فیلمهای کمدی امسال چند میلیارد فروختند؟!

در حالی که این روزها بسیاری از مدیران اصناف سینمایی به افت مخاطب فیلم‌های سینمایی نسبت به سال گذشته اشاره می‌کنند، در طول 7 ماه گذشته پنج فیلم‌ کمدی و پرفروش سینمای ایران، بیش از دو برابر کل سایر فیلم‌های سینمایی فروش کردند.به گزارش شایان فیلم از ای سینما، این درحالی است که نسبت به سال گذشته تا به امروز فیلم‌های کمدی بیشتری در سینماهای کشور به نمایش درآمدند و همچنان باز هم قرار است در کنار فیلم‌های اجتماعی، فیلم‌های طنز دیگری روی پرده بروند.

با شروع فصل پاییز، برخی از تهیه کنندگان سینمایی، در مورد آغاز پروژه فیلم سوزی در سینمای ایران هشدارهایی دادند. فیلم سوزی در فصل پاییز چند سالی است که برای سینمای ایران اتفاق می‌افتد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی با شروع این فصل در مدت زمان‌های کوتاه به نمایش در می‌آیند و بدون فروش قابل توجهی جای خود را به فیلم دیگری می‌دهند.در هفت ماه گذشته 43 فیلم در سینماهای کشور به نمایش درآمدند. نکته جالب فیلم‌های اکران شده در سال 96 به فروش 5 فیلم صدرنشین جدول فروش باز می‌گردد.

فیلم‌های «نهنگ عنبر: سلکشن رویا»، «گشت2»، «خوب، بد، جلف»، «اکسیدان» و «ساعت پنج عصر» در سال 96 توانستند 76 میلیارد تومان درآمد کسب کنند. این درحالی است که 38 فیلم دیگری که امسال در سینماها اکران شدند در مجموع توانستند نزدیک 35 میلیارد تومان عایدی داشته باشند و این بدان معناست که 5 فیلم کمدی امسال بیش از دو برابر سایر فیلم‌های سینمایی فروش کردند.

اما یکی دیگر از نکات جالب فروش فیلم‌های سینمایی در سال 96 به پرفروش ترین فیلم‌ غیر کمدی سال باز می‌گردد. فیلم سینمایی «رگ خواب» حمید نعمت الله که تا به امروز رتبه ششم جدول فروش را به خود اختصاص داده است، توانسته نزدیک به 5 میلیارد تومان فروش کند و بیش از 4 میلیارد تومان با فیلم «ساعت پنج عصر» مهران مدیری (به عنوان پنجمین فیلم پرفروش سال) فاصله دارد.همچنین دو فیلم کمدی «لونه زنبور» و «آینه بغل» در نوبت اکران هستند که می‌توان پیش بینی کرد فروش قابل قبولی از خود در سینماهای کشور به جای بگذارند.

در هفت ماه گذشته یازده فیلم کمدی در سینماهای کشور به نمایش درآمدند. این درحالی است که در 12 ماه سال گذشته 10 فیلم طنز در سینماها اکران شدند. بنا بر اعلام مدیران و پخش کنندگان سینمایی، سینمای ایران در سال 96 با وجود فیلم‌های کمدی بیشتر نسبت به سال گذشته مخاطب کمتری به سالن‌های سینمایی آورده است.

سال گذشته 6 فیلم سینمایی توانستند فروش خود را دو رقمی کنند و به فیلم‌های پرفروش سال تبدیل شوند و برخلاف امسال در میان آنها، سه فیلم اجتماعی هم وجود داشت. فیلم‌های «فروشنده»، «من سالوادور نیستم»، «سلام بمبئی»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز» و «بارکد» در مجموع توانستند 78 میلیارد تومان فروش کنند که دو فیلم از این جمع فیلم‌های اجتماعی غیرکمدی بودند.

در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، بسیاری از منتقدان با توجه به تولیدات سینمای ایران پیش بینی کردند که در سال 95 سینمای ایران رونق بیشتری به خود خواهد گرفت. با آغاز سال 95 مخاطبان حضور چشمگیری در سالن‌های سینمایی داشتند و فیلم‌های روی پرده رکورد‌های فروش بسیاری را جا به جا کردند.

فروش موفق فیلم‌های سینمایی در اکران دوم نوروز هم با نمایش «اژدها وارد می‌شود» ادامه پیدا کرد تا این‌که خرداد ماه 95 «بارکد» مصطفی کیایی در سینماهای کشور اکران شد و بیش از یازده میلیارد تومان فروش کرد. اما اوج فروش فیلم‌های سینمایی در سال گذشته به «فروشنده» اصغر فرهادی باز می‌گشت. این فیلم که شهریور ماه 95 به نمایش درآمد در پایان توانست بیش از 16 میلیارد تومان فروش کند و به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن زمان تبدیل شود.

پس از موفقیت «فروشنده»، فیلم «سلام بمبئی» آذر ماه سال گذشته به نمایش درآمد و توانست با فروش 14 میلیارد تومانی خود به سومین فیلم پرفروش سال گذشته تبدیل شود.پراکندگی اکران فیلم‌های پرفروش در طول سال گذشته، عاملی شد که این فیلم‌ها بتوانند در تمامی فصل‌های سال به فروش موفقی دست یابند و برخلاف امسال تنها فیلم‌های کمدی گیشه را با موفقیت ترک نکردند.

حال با این‌که فیلم «زرد» در پاییز امسال توانسته به عنوان یک پدیده به فروش قابل قبولی دست یابد، اما همچنان تنها امید سینمای ایران برای فروش موفق در پاییز و زمستان امسال به اکران دو فیلم «لونه زنبور» و «آینه بغل» باز می‌گردد که اگر این فیلم‌ها هم نتوانند هرکدام بیش از شش یا هفت میلیارد تومان درآمد فروش کنند، باید بگوییم که سال 96 برای سینمای ایران با سرمای استخوان سوزی به پایان خواهد رسید.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده