فیلم هایی که تماشاگران را از سینما فراری دادند!

در تاریخچه ی بیش از 120 ساله ی سینما، اولین فیلمی که به سالن نمایش راه یافت ، فیلمی 50 ثانیه ای بود تحت عنوان ورود لوکوموتیو بخار به ایستگاه لسیوته به کارگردانی برادران لومیر. موضوع فیلم هم دقیقا همین بود ، ورود یک لوکوموتیو بخار به این ایستگاه ، اما برای مردم آن دوران که دیدن تصاویر متحرک روی یک پرده ی عظیم چیزی بسیار غریب و دور از ذهن به نظر می آمد ، این تجربه با هیجانات خاصی همراه بود به طوری که در هنگام نمایش فیلم ،  جماعت حاضر در سالن سینما با دیدن لوکوموتیوی که با سرعت به طرف آنها می آمد، با تصور اینکه این موجود خشمگین قصد زیر گرفتن آن ها را دارد در حرکتی غریزی جانشان را برداشتند و از سینما گریختند. در همین ابتدا باید گفت مقاله ی حاضر، هیچ ربطی به برادران لومیر و سرنوشت لوکوموتیو مذکور ندارد. حتی با جادوی تصاویر متحرک هم کاری نداریم . در اینجا قصد داریم به فیلم هایی بپردازیم که بدون توسل به سینماتوگراف و لوکوموتیو بخار ، بخش اعظمی از مردم را از سالن های سینما فراری دادند . فیلم هایی که به دلایلی متفاوت چنان عرصه را بر تماشاگران خود تنگ کردند که این جماعت حتی توانایی همراهی فیلم تا دقایق پایانی را نیز در خود نمی دیدند.

جن گیر  The Exorcist

فیلم ترسناک ویلیام فردکین به قلم ویلیام پیتر بلتی داستان زنی است که برای رهایی دخترش که توسط شیطان تسخیر شده است دست به دامان کلیسا می شود . جن گیر در زمان نمایشش در سال 1973 کاری کرد که مردم وحشت زده ، دسته دسته از سالن های سینما گریختند . در این میان بودند افرادی هم که از شدت ترس از هوش رفتند . در هنگام نمایش این فیلم در لندن ، نیروهای امداد با چندین دستگاه آموبولانس در مقابل سینماها آماده ی انتقال قربانیان به بیمارستان بودند .

پروژه ی جادوگر بلر  The Blair Witch Project

فیلم 60 هزار دلاری دنیل مایریک و ادواردو سانچز پس از نمایشش در سینماها به یکی از غافلگیر کننده ترین فیلم های سال 1999 بدل گشت و با فروش جهانی نزدیک به 250 میلیون دلار ، با توجه به هزینه ی ساخت ناچیزش ، لقب سودآورترین فیلم تاریخ سینما را به خود اختصاص داد . در سال 1994 ، سه دانشجوی مستندساز برای ساختن فیلمی درباره ی یک افسانه ی محلی تحت عنوان جادوگر بلر به مریلند می روند ولی پس از مدتی برای همیشه ناپدید می شوند . تنها چیزی که از این سه نفر باقی می ماند ، فیلم مستند ساخته شده توسط آنهاست که با تماشای آن می توان به سوالات زیادی درباره ی چگونگی سر به نیست شدن این افراد پاسخ داد . بزرگترین دلیل موفقیت پروژه ی جادوگر بلر ، سبک مستند گونه و واقعی آن و استفاده از دوربین روی دست است که بیننده را به دل واقعیت در همان زمان و مکان می برد . مردمی که در زمان نمایش فیلم در سالن های سینما حضور داشتند ، با دین بعضی از صحنه ها دچار حالت تهوع شده و از سالن خارج می شدند . تعداد زیادی از این افراد در سالن انتظار سینما بالا می آوردند که همین عامل باعث می شد صحنه هایی منزجر کننده در خود سینماها شکل بگیرد . این امر موجب شد که در هنگام نمایش فیلم ، در سینماها تابلوهایی نصب شود با این متن که دوستانی که قصد بالا آوردن دارند لطفا فقط در داخل سرویس های بهداشتی دست به این عمل بزنند و البته آقایان فقط در قسمت آقایان و خانم ها هم فقط در قسمت خانم ها.

127 ساعت  127 Hours

این فیلم به کارگردانی دنی بویل داستان واقعی کوهنوردی به نام آرون رالستون است که در هنگام کوهنوردی در گرند کنیون ، تخته سنگی روی دستش افتاده و در همان مکان زندانی می شود. وی نهایتا پس از پنج روز تلاش برای رهایی از این وضعیت ، تصمیم می گیرد برای نجات خود دستش را ببرد. در هنگام نمایش این صحنه در سینما بسیاری از حضار دچار حالت تهوع شده و بسیاری نیز غش کردند. یکی از غش کرده ها در حالی که سوار آمبولانس بود ناگهان به هوش آمده و با فریاد "چه فیلم فوق العاده ایست" دوباره به سالن سینما بازگشت.

سگ های انباری  Reservoir Dogs

این فیلم نخستین اثر کوئنتین تارانتینو است و در زمان نمایش آن ، هنوز مخاطبان سینما با سبک خشونت وی و خون و خونریزی های پایان ناپذیرش آشنا نشده بودند . زمانی که آقای بلوند (مایکل مدسن) رقص کنان گوش یک مامور پلیس را می برد ، بسیاری از تماشاگران در سینما پا به فرار می گذارد. چه بسا اگر سگ های انباری امروز به نمایش در می آمد ، عنوان شوک آورترین فیلم تارانتینو در نزد تماشاگران ، به اثر بعدیش "پالپ فیکشن" می رسید.

عجیب الخلقه ها freaks

فیلم رعب آور تاد براونینگ محصول سال 1932 داستان سیرکی است که مجموعه ای از انسان های عجیب الخلقه از جمله زن ریشدار ، مرد بدون دست و پا و دوقلوهای به هم چسپیده گرد هم آمده اند. این فیلم چنان تصاویر بی پرده ای از روابط ، ذات انسان ها و اندام های بدن می دهد که هنوزم که هنوز است پس از گذشت سالها با دیدن این تصاویر مو به تن آدم سیخ می شود. این فیلم سالها در لیست آثار ممنوعه ی کشورهای مختلف قرار داشت و در بسیاری از کشورها هم هیچگاه به نمایش در نیامد. بسیاری از مردم با دیدن این فیلم یا بیهوش شدند یا دچار حالت تهوع و سینما را ترک کردند. یکی از این این افراد اف. اسکات فیتزجرالد ، نویسنده ی سرشناس آمریکایی - ایرلندی بود که پس از دیدن بازیگران به هم چسپیده فیلم در یک رستوران دچار حالت تهوع شد. زنی هم در هنگام دیدن فیلم از شدت وحشت دچار سقط جنین شد.

برگشت ناپذیر irreversible

فیلم 97 دقیقه ای گاسپر نوئه ، کارگردان نامتعارف فرانسوی- آرژانتینی با بازی مونیکا بلوچی و ونسان کسل ، برای فراری دادن تماشاگران از سالن های سینما علاوه بر استفاده از نماهای بصری عجیب ، دست به دامان تکنیک های صوتی هم می شود به طوری که در سی دقیقه ی ابتدایی فیلم ، نویزی با بسامد 27 هرتز به گوش مخاطب می رسد که باعث آشفته شدن روحی وی و عصبی شدن او می شود . نوئه فیلمساز باهوشی است و چیزی که در اینجا اتفاق می افتد دقیقا همان چیزی است که او در آن لحظه از مخاطبش می خواهد ، روبرو شدن با حقیقتی برهنه ، هر چند اگر جمع کثیری از تماشاگران سالن های سینما را ترک کنند . استفاده ی نا متعارف از دوربین فیلمبرداری ، صحنه های کلوب همجنس گرایان ، نمایش قتلی فجیع ، صحنه های بی پرده ی جنسی و از همه مهم تر صحنه ی دلخراش تجاوز که بی شک یکی از تکان دهنده ترین صحنه های تاریخ سینماست ، همگی دست به دست هم می دهند تا تماشای فیلم برای بسیاری از طرفداران سینما چه در سالن های سینما و چه در منازلشان غیر قابل تحمل شود .  تعدادی از تماشاگران ، هنگام دیدن صحنه ی قتل فیلم روی صندلی هایشان از هوش رفتند .

شیرشاه   The Lion King

در این فهرست "شیرشاه" محصول کمپانی والت دیزنی ، تنها فیلمی است که نه از روی وحشت که از روی غم انگیز بودن باعث خروج تماشاگران از سالن سینماها شد. برای مخاطبان خردسال و نوجوان سینما ، دیدن کشته شدن پدر سیمبا و فراری شدن خود او چنان ناراحت کننده و دلخراش بود که دیگر آنها علاقه ای به دیدن ادامه ی اثر نداشتند. در این زمان بود که جمع کثیری از مردم با فرزندانشان سالن های سینما را ترک می کردند./هنرنما

تاریخ نشر مطلب:
جمعه، ۲۴ آذر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده