کدام یک از کشورها شانس بیشتری در اسکار دارند؟

در حالی که نزدیک به 7۰ کشور تاکنون نمایندگان خود را برای شرکت در بخش اسکار خارجی زبان انتخاب و به آکادمی معرفی کرده‌اند، باید دید از دید منتقدان کدام فیلم‌های مطرح در میان نمایندگان امسال از بخت بیشتری برخوردارند.به گزارش بانی فیلم به نقل از ایندی وایر، یکی از بخت‌های بزرگ امسال نماینده آلمان یعمی فیلم «محوشدگی» ساخته فاتح آکین است که جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن را برای دایان کروگر در کارنامه دارد و از سوی مونگولیا پیکچرز توزیع جهانی خود را انجام می‌دهد.

در عین حال فیلم جدید آنجلینا جولی یعنی «نخست پدرم را کشتند» محصولی از نتفلیکس درباره کشتار مردم توسط خمرهای سرخ در کامبوج که به زبان کامبوجی ساخته شده درامی است که در جشنواره فیلم تلوراید با اقبال خوبی روبه روشده و می‌تواند نماینده قدری برای کامبوج باشد. این فیلم جدیدترین فیلمی است که به عنوان نماینده یک کشور برای اسکار انتخاب شده و دیروز نام آن به عنوان نماینده رسمی کامبوج وارد فهرست رقبای اسکار خارجی زبان شد.فیلم «دشنام» ساخته زیاد دویری نماینده لبنان نیز می‌تـواند یکی از مدعیان این بخش باشد.

در همین حال فیلمی از سونی پیکچرز کلاسیکس نیز می‌تواند از فیلم‌هایی باشد که با اقبال زیادی که در جشنواره‌های سینمایی کسب کرده، امیدوارانه به این رقابت نظر دارد. درام «یک زن شگفت‌انگیز» ساخته سبستین للیو که برای نخسیتن بار در جشنواره فیلم برلین اکران شد و جایزه بهترین فیملنامه را برد و در تلوراید نیز توجه زیادی را به خود جلب کرد می‌تواند نماینده خوبی برای شیلی باشد.منتقدان جشنواره کن با نظر مثبتی که به فیلم فیلمساز روسی یعنی آندری زویاگینتسف نشان دادند درام خانوادگی «بی‌عشق» را از ظرفیت‌های زیادی برای شرکت در این رقابت برخوردار ساختند.

اما «تسونا» یا «نزدیکی» داستانی ترسناک درباره آدم‌ربایی که آدم‌رباها از خانواده‌ها طلب پول می‌کنند و اگر پول را نپردازی گروگان کشته می شود، نیز می‌تواند از امیدداران این بخش برای روسیه باشد. این فیلم در بخش نوعی نگاه جشنواره کن و نیز جشنواره تلوراید به نمایش درآمد و فیلمی است که داستانش در منطقه نالچیک می گذرد که همواره با نزاع‌ها قومی روبه رو بوده است و نشان دهنده تاثیرات ویرانگر آدم‌ربایی در خانواده سنتی یهودی است. این فیلم خیلی با قدرت ساخته شده و می تواند جایگزینی برای روسیه در برابر سینمای مستقل آندری زویاگینتسف باشد که همیشه در فیلم‌هایش آینه‌ای در برابر اجتماع می‌گیرد ونشان می‌دهد جامعه کنترل‌شده‌ای که دولت خواستار تصویرشدن آن به شکلی مثبت است، چقدر ناپایدار است.

اما نماینده اتریش یعنی «پایان خوش» نیز یکی از مدعیان رقابت اسکار خارجی زبان امسال است. این فیلم که بار دیگر تیم پدر-دختری یعنی ژان-لویی ترینتینانت و ایزابل هوپر را با هم گرد آورده ساخته میشکل هانکه سازنده فیلم «عشق» است که حماسه خانوادگی بورژوایی را که می‌تواند تیره هم باشد، ارایه می‌کند. این فیلم می‌تواند در میان نامزدهای فهرست نهایی اسکار جای داشته باشد. فیلمی درخشان اما خشن، که با وجود اجراهای قوی، نمی‌تواند به اندازه «عشق» گیرا باشد.در حالی که قوانین اسکار دیکته می‌کند که فیلمی از هر کشور با هر زبانی به جز انگلیسی می‌تواند وارد رقابت بخش اسکار خارجی زبان شود ، حتی اگر زبان رسمی آن کشورنباشد، موجب شده تا فیلمسازان آمریکایی نتوانند در این بخش حضوری فعال داشته باشند.

آذربایجان با فیلم ایلگار نجف با عنوان «باغ انار»، بلژیک با فیلم میشل روسکام با عنوان «مسابقه رانندگی و زندانی سابقه‌دار»، بوسنی و هرزگوین با فیلم «مردان گریه نمی‌کنند: که در جشنواره فیلم کارلووی واری برنده جایزه ویژه هیات داوری شد ساخته آلنا درلجولیک و کرواسی با فیلم «به بشقاب من زل نزن» ساخته هانا جوشیک از دیگر فیلم‌های حاضر در رقابت امسال هستند.

برزیل با فیلم «بینگو: پادشاه صبح‌ها» ساخته دانیل رزنده، کلمبیا با «مردان گناهکار» ساخته ایوان گائونا، جمهوری چک با فیلم «مادر یخی» ساخته بودان سلاما،‌جمهوری دومینیکن با فیلم «دارکوب‌ها» ساخته خوزه ماریا کابرال، مصر با فیلم «شیخ جاکسون» ساخته عمار سلاما به زبان عربی، استونی با فیلم «نوامبر» ساخته راینر سارنت، فنلاند با فیلم «تام از فنلاند» ساخته دام کاروکوسکی، گرجستان با فیلم «مادر ترسان» ساخته آنا اوروشادزه نیز دیگر نمایندگان معرفی شده برای رقابت سال ۲۰۱۸ اسکار خارجی زبان هستند.

در مجموع می توان گفت سه پرچم‌دار رقابت‌های امسال «پایان خوش» از اتریش، «محو شدگی» از آلمان و «میدان» از سوئد هستند.

تاریخ نشر مطلب:
دوشنبه، ۰۳ مهر ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده