بعضی‌ها تمایل ندارند اکسیدان دیده شود

اکسیدان فیلم جنجالی این روزهای سینمای ایران تداعی‌گر شرایطی مشابه برای تهیه کننده خوشنام آن است. تهیه‌کننده‌ای که بخشی از مهم‌ترین کمدی‌های سینمای پس از انقلاب حاصل ایده پردازی‌ها و خلاقیت‌های فکری وی بوده است. به بهانه اکران فیلم اکسیدان مهدیس مستع در روزنامه مردم سالاری با «منوچهر محمدی» تهیه کننده فیلم گفتگویی کرده است:

چه شرایطی باعث بازگشت شما به جریان تولید فیلم کمدی شد؟

طبیعتاً تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده هر اثری ترجیح می‌دهند که یک گونه فیلمسازی را مرتبط تکرار نکنند به این دلیل که باید حال و هوای سینما، شرایط روز و مخاطب را برای ساخت یک فیلم و همچنین نوشتن یک فیلمنامه در نظر گرفت.

به واقع فاکتورهایی که برای شما مطرح کردم در موضوع نوشتن یک فیلمنامه بی‌تاثیر نیست و در همه جای دنیا نیز فیلمسازان گونه‌های مختلف فیلمسازی رو تجربه می‌کنند و نباید فیلمساز رو محدود به روشی خاص در فیلمسازی بکنیم‌. من پس از تهیه‌کنندگی 3 فیلم جدی به این نتیجه رسیدم که بهتر است فیلمی‌کمدی را تهیه کنم و پس از این تصمیم بود که حامد محمدی طرح فیلم نامه اکسیدان را با من در میان گذاشت و ‌با توجه به توافقی که میانمان شکل گرفت فیلمنامه را با تغییرات وبازنویسی‌های متعدد جلوی دوربین بردیم.

هنگام دریافت پروانه ساخت به مشکلی برنخوردید؟

خیر. مشکل خاصی پیش نیامد. شورا گاهی در خصوص یک فیلمنامه تذکراتی می‌دهد یا توصیه‌ای در خصوص آن فیلمنامه مطرح می‌کند اما امروزه فرایند دریافت پروانه از شورا آسان‌تر شده یعنی از سال 76 که بنده مدیرکل نظارت بودم یک شورای تصویب فیلمنامه داشتیم که از آیین‌نامه اجرای سازمان سینمایی حذف شد ودر نهایت شورای پروانه ساخت شروع حرکت فیلم شد ودوستان براساس طرح کامل به تهیه‌کننده پیشنهاد می‌دهند و این مرحله شورا چندان دشوار نیست.

درشورا برای فیلم اکسیدان پروانه ساخت گرفتید؟

خیر. ابتدا برای فیلمی ‌با نام «اقامت دایم» پروانه ساخت گرفتیم که پیشنهاداتی ازجاهای مختلف ودوستانمان مطرح شد که گفتند این اسم چندان تناسب سینمایی ندارد و این شد که نام فیلم را اکسیدان گذاشتیم.

نامگذاری اکسیدان برای فیلم جدیدتان علت خاصی داشت؟

اکسیدان ماده‌ای شیمیایی درصنعت رنگسازی است که طی یک واکنش شیمیایی اثرگذارمی‌شود مثل شخصیت نقش اول فیلم که ناچار است هویت خودش را از دست بدهد و به نقش‌های مختلفی در بیاید و خود واقعی‌اش را کنار بگذارد.

آیا فیلم همانی است که انتظار داشتید؟

فرآیند فیلمسازی در ایران به گونه‌ای است که مجبوریم در یک شرایط ویژه و زمان محدود فیلم را بسازیم که این موضوع فقط شامل فیلم اکسیدان نیست و الان وقتی به فیلم‌های قبلی که ساخته‌ام نگاه می‌کنم می‌گویم ای کاش که اینجا یا دراین سکانس دقت بیشتری کرده بودم.

به نظر شما حاشیه‌های پیرامون این فیلم از کجا ناشی می‌شود؟

خودم هم پاسخ این سوال را نمی‌دانم. اکسیدان فضای نمایش سینماهای حوزه هنری، تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی را ندارد به این دلیل که بعضی‌ها تمایل ندارند این فیلم دیده شود و فروش فیلم به دلیل استقبال خود مخاطبان بوده است.

گویا از یک شرکت خودروسازی داخلی به عنوان حامی‌مالی استفاده کردید؟

بله. اکسیدان با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده است و طبیعی است برای تامین مالی به اسپانسر مراجعه می‌کنیم یا گاهی آنها برای تبلیغات خودشان به سراغ ما می‌آیند خب شخصیت اصلی قصه ما هم در یک تعمیرگاه کارمی‌کرد که ما نیاز به چنین فضا و شرایطی داشتیم که در نهایت با آن شرکت وارد مذاکره شدیم و آنها تعمیرگاه و لوکیشن در اختیارما قراردادند و طبیعی بود شخصیت‌های فیلم لباس همان شرکت  را به تن کنند.

چه نظری درباره انتقاد تند نمایندگان مجلس درباره فیلمتان دارید؟

امیدوارم فضای سالمی‌برای اکران و فروش تمامی‌فیلم‌های سینمای ایران فراهم شود زیرا سینمای ایران طی چند سال اخیر دستخوش اتفاقات متفاوتی بوده اما نباید دلسرد شویم چون وقتی یک مخاطب ایرانی هزینه می‌کند تا فیلمی‌ایرانی را ببیند پس ما هم باید فضای سالمی‌را برای آنها فراهم کنیم. درخصوص مواضع نمایندگان مجلس هم این نکته را عرض می‌کنم که جامعه سینمایی و فیلمسازان باید ظرفیت خود را بالا ببرند تا همه نظربدهند. به واقع نباید ازنظرمخالف بترسیم ونگران باشیم. برای اصلاح فرایند فیلمسازی نباید ازفضای نقد بترسیم وباید تمامی‌کسانی که صاحب نظرهستند بعد ازدیدن فیلم و نه قبل از دیدن آن نظربدهند. در این صورت فیلمسازان و تهیه‌کنندگان هم متوجه نقاط ضعف فیلم خواهند شد.

نقدی که به فیلم شما وارد شده تقویت ادیان دیگر است. در این باره چه نظری دارید؟

خیر. چنین چیزی نبوده است. محور قصه ما گرفتن ویزا و مهاجرت به عنوان دست مایه اولیه فیلم است. مضمون قصه دشواری رفتن ما ایرانیان به خارج از کشور بود که روزبه روزاین موضوع سخت‌تر هم می‌شود که این موضوع بعد از روی کارآمدن ترامپ بدترهم شد. ما می‌خواستیم بگوییم اگر یک نفر بخواهد در شرایط اضطراری به خارج از کشور برود باید راه‌های مختلفی را بررسی بکند چون به راحتی نمی‌توان از کشور مهاجرت کرد.

آیا ازاول قراربود امیرجعفری وجواد عزتی بازیگران نقش اصلی فیلم شما باشند؟

شاید برای برخی پروژه‌ها درابتدا گزینه‌های انتخابی دیگری برای فیلممان داشته باشیم که با فیلم دیگری قرارداد داشته باشند و نتوانیم با آنها همکاری کنیم اما ما ازاول هم امیرجعفری وجوادعزتی را برای این دونقش در نظر گرفته بودیم چون تجربه همکاری موفقی را نیزباهم داشته‌اند اما جواد عزتی سر پروژه دیگری بود که صبر کردیم تا به ما ملحق شود.

سخن پایانی؟

خوشحالم که مخاطب آگاه و باهوش امروزی انتخاب خودش را کرده و فیلم بدون تبلیغات هم می‌تواند دیده شود. امیدوارم تمامی‌فیلم‌های ایرانی دراکران هم موفق باشند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده