«دارکوب» را با تحقیق زیاد ساختیم

آیدین ظریف طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «دارکوب» ساخته بهروز شعیبی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد و برای بخش طراحی صحنه نامزد دریافت سیمرغ نیز شده است درباره این فیلم که به موضوع اعتیاد می پردازد به مهر گفت: ما یک پروسه طولانی تحقیق در زمان پیش تولید داشتیم و به واسطه وقفه ای که در همین مرحله پیش آمد، تحقیقاتمان را کامل تر کردیم برای مثال ما به تک تک فضاها در جنوب و حاشیه شهر تهران رفتیم و به عکاسی از این فضاها پرداختیم. وی افزود: ما پس از بازدید از این لوکیشن ها، تمام فضاها را ساختیم برای مثال یکی از لوکیشن ها مروبط به خانه یک فرد کبوترباز بود و ما این خانه را ساختیم یا صحنه ای که پارک معتادها را نشان می داد در واقعیت متعلق به جنوب شهر بود ولی ما آن فضاها را در جاهای دیگر بازسازی کردیم زیرا می خواستیم یک امنیت نسبی برای ساخت اثر وجود داشته باشد.

این طراح صحنه درباره دیگر صحنه هایی که لوکیشن آن ساخته شده است، بیان کرد: در «دارکوب» تپه ای وجود دارد که تعدادی از معتادها درد آنجا زندگی می کنند که این تپه وجود خارجی نداشت بلکه ما به طور کلی دکوری از تپه ساختیم. همه این موارد به این دلیل بود که فضایی ایجاد شود تا همه با خیال راحت بتوانیم کار کنیم و کارگردان و گروه امنیت روانی داشته باشند. ظریف با تاکید بر اینکه برای پرهیز از هر نوع اتفاق ناگواری سعی شد لوکیشن ها در جاهای امن بازسازی شود، بیان کرد: یک بار وقتی برای تحقیق رفته بودیم یک موتوری زمانی که مشغول صحبت کردن با تلفن بودم می خواست گوشی من را به سرقت ببرد که اجازه این کار را ندادم اما او جلوتر توقف کرد و می خواست دوباره به سمت من بیاید. در واقع ما می دانستیم چنین اتفاقاتی در جاهایی که افراد کنار خیابان مشغول کشیدن مواد بودند، طبیعی است.

 این طراح صحنه و لباس عنوان کرد: ما جلساتی هم با دوستانی که از بلای اعتیاد رها شده بودند، داشتیم و به صحبت با آنها پرداختیم بنابراین به مکان هایی که آنها می گفتند می رفتیم تا با مصرف کنندگان آشنا شویم برای مثال ما حدود ساعات ۱۰ و ۱۱ شب برای افراد معتاد غذا می بردیم و به این بهانه به رفتارها، حالات و شرایط آنها دقت می کردیم تا بتوانیم طراحی خوبی داشته باشیم. به یاد دارم که آنها صفی برای گرفتن غذا تشکیل می دادند و ما مدام نگاه می کردیم تا ببینیم رفتار و پوشش آنها به چه صورت است حتی ما خصوصیات شخصی و گروهی آنها را هم زیر نظر می گرفتیم. وی با اشاره به اینکه این فیلم موضوع جسورانه ای دارد، توضیح داد: در سینمای تجاری امروز رفتن سراغ چنین سوژه ای جسارت می خواهد که این جسارت را بهروز شعیبی به عنوان کارگردان و محمود رضوی به عنوان تهیه کننده داشتند و چنین سوژه ملتهب و خطرناکی را برای ساخت فیلم انتخاب کردند.

 ظریف ادامه داد: در یک مقطعی یعنی در اواسط دهه ۶۰ و اواخر دهه ۷۰ بسیار به چنین سوژه هایی پرداخته می شد ولی به یکباره روند ساخت فیلم های با این محوریت رها شد در حالی که معضل اعتیاد حل نشده بود اما حالا «دارکوب» به نوعی بازگشتی به این سوژه محسوب می شود و امیدوارم در سال های آینده بیشتر شاهد این دست از فیلم ها باشیم ضمن اینکه قطعا تصور و توقع ما از ساخت «دارکوب» کمک به حل معضل بوده است و اگر این هدف را نداشتیم هیچکدام از ما این همه انرژی نمی گذاشتیم. وی در پایان با اشاره به دیگر آثارش اظهار کرد: در حال حاضر مشغول کار در سریال «گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی هستیم و فکر می کنم تا اواخر اردیبهشت کار فیلمبرداری آن به پایان برسد البته در یک سریال دیگر با عنوان «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان حضور دارم که اتفاقات قبل از شهریور ۱۳۲۰ را به تصویر می کشد و به موضوع اشغال ایران توسط متفقین می پردازد. این اثر پروژه سنگینی است و تا دو، سه ماه آینده کار فیلمبرداری آن به پایان می رسد.

تاریخ نشر مطلب:
یکشنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده