پیشنهاد احمد نجفی: زمان اکرانِ فیلمها را به جای «رابطه بازی» با «قرعه کشی» تعیین کنید!

شایان فیلم: شب گذشته احمد نجفی میهمان محمود گبرلو در برنامه ی زنده ی «شبهای شفاهی» بود و درباره مسائل مختلف سینمای ایران به گفتگو پرداخت. اهم صحبت های وی را با هم مرور می کنیم:

بعد از فیلم«من یک ایرانی ام»مدتها در خانه بودم و سعی می کردم به نحوی پیام خودم را در فضای بسته به آقایون برسانم. با خیلی ها درباره فیلم صحبت کردیم،اما نتیجه ای نداشت.

فیلم "من یک ایرانی ام"  از یک سال و نیم قبل اماده نمایش بود. طی صحبت هایی با اقای فرجی،قرار شد فیلم بعد از عید95 اکران بشود اما فیلم تا عید امسال هم اکران نشود!

ما کاملا برای نمایش امادگی داشتیم و فیلم در صف اکران بود.در شورای صنفی قانون وجود ندارد، آئین نامه هایی است که با نظر افراد تغیر می کند.برای اکران فیلم با این کیفیت اکران راضی شدیم،اما یک سردر در سینما نداشتیم!

چه کار عجیبی است که به 100فیلم پروانه نمایش می دهند درسینمایی که گنجایش سینماهای آن45فیلم است؟

آقایون چطور فیلم های خود را در بهترین شرایط اکران می کنند؟چرا فیلم من که یک سال قبل از فیلم اقای اسعدیان بود اماده بود در عید اکران نشود؟چرا اکران فیلم ها را با قرعه مشخص نمی کنند؟

آئین نامه شورای صنفی، قانون شورای اسلامی که نیست، قابل تغیر است. من نه چریک، نه مجاهد و نه منافق هستم، من یک فیلم ساختم اگر بد است برای من،اکران فیلمم را باید درست بدهید.

بعد از 5سال در سینما مستقل یک فیلم داشتم، این رفتار با فیلم من درست است؟من این سیستم را معیوب می دانم حتی اگر بزرگ ترین آئین نامه های جهان را نوشته باشند.

در قسمتی از برنامه همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش روی خط آمد:

اسعدیان: اعضای شورای صنفی اکران ، نمایندگان صنوف هستند. اگر اینها بد عمل می کنند صنوف می توانند انها را تعدیل کنند. اقای سرتیپی عضو شورا صنفی نیستند و در شورای پخش کنندگان هستند. خداروشکر که فیلم من در اکران عید نفروخت،اگر فروش بالایی داشت مردم چه می کردند؟!

نجفی: چرا من حق ندارم در همان زمان که فیلم شما اکران میشه فیلمم رو اکران کنم؟

اسعدیان: شورای صنفی وظیفه ثبت قراردادها و رعایت اصول عدالت در اکران انها را دارد. اینکه پخش کننده ی فیلم شما نتوانسته شرایط مناسب برای اکران فیلم تان به وجود بیاورد هیچ ربطی به ما و شورای صنفی ندارد!!

نجفی: ببخشید اگر پخش کننده ی فیلم من، قدرت فیلمیران را ندارد! ببخشید که انحصار پخش فیلم فقط در انجاست! شما جایی برای عقد قرارداد فیلم نگذاشتید! این شورای صنفی اکران است یا شورای صنفی خصوصی؟اگر سینمادار حاضر به عقد قرارداد با فیلم من نشود به معنی وجود مافیا در شورای صنفی است.چرا هیچ کدام از فیلم های شما در بهمن و اسفند اکران نمی شوند؟مثل روز همه چیز روشن است. نیاز به ثابت کردن نیست، فیلم من اصلا دیده نشده است.

اسعدیان: وضعیت اکران مانند صندلی بازی شده. تناسبی بین ورودی(تولید فیلم) و خروجی (اکران فیلم)وجود ندارد. نهایت خروجی ما 60فیلم است. کاش اقای نجفی از همکارانشان اطلاعات را بگیرند و بی اطلاع تهمت نزنند.

نجفی: سانسها را به دلخواه آقایان، دستکاری یا حذف می کنند. افرادی را برای تماشای "من یک ایرانی ام" به سینما فرستادیم که گفتند این فیلم اکران ندارد! متاسفانه اعتماد به کسانی که بخش خصوصی و نیمه خصوصی را در دست دارند از دست رفته است. اجازه بدهند من با صاحبان سینما بدون مانعی روبرو بشوم،هیچ سینماداری فیلم من را ندیده است،سینما یعنی عدالت.

تاریخ نشر مطلب:
پنجشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۶






نظرات کاربران



معرفي فيلم هاي روي پرده