تغییر نام داد.

*صحنه های زیرزمین و موتورخانۀ پلاسکو در بیمارستانی متروکه بازسازی شده است. صحنه فروریختن پلاسکو از فیلمهای آرشیو تلویزیون استفاده شده اما بعد برای فیلمبرداری صحنه های مربوط به جستجو و نجات حادثه دیدگان، صدها هنرور در صحنه حضور داشته اند.

*کارگردان، یکی از نقشهای اصلی «چهار راه استانبول» را به برادرش محسن کیایی داده است. او و بهرام رادان برای بار دوم است که در یک فیلم همبازی شده اند. ضمن اینکه مهدی پاکدل و مسعود کرامتی نیز به ترتیب در نقش سخنگوی آتش نشانی و پدر نامزد کیایی ظاهر شده اند.

 

سرو زیر آب

کارگردان: محمد علی باشه آهنگر

تهیه کننده: سید حامد حسینی

بازیگران: بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی .

خلاصه داستان: راز جهانبخش کرامت فاش می شود؟ این راز، خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهی اش و بازگشت آرامش سفر بلندی را آغاز می کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آن ها را تغییر می دهد.

حواشی:

*باشه آهنگر «سرو زیر آب» را چهار سال بعد از فیلم تحسین شدۀ «ملکه» جلوی دوربین برده است. اگر این فیلم به استانداردی و خوش ساختی ملکه باشد قطعا جوایز زیادی خواهد گرفت.

*فیلمبرداری «سرو زیر آب» در شهرهای تهران، میبد، دزفول و روستاهایی از یزد و لرستان انجام گرفته است.

*بابک حمیدیان در این فیلم با همسرش مینا ساداتی همبازی بوده است.

*«سرو زیر آب» یک فیلم کاملا دولتی است که هزینه های میلیاردی اش توسط بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و موسسه تصویر شهر وابسته به شهرداری تهران پرداخت شده است.

* ایوبی رییس سابق سازمان سینمایی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و معاون فرهنگی اش، رئیس حوزه هنری و معاون سینمایی اش و مدیر عامل موسسه تصویر شهر، مسئولینی بودند که از پشت صحنه این فیلم بازدید کرد.

*از اطرافیان و خویشاوندانِ کارگردان که در این فیلم همکاری کرده اند می توان به حسین باشه آهنگر (بازیگر) حمید باشه آهنگر(تدوینگر) و حامد باشه آهنگر (همکار فیلمنامه نویس) اشاره کرد!

 

شعله‌ور

کارگردان: حمید نعمت‌الله

تهیه کننده: محمدرضا شفیعی

سایر عوامل: نویسنده: حمید نعمت الله، هادی مقدم دوست، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، صدابردار: علی عدالت دوست، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، مدیر تولید: فرشید رئوفی، تدوینگر: مهدی سعدی، عکاس: امیرحسین شجاعی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.

بازیگران: امین حیایی، دارا حیایی، زری خوش‌کام، پانته‌آ مهدی نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش

خلاصه داستان: این فیلم روایتگر داستان زندگی مردی است که احساس می‌کند «عددی نشده» و این احساس؛ همه‌ زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد… کسی که تمام سعی خود را می‌کند که زندگی بی دغدغه‌ای داشته باشد اما تنش‌های روحی،‌ خانوادگی و محیطی او را در محاصره خود قرار می دهد.

حواشی:

*حمید نعمت الله در سال 95 دو فیلم ساخت که فقط یکی (رگ خواب) به جشنواره رسید و دیگری (شعله ور) به علت طولانی شدن فیلمبرداری ماند برای جشنواره امسال.

*نعمت الله برخلاف فیلمنامه قبلی اش (رگ خواب) که با همکاری همسرش نوشته بود برای «شعله ور» دوباره به سراغ همکار سالهای دورش یعنی هادی مقدم دوست رفته است. رگ خواب فیلمی زنانه بود اما شعله ور فضایی مردانه و نزدیک به فیلم «آرایش غلیظ» دارد.

*فیلمبرداری «شعله ور» سه چهار برابرِ یک فیلم معمولی زمان برده و حدود 120 جلسه طول کشیده است. همه صحنه ها هم در شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شده است.

* امین حیایی در این فیلم با پسرش «دارا» در چند صحنه همبازی شده است. همچنین زهرا حاتمی (با نام اصلی زری خوشکام) همسر زنده یاد علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

* از عوامل دست اندرکار این فیلم، امین حیایی، حمید نعمت الله، سهراب پورناظری و مهرداد میرکیانی شانس این را دارند که نامشان در فهرست کاندیداهای جشنواره قرار گیرد.

*شعله‌ور دومین همکاری محمدرضا شفیعی با حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست پس از سریال «وضعیت سفید» است.

تاریخ نشر مطلب:
چهارشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده