یکی از پرمشغله‌ترین جشنواره‌های ایران را برگزار می‌کنیم

نشست خبری بیست‌وچهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حضور مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا علیزاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان کرمان و رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.در این نشست رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان گفت: این جشنواره شاید یکی از پرمشغله‌ترین و پرفرازونشیب‌ترین جشنواره‌های ایران باشد؛ چون هر سال در یک استان متفاوت برگزار می‌شود و هنرمندان جوان از سراسر کشور برای آن آثار خود را ارسال می‌کنند؛ آثار در تهران انتخاب و آثار برگزیده معرفی می‌شود و 27 نفر از اساتید از تهران دعوت می‌شوند که 9 نفر از آنها داور هم هستند؛ جمع کردن این‌ها در کنار یکدیگر بسیار سخت است.

وی افزود: جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان دارای 9 بخش است که عبارتند از نقاشی، طراحی، خوشنویسی،مجسمه‌سازی، نگارگری، پوستر، عکس، تصویرسازی و کاریکاتور. سن شرکت‌کنندگان بین 15 تا 24 سال است. مجموعاً 800 نفر از هنرمندان جوان آثار خود را برای ما ارسال کرده‌اند که از این تعداد 200 نفر به جشنواره راه پیدا می‌کنند. بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از استان تهران با 115 نفر هستند و پس از آن استان‌های اصفهان با 79 نفر، آذربایجان شرقی با 72 نفر، کرمان با 51 نفر، اردبیل با 46 نفر و خراسان رضوی با 45 نفر شرکت‌کننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هم‌چنین استان‌های گلستان و ایلام با 4 نفر و سیستان و بلوچستان با یک نفر شرکت‌کننده کمترین تعداد شرکت‌کنندگان را در تمامی استان‌ها دارند.

این جشنواره شاید یکی از پرمشغله‌ترین و پرفرازونشیب‌ترین جشنواره‌های ایران باشد؛ چون هر سال در یک استان متفاوت برگزار می‌شود و هنرمندان جوان از سراسر کشور برای آن آثار خود را ارسال می‌کنند؛ آثار در تهران انتخاب و آثار برگزیده معرفی می‌شود و 27 نفر از اساتید از تهران دعوت می‌شوند که 9 نفر از آنها داور هم هستند؛ جمع کردن این‌ها در کنار یکدیگر بسیار سخت است.

صادق‌زاده درباره تفاوت جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با سایر جشنواره‌ها گفت: این جشنواره خودش را ملزم می‌کند که از تمامی استان‌ها در آن نمایندگانی حضور داشته باشند؛ به عنوان مثال اگر از استان تهران که تعداد شرکت‌کنندگان زیاد است یک اثر دارای امتیاز 70 باشد و از استان سیستان و بلوچستان یک اثر دارای امتیاز 50 باشد؛ اثر تهرانی حذف و اثر استان سیستان به جشنواره راه می‌یابد. وی ادامه داد: یک کارگاه آموزشی دوروزه برگزار خواهیم کرد تا شرکت‌کنندگانی که دارای توانایی کمی هستند و یا از استانهایی که امکانات کمی دارد شرکت کرده‌اند؛ تحت نظر این اساتید آموزش ببینند.

صادق‌زاده تصریح کرد: در هر رشته سه داور وجود دارد و برای هر رشته سه نفر برگزیده نهایی بدون رتبه‌بندی اعلام خواهند شد که به هرکدام از آنها 2 میلیون و 500 هزار تومان جایزه پرداخت می‌شود و در مجموع 27 برنده خواهیم داشت. البته این مبلغ برای چنین جشنواره‌هایی، مبلغ بالایی محسوب نمی‌شود اما با توجه به تعداد 27 نفری افرادی که جایزه می‌گیرند؛ هزینه‌ای معادل جوایز سایر جشنواره‌ها پرداخت می‌‌شود؛ البته اگر وزارت ارشاد بودجه بیشتری برای این کار به ما اختصاص می‌داد و یا تعداد دریافت‌کنندگان جایزه کمتر می‌شد و مبلغ جایزه بالاتر می‌رفت؛ یقیناً استقبال بیشتری از این جشنواره می‌شد.

 دبیر جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان تاکید کرد: بر خلاف تصور شما هر سال تعداد کمی از استان‌ها برای میزبانی این جشنواره داوطلب می‌شوند چون علی‌رغم کسب منافع دچار دردسرهای زیادی خواهند شد؛ تا مدیران دلسوزی همچون آقای نوروزی نباشند تا به فکر هنرمندان جوان شهرستانی باشند اصلاً چنین برنامه‌هایی در شهرستان اجرا نخواهد شد.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده