یارانه طرح تابستانه کتاب ۵۰ درصد افزایش یافت

در آستانه آغاز اجرای دومین طرح «تابستانه کتاب» در کتابفروشی‌های سراسر کشور، مدیرعامل خانه کتاب از افزایش ۵۰ درصدی یارانه این طرح با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که تنها دو روز (تا ۳۰ تیرماه) به پایان مهلت ثبت نام از کتابفروشان سراسر کشور برای شرکت در طرح «تابستانه کتاب» زمان باقی است، تاکنون بالغ بر ۶۵۰  کتابفروشی از ۳۱ استان کشور متقاضی شرکت در این طرح شده‌اند.استان تهران در جایگاه نخست بیشترین تعداد ثبت نام کتابفروشی‌ها قرار دارد و استان‌های قم، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کردستان هم در جایگاه‌های بعدی بیشترین مشارکت قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، در این طرح سقف تخفیف برای هر کتابفروشی حداقل ۲ میلیون تومان و سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر ۱۰۰ هزار تومان است. خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف از کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب» خریداری کنند.

مطابق اعلام مسئولان خانه کتاب - موسسه مجری طرح تابستانه کتاب - سقف یارانه در این طرح بر اساس معیارهایی چون موقعیت جغرافیایی، متراژ کتابفروشی، تعداد کتاب و میزان فروش در طرح‌های قبل، تغییر خواهد کرد. کتابفروشی‌های شرکت کننده در طرح باید دارای پروانه کسب با تاریخ معتبر باشند. در صورت تازه تأسیس بودن کتابفروشی حداکثر تا یکسال کتابفروش می‌تواند با نامه تأیید از اتحادیه ناشران و کتابفروشان مبنی بر در شُرُف دریافت پروانه بودن، نسبت به ثبت نام اقدام کند.

مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب هدف از اجرای طرح‌هایی از قبیل عیدانه، تابستانه و پائیزه کتاب را که از حدود ۱.۵ سال گذشته کلید خورده‌اند، توزیع یارانه مصرف کننده کتاب از طریق کتابفروشی‌ها در سراسر کشور عنوان کرد و استقبال ناشران، کتابفروشان و همچین مردم علاقه‌مند به کتاب را از این طرح‌ها، مثبت ارزیابی کرد.وی گفت: با توجه به حمایت‌هایی که صنوف حوزه نشر و فروش کتاب و مردم  از این قبیل طرح‌ها انجام داده‌اند و بازخوردهای مثبتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای آنها گرفت، بعد از بررسی‌های کارشناسی تصمیم به افزایش بودجه طرح تابستانه کتاب نسبت به دوره قبلی اجرای آن گرفته شد؛ بر این اساس، بودجه طرح ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

جلیسه افزود: مسئولان وزارت ارشاد همچنین قول داده‌اند که در صورت تخصیص‌های بیشتر بودجه‌ای به این وزارتخانه طی سال، به همین میزان (۵۰ درصد) دوباره از آن حمایت کنند و لذا این امیدواری وجود دارد که بودجه حمایتی از طرح تابستانه کتاب در سال جاری تا ۱۰۰ درصد نسبت به دوره قبل، افزایش پیدا کند.مدیرعامل خانه کتاب درباره اینکه آیا گزارشی هم از وضعیت استفاده از انبوه کتاب‌های خریداری شده در قالب این طرح‌ها و اینکه آیا توسط مصرف کننده نهایی خوانده شده‌اند یا بالای طاقچه مانده‌اند؟، گفت: ما در این قبیل طرح‌ها فقط مشارکت کننده هستیم؛ آن هم یک مشارکت حداقلی یعنی ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت پشت جلد را تقبل می‌کنیم. لذا من فکر می‌کنم کسی که ۸۰ درصد قیمت پشت جلد یک کتاب را از جیبش پرداخت می‌کند، قطع به یقین انگیزه مطالعه آن را هم دارد.وی تاکید کرد: آمارها، نظرسنجی‌ها و بررسی‌های ما نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد کسانی که از این طرح‌ها استفاده کرده‌اند و در زمان اجرای آنها مبادرت به خرید کتاب کرده‌اند، از کتابخوان‌های حرفه‌ای هستند و تا زمان اجرای طرح بعدی، کتاب‌های خریداری شده را مطالعه کرده‌اند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، -۱۰۹ فروردین -۶۲۱






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده